fredag 29 juli 2011

Wonder Boys (2000)


You're not like my other teachers, Professor Tripp.

Jag har länge velat se "Wonder boys". Jag hade hört mycket positiva ord om filmen, men egentligen inget om vad den handlade om. Nu, på semestern 2011 var det tydligen dags. Jag hittade den i den store Frans filmhylla.

Vad härligt det är när ens höga förväntningar uppfylls och överträffas. Detta är en varm, rolig, vemodig, och ändå hoppfull film om "riktiga" personer. Inte en serietidnings-superhjälte så långt ögat når. Denna film påminner mig i stil, form och känsla om en annan av mina favoriter - "Beautiful girls". När jag tänker på det påminner den mig också lite om miljö och känsla jag fick av att läsa boken "The secret history" av Donna Tartt. 

En film som denna lever och dör med sina skådespelare, och skådespelarna är suveräna i denna film! Michael Douglas, Frances McDormand, Robert Downey Jr (är inte han alltid otroligt bra?), Tobey Maguire och Katie Holmes (hon är söt i alla fall).

Filmen handlar om livet, författarskap, prioriteringar och livsvalen vi gör. Michael Douglas spelar Grady Tripp, en lärare i litteratur och tillika firad författare. Vi får följa Grady och hans närmaste under ett dygn fullt av sökande och förvecklingar. Professor Grady måste ta hand om en stulen bil, en död hund, en graviditet, en stressad editor, en transvestit och Marilyn Monroes jacka. Allt medan han tänder den ena jointen efter den andra. En skön film helt enkelt.

"Wonder boys" är redan en favorit hos mig, och på grund av den fantastiskt sköna stämningen i filmen ger jag den fem långa romaner av fem möjliga.

Betyg: 5/5 

12 kommentarer:

  1. Det här är en liten favvo även för mig och en film som jag sett ganska ofta till och från genom åren. Det är en perfekt film att ha som sällskap, sådär om man känner sig ensam någon gång och bara vill ha på en film i bakgrunden.
    Jättemysig! Bra betyg! :)

    SvaraRadera
  2. Fiffi: Vilken bra smak du har! :-D

    SvaraRadera
  3. Det var beröm som heter duga. Jag tar på mig tjurmössan för min minnesbild är en sådan där film som aldrig kommer någonvart (and don't we just hates them? Jag gör oftast det i alla fall...).

    SvaraRadera
  4. Även Tjurich visar sitt fula tryne. Vill minnas att filmen var ganska tråkig och utmynnade till en typisk "jaha" film.

    SvaraRadera
  5. Sofia: Fel förväntningar? Fel tillfälle?

    Fel filmsmak? ;-)

    SvaraRadera
  6. Filmitch: ryck upp dig, trynet är tråkigare!

    SvaraRadera
  7. Filmsmaken kan det då rakt inte vara något fel på, så vi får väl satsa på fel tillfälle ;)

    SvaraRadera
  8. Hejsan!

    Jag tänkte bara påminna om att jag har bytt bloggplattform och jag numera hittas på:

    http://jojjenito.wordpress.com/

    SvaraRadera
  9. Ok, jag uppdaterar min blogglista. Får jag fråga varför du väljer att byta bloggplattform?

    SvaraRadera
  10. Henke: Mm, ja, det är lite olika saker jag har stört mig på när det gäller Blogger. Tycker kommentarsfunktionen suger, gillar inte att Gravatarer inte funkar, den där top baren är ful (kanske finns ett sätt att få bort). Sen var det för ett tag sen då det försvann en hel veckas inlägg och kommentarer, och det gjorde inte Bloggers sak bättre.

    Hela WP-communityn verkar trevligare, fler verkar använda WP. Sen behöver man då och då göra omstarter, fräscha upp saker också. Nu behöver man iofs inte byta bloggplattform för det. Det var ju en del jobb. ;)

    SvaraRadera
  11. Jojjenito: Hmm, intressant. Har du någon bra referenssida du kan rekommendera, som hjälp om jag skulle vilja byta plattform?

    SvaraRadera