lördag 15 september 2012

Chronicle (2012)

 

There's something wrong with Andrew.

Lättviktig film eller tung film? Känslan man bär med sig i huvudet efter man sett en film kan vara helt olika. Chronicle känns som en lättviktig film, den känns som en bagatell. Den är en så kallad "lost footage" film, där en hel del av filmen ses genom huvudpersonen Andrews hemmavideokamera. Jag har ingen speciellt stark åsikt om lost footage, jag tyckte att det funkade ypperligt i en film som Cloverfield, men jag kan också hålla med om att det kan bli lite väl skakigt och "lättviktigt". Det är inte högt "production value" som han snackar om i filmen Super 8.

På senaste filmspanarträffen pratade vi lite som hastigast om denna film också. Markus nämnde kopplingen till den japanska animerade kultfilmen "A-kira" (måste uttalas korrekt!). Jag ser kopplingen och det är spännande, men eftersom jag inte läst mangan eller är speciellt insatt i Akira-världen så adderar det väl inte just så mycket denna gång. Fast jag kan nog tycka om de hade avslutat Chronicle som de avslutade Akira hade det varit spektakulärt!

Chronicle handlar om tre killar i high school som får krafter efter att de tagit på (varit i närheten av) ett objekt från ytter rymden. Mer än så behöver man kanske inte säga? Samtidigt är detta långt från de "vanliga" superhjältefilmerna där hjälten är superstark, får lite svårigheter, men till slut fixar allt mot slutet för att de är ju ändå superhjälten med stort S. I denna film får pojkarna mer problem på grund av, eller trots, deras nya krafter. Det ska filmen ha en rejäl cred för, mycket intressant.

I huvudrollen som Andrew ser vi Dane DeHaan, en nykomling för mig. Han ser ut som en ung Leonardo DiCaprio i vissa scener och han var filmens belåtenhet. Riktigt kul att följa Andrews "resa". Jag skulle väl kunnat önska att han fått gå till ännu mörkare platser, men som det står i trivian på imdb så ville filmskaparna behålla PG-13 stämplingen och avstod. Synd.

I en av de andra rollerna återser vi "Vince Howard" från den ypperliga tv-serien Friday Night Lights spelad av Michael B Jordan. Här är han den snygge och populäre Steve. Jag tycker att det är kul så fort jag ser skådespelare från FNL, de är väl värda all framgång de kan finna efter seriens slut, men Vince var aldrig en favorit för mig. Här är han klart bättre och spelar sin Steve mycket förtroendeingivande.

Chronicle är annorlunda. Jag såg den utan ha en aning om vad det var för någon film, jag gick helt på en rekommendation från Jessica från filmspanargänget. Den är fräsch i sitt mörker. Sällan har jag sett Seattle så dystert. Dane DeHaan är bra och slutet är bisarrt. Allt som allt en trevlig stund framför duken. Men den slår mig inte som en mästerlig film, den saknar "tyngden" för det. Den känns som en bra förstafilm, men där filmmakarna kanske kan komma upp med något ännu bättre nästa gång. En annan lågbudgetfilm (för Chronicle måste väl varit extremt lågbudget??) och debutfilm, som jag gillade än mer är Another Earth från förra året, den har den där "tyngden" som jag har så svårt att sätta ord på.

Jag ger Chronicle med beröm godkänt och den får tre risiga far-son-relationer av fem möjliga.

Betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Såg filmen i somras och glömde den lika snabbt. Fick t.om fråga min bror hur den slutade veckan efter jag sett den. Inte alls dålig men på något mystiskt sätt fastnade den inte alls i mitt sinne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var den super-lättviktig. Jag kan se att man skullle kunna glömma en film som denna, men det är ju därför man har bloggen! För att skriva av sig och dokumentera likt i en dagbok...

      Radera