lördag 29 augusti 2015

Maggie (2015)


Filmen är så verklig att den känns som en BOATS, based on a true story. Scenerier i filmen känns så äkta att det gör ont. Stämningen är tät, hotfull och ödesdiger. Detta är en zombiefilm, men den är inte lik någon annan zombiefilm jag sett. Detta är ett tänkvärt drama, inte en actionfilm med glimten i ögat. Väldigt mycket i filmen påminner mig om och om igen om favoritfilmen Take shelter. En del påminner mig om den ruskigt äckliga filmen The road.


Arnold spelar en bonde mitt i Kansas. Han är en stabil och trygg man. Arnold är suverän i rollen. Vem kunde gissa att han var en sån hejare på skådespeleriet? Äldsta dottern Maggie spelas av tonårige Abigail Breslin. Vi kommer alla ihåg henne för hennes roller i de två zombiefilmerna Litte Miss Sunshine och Zombieland. Här är hon biten, smittad, döende. Hon är också otroligt bra. Filmen är en långsam psykologisk betraktelse över den sista tiden i Maggies liv. Tiden hon går från en vanlig tonåring till en levande död.


Jag kan känna förakt för de som klankar ner på denna film för att den inte innehåller mer action. Idioter. Istället bjuder filmen på en så tät stämning att det var länge sedan jag såg någpt liknande. Den hotfulla och dova musiken bygger på stämningen på ett magnifikt sätt. Historien är ganska enkel men jag satt ändå på nålar av spänningen. Det var inte helt solklart hur historien skulle få sluta.

Zombiefilmsgenren används ofta för att genom satir belysa förhållanden i våra samtid. Vad är det Maggie vill belysa? Din spekulation är lika bra som min. Allt känns hopplöst och hotfullt samtidigt och bönderna bränner sina fält för att viruset inte ska kunna sprida sig mer. Domedagen känns nära när jag ser en film som denna.


Trots att jag hört svaga rykten om att filmen skulle vara bra blev jag ändå positivt överraskad. Detta var helt klart en av årets bästa filmer hittills. Känslorna inne i kroppen släppte inte taget. Långt efter filmen slutat fann jag mig fundera på hur jag skullle... Men det var väl inte en BOATS detta va?

Jag ger Maggie fyra starka framtidsvisioner av fem möjliga.

Betyg: 4/5



10 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir att Maggie gick hem hos dig. Har läst så många sågningar av filmen och det gör mig ledsen att så många verkar ha missuppfattat hela filmen. Om Arnold varit någon annan skådis, hade det varit samma snack om att det "saknades action" i filmen då?

    För mig är Maggie fortfarande 2015-års bästa film.
    http://www.fiffisfilmtajm.se/maggie/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag gillar Maggie! Oavsett om man blivit lurad eller ej av Arnolds namn på postern är det en bra dram. Behövs ingen utstuderad action.

      Men nej du, den är inte årets bästa film. Har redan sett några som slår den på nästippen!
      :-)

      Radera
  2. Detta är dagens sanning! Hear Hear!
    Naturligtvis är detta en av årets bästa filmer!
    De som hojtar om för lite action, fattar inte grejen här!

    Detta blir Hi5 med näven!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi5 på den!

      Grymt stämningsfull film. Passar inte på förfesten dock.

      Radera
  3. Ehh, det är säkert något inside-skämt som jag missar men jag måste fråga: "zombiefilmen" Little Miss Sunshine? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var de inte zombies de små skönhets-missarna? Eller deras mammor i alla fall? ;-)

      Radera
    2. Haha, gissade att det var något sådant du var ute efter. Men jag var ju tvungen att fråga :D

      Radera
  4. Äntligen har den kommit ut på Blu-ray/DVD så nu har jag sett den.

    Grym film! :D

    SvaraRadera