måndag 13 februari 2023

Shinypodden Filmskolan: Do the right thing

 

Vi har äntligen kommit fram till det berömda tredje avsnittet och denna vecka pratar vi om två filmer. Först ut är Jane Campions The Piano från 1993. Jag såg den när den gick på bio och tyckte at det räckte så. Måns står för detaljerna och han kan påminna om hur många fingrar som klipptes av. Samtalet handlar om valet mellan två våldtäktsmän, huruvida filmen är en feministisk film och om slutet är bra eller ej.

Veckans andra film är en klassiker, Spike Less Do the right thing. Detta är en film som ofta dyker upp på listor över de bästa filmerna någonsin och det var också en "blind spot" hos mig. Nu fick jag äntligen tummen ur rumpan och tog mig an den. Måns var lyrisk men jag föll inte pladask efter första titten. Vi pratar om huruvida den är våldsbejakande eller inte och jag listar några filmer som jag påmindes om under titten.

Prenumerera på Shinypodden eller lyssna på avsnittet här.

6 kommentarer:

  1. Jag tror inte att jag sett The Piano sedan biobesöket men jag minns den som helt fantastisk. Därmed skulle jag inte hålla med om att kalla den för en "elak film", det uttrycket handlar för mig mer om filmer som inte har något förskonande med någon av sina rollfigurer och utsätter dem för onödigt hemska saker. Och så minns jag som sagt var inte The Piano. Däremot är jag inte alls säker på att den skulle vara lika fantastisk vid en omtitt.

    Intressant att det främst var den manliga delen av kursen som pratade kring filmens feministiska vara eller inte vara. Tänker att det kanske också kan vara så att män/killar känner sig mer tvingade att ha en åsikt i saken i sådana här lägen? Medan kvinnor/tjejer mer kan luta sig tillbaka?

    Lite samma backspegelsperspektiv på tidiga Spike Lee. DÅ var Do the Right Thing otroligt påverkande, men jag är inte alls säker på att det intrycket skulle hålla i sig. Intressant att höra era funderingar kring de olika citaten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra spaning där om begreppet "elak" film. Jag gissar att det kan ha varit felaktigt använt av mig denna gång. Jag håller helt med din definition av när det ska användas. Jag kommer inte ihåg tonaliteten tillräckligt väl så det blev kanske lite förhastat.

      Svår att sia om varför det var fler killar än tjejer som uttalade sig om filmens feministiska värde. Undrar om inte unga människor av idag är mer eller mindre omedvetet rädda för att uttala sig om potentiellt brännande frågor. Killarna i klassen, those dudes, kanske inte bryr sig eller ens förstår risken... Vad vet jag.

      Tack för att du lyssnar. Vi hoppas kunna bidra med en intressant dialog lite då och då... :-D

      Radera
  2. Jag tycker Do the Right Thing är värd sina hyllningar och kul att Måns gillade den så pass mycket. Skrikandet är inte nåt jag noterat, reflekterat över eller stört mig på. Men det skriks säkert en hel del.

    Jag vet inte om du minns det Henke men jag snackade innan du såg filmen om att du skulle hålla utkik efter en referens/homage till The Night of the Hunter som hade med händer att göra. Det var detta jag tänkte på:

    https://youtu.be/o_yVm2uKVAw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Jag kommer inte ihåg!

      Och jag har ju inte sett The Night of the Hunter, men jag blir sugen på den nu när jag kollar in youtube-klippet ovan...

      Har du sett den? Är den bra? en måste ses av någon som kallar sig för a film nerd?

      Radera
  3. Ah, ja, om man inte sett The Night of the Hunter är det ju svårt att fånga referensen (även om den är väldigt tydlig, replikerna är ju i princip samma men lite uppdaterade, "iced his brother").

    Ja! Ja! Ja!

    https://jojjenito.com/2012/01/27/film-noir-fredag-the-night-of-the-hunter/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sätter upp den på listan! Hi5 på det.

      Radera