torsdag 27 augusti 2015

Chris Ryan's Strike Back - Season 1 (2010)


"Strike back" pågår för fullt med femte säsongen just nu. Jag såg den nämnas som en av de bättre actionserierna som går och då jag var lite sugen på antiterrorist-action i Jack Bauers anda gav jag serien en chans. Låt oss starta med början då, med "Chris Ryan's Strike Back" eller "Strike Back: Origins" som den också kallas nu för tiden. Redan 2010 gick denna brittiska serie upp. Sex avsnitt blev det om ca 48 minuter vardera. Vi får följa vår hjälte John Porter under tre uppdrag. Varje uppdrag ligger över två avsnitt vardera.

I huvudrollen ser vi Richard Armitage, ni vet dvärgkungen från The Hobbit-filmerna. Här är han dock av ståtlig längd. De måste ha gjort honom längre med hjälp av CGI antar jag...


Serien är ganska schysste ändå. Serien är en originalserie för Sky, på samma sätt som Netflix, Amazon och andra mediabolag börjat producera egna serier. Produktionsvärdet är högt och allt är filmat i trovärdiga miljöer. Den pågående serien handlar om andra karaktärer så denna prequel får ses på helt egna meriter antar jag.


Problemen är att serien är lite för förutsägbar och repetitiv. I alla tre uppdragen blir Porter tillfångatagen, antingen för att han låter sig tas eller för att fienden tar honom mot hans vilja. Men det blir lite för mycket av samma när det hela tiden handlar om hur Porter tar sig ur den ena knipan efter den andra. Teamet som arbetar i Section 20 inom MI6 på den brittiska hemmaplanen är också något svagt castad. Det är tyvärr inte "24"-nivå på helheten. OCh vi får aldrig höra den efterlängtade dialogen som "open a socket" eller "CTU has been compromised".


Tydligen har den efterförljande serien "Strike back" två huvudpersoner, en brittisk och en amerikansk elitsoldat som samarbetar i jakten på terrorister. Jag tror nog att jag ska ge serien chansen.

Betyg: 2/5


Uppdatering september 2015: efter 2,5 avsnitt av Strike Back (uppföljaren) tyckte jag att den var så B att jag skippar den serien. Inget mer för mig nu i alla fall.


2 kommentarer:

  1. Om du gillar Chris Ryan, har du testat SAS-realitysåpan?

    https://en.wikipedia.org/wiki/SAS:_Are_You_Tough_Enough%3F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väl inte direkt intresserad av Chris Ryan eller realitysåpor per se, men tack för tipset ändå! :-)

      Radera