fredag 21 maj 2021

The Wolf of Snow Hollow (2020)

 

Jakten på värdiga filmer från 2020 går vidare. Jim Cummings nya film var en stark kandidat. Hans, typ, debutfilm från 2018 heter Thunder Road och den gillade jag mycket och gav den en fyra av fem. Nu kommer han med ännu en amerikansk independent film. Det är en mix av genrer; komedi, skräckis, crime och thriller. Kunde ju ha blivit hur bra som helst tänkte jag.

Åter igen står Cummings själv i centrum som en huvudperson som sannerligen är på gränsen, eller rättare sagt lång däröver. 

Han spelar polisen John i en liten skidort i Utah. John har problem, en massa problem. Det är med alkoholen, det är med en alienerad dotter och en fader, stadens sheriff, som är på gränsen till hjärtinfarkt mest hela tiden. På toppen av detta drabbas den lilla sömniga staden av en serier bestialiska mord av en... varulv. Men varulvar finns ju inte... Eller?

Filmen håller ganska bra, men den blir lite endimensionell med Cummings överdrivna polisman John. Han är för "over the top". Det blir inte dynamiskt och ej heller speciellt realistiskt. Jag köpte hans skruvade karaktär i Thunder Road med hull och hår men denna gång gick han över gränsen. Det visade sig att den gränsen var ganska tunn. 

Ändock måste jag säga att jag gillade stämningen i filmen. Det är en mysig liten stad av den sömnigare typen som lever på sina turister som skidort. Jäkligt mysiga miljöer. Påminner mig närmast av Twin Peaks faktiskt. Små diners, lokala baren och en samling mer eller mer weirda invånare.

Jag gillar också hur filmen hoppar mellan genrer. Cummings klipper friskt mellan varulvsöverfallen med Johns alla problem. Det blir komiskt. Hey, vänta nu, finns varulvar verkligen? Knappast, va? Eller?

Filmen får inget superhögt betyg av mig men jag kan ändå rekommendera den för er som gillar quirky American independent movies. Den har ett id, en tydlig känsla. Skulle man komma bättre överens med polismannen John skulle filmen kunnat funka bra. Jag ger den en stark tvåa.

Betyg: 2+/5






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar