fredag 17 februari 2017

Midnight Special (2016)


Jag hade höga förväntningar på Midnight special, så höga att jag till och med väntade in en bra kväll så att jag kunde se den under bästa möjliga förutsättningar. Jag menar det var ändå Jeff Nichols nya film och jag brukar gilla och ibland till och med älska hans filmer, se tex Take shelter, Mud eller Shotgun stories. Dessutom hade Jojje hyllat den. Jag har förvisso inte läst hans text än, men jag hade sett hans uppdaterade header på bloggen.

...och filmen höll upp riktigt bra. Det är en science fiction-film, vilket jag gillar, men den är lågmäld och smal. Det är en indiefilm. Idén är inte lika intellektuellt stärkande som de i filmer som Ex machinaAnother Earth eller Her. Nej den är mer influerad av filmer som Close encounter of the third kind, Arrival och kanske lite serien Stranger Things.


Som vanligt i Jeff Nichols filmer har Michael Shannon en stor roll i filmen. Här spelar han den viktiga rollen som pappan till den lilla pojken. Visst, han är riktigt bra. Shannon är en rejäl och seriös skådespelare, som tagen från teaterscenen. Men hur många filmer i rad kan Nichols ha med honom, Michael Shannon, innan det blir tradigt? Vill man som publik inte ha lite variation i alla fall? Det känns kanske orättvist mot de båda men jag börjar känna en viss fatigue över den combon vid det här laget. Joel Edgerton i rollen som kompisen var minst lika spännande att följa. Inga andra jämförelser men är han inte lite lik den där Sam Worthington?

Barnet i filmen, han med ljuset i ögonen, spelas av Jaeden Lieberher och han är helt ok. Jag störde mig inte på honom men han gav heller inte något extra. Samma sak med Kristen Dunst i rollen som mamman. Var helt neutral, vilket kanske ska ses som positivt för jag brukar sällan gilla henne. Men tänk om vi fått se Amy Adams eller varför inte Jessica Chastain i rollen som Sarah istället! Oh la la.


Filmen största behållning blev istället Adam Driver i rollen som analytikern. Jag hade hållit mig så ospoilad att jag inte ens visst om att han, Paterson, skulle vara med här. Det blev en positiv och sprudlande överraskning! Damn, han är bra i allt han gör nu för tiden. Hoppas han inte hoppar på allt för många projekt så att man tröttnar på honom för snabbt.

Handlingen i Midnight special då? Jo, men jag gillade den. Inledningen var bäst, och även om slutet inte på långa vägar var dåligt så lovade kanske filmen lite mer i början än vad den levererade. Detta är ett vanligt problem med filmer i sci-fi-genren. Men den är mycket fint filmad med några otroligt snygga scener och stämningen i filmen är påtaglig hela vägen. Filmen har ett magiskt skimmer över sig och den maffiga, ofta dova och hotfulla musiken i bakgrunden gör sitt till för att få oss åskådare att tänka på ond bråd död. De relativt sett få specialeffekterna som finns funkade överlag mycket bra. Filmen hänger sig kvar i huvudet och rumlar runt. Jag tror att den kan växa med tiden och den kräver kanske en omtitt vad det lider.

Jag ger Midnight special fyra parallella världar av fem möjligt.

Betyg: 4/5


5 kommentarer:

  1. Hehe, ledsen att jag bidrog till att höja förväntningarna. ;) Men skönt att se att filmen ändå levererade.

    Jag gillade Dunst. Kanske berodde det på att jag varje gång jag såg henne gjorde en koppling Melancholia (som har en än mer påtaglig känsla av kommande undergång).

    Driver? Ja, han var bra men han kändes ändå som en bifigur (trots att han som rollfigur spelade en viktig roll).

    Tack för länkning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara. Var inte ditt fel! :-)

      Jag fann Adams Drivers rollkaraktär ganska viktig för filmen, men det var kanske för att jag gillar honom generellt sett...

      Radera
  2. Så det börjar inte bli tradigt att se Amy Adams eller Jessica Chastain då? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, jag menade mest combon regissör-skådis. Amy Adams har inte varit med i någon Nichols-film, och Chastain bara i en. Michael Shannon är med i alla (fem).

      Det kan bli lite trist med förväntade combon, som med Tim Burton-Johnny Depp, Scorsese-Di Caprio eller Ridley Scott-Russell Crowe (ett tag)...

      Radera
  3. Måste erkänna att jag inte har något minne av Driver. Upplever nog denna film mer som ett relationsdrama än en sci-fi

    SvaraRadera