torsdag 23 februari 2017

Death on the Nile (1978)


Death on the Nile var given att se inför 1978-listan, inte minst efter att Filmitch nämnt Peter Ustinov som hans favorit-Poirot och att jag samtidigt kollar på David Suchet i rollen som Poirot i tv-serien. Även om jag inte kommit fram till denna historia i Suchets serie än kan jag mycket väl jämföra deras tolkningar av den franske... ehhh, belgiske detektiven.

Ustinov är imponerande med sin gigantiska kroppshydda men jag håller Suchets tolkning som den starkare. Han har en mjukare framtoning och ett mer eftertänksamt anslag som passar mer med bilden av Poirot som jag har i huvudet. Ustinovs Poirot är brysk och på gränsen till aggressiv mot alla på båten efter mordfallet. Hans ton under förhören skulle aldrig vara aktuellt för Suchet känner jag. Det ska bli kul att jämföra filmerna när jag kommer fram till säsong 9 av serien... Den gick under 2003-2004.


I dagens film från 1978 syns en hel hög med kända skådespelare. David Niven är underbar i rollen som Colonel Race, helt klart filmens behållning. Angela Landsbury spelar den amerikanska författarinnan Otterbourne och hon spelar över något groteskt. Usch. hennes dotter spelas av Olivia Hussey som vi givetvis känner igen som den mörka skönheten Rebecca i filmen Ivanhoe som "alltid" gick vid jultider förr i tiden. Vi har Lois Chiles i rollen som den elaka Linnet. Henne känner vi som Holly Goodhead i Moonraker som kom ut året efter denna. Bette Davis och en yngre Maggie Smith är bra i rollerna som den gamla rika damen och hennes hunsade tjänarinna. Eller hunsade och hunsade. De har en knasig relation som går ut på att båda spyr galla över varandra mest hela tiden. Till sist måste jag nämna Mia Farrow som spelar en falsk lögnare med kluven tunga, en opportunist som inte drar sig för något för att få hämnd på sin motståndare...


Jack Warden spelar den schweiziska Dr. Bessner. Han pratar tyska och med tysk brytning. Mycket lustigt. Kan också nämna att Poirot i denna film pratar mer franska än vad han gör i serien, än så länge i alla fall. Det är kul inslag. Filmen har mycket humor varav mycket av den utgår från Poirots nedvärderande reaktioner på medpassagerarna och deras återkommande utfall mot den "franske" detektiven. Det är enkla men effektiva skämt om Poirots ursprung.

Jag ger Death on the Nile tre små gråa celler av fem möjliga.

Betyg: 3/5

4 kommentarer:

  1. Jag kan hålla med om att D.S ger en mer "korrekt" gestaltning av mästerdetektiven men Ustinov är förbaskat underhållande. Ang. aggressiv spana in Finneys tolkning i orientexpressen vad jag minns var han mycket aggressiv där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, intressant. Då får jag hålla utkik efter Orientexpressen med Finney då då! :-)

      Radera
  2. Haha, vi är inte särskilt överens om vem som är filmens behållning. Niven är ju sällan dålig men jag älskade Lansburys överspel. Vi pratade lite efter filmen om hur de faktiskt genomför sin kriminalundersökning -- det där med att säkra teknisk bevisning verkar inte särskilt viktigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo jag var inte superförtjust i henne. Synd att jag missade diskussionen efteråt! Det hade varit dagens behållning helt klart.

      Radera