måndag 4 juli 2011

Movie of the month - April 2010

April 2010 var första månaden för min filmblogg. Jag la upp en drös med filmer jag sett under vintern/våren 2010, och denna månad ligger fortfarande i topp för antal inlägg på en månad. Det är en lång lista med filmer som innehåller några westerns jag såg våren 2008, några Woody Allen-filmer (Mighty Aphrodite!), två gamla revyer i retrospektiv, och några vassa dokumentärer...

De bästa filmerna jag skrev om denna månad var, dvs de nominerade är;
  • Kick-Ass - rolig och underhållande anti-hjälte-serietidningsfilm
  • Where the wild things are - Spike Jonze's fantastiska fantasifulla resa i huvudet på en arg liten pojke
  • Alien - behöver ingen presentation och en av de två bästa filmerna på denna lista
  • A serious man - bröderna Coens svarta komedi från deras hemtrakter på 60-talet
  • Låt den rätte komma in - för ovanlighetens skull en riktigt bra och spännande svensk film
  • The blind side - oscarsvinnande Sandra Bullock i karriärens bästa roll
  • The hurt locker - bra film och känd för första kvinnliga oscarsvinanren för regi respektive bästa film
  • True romance - våld och romantik i Tarantinos tappning är fortfarande på min tio-i-topp

Alien och True romance är såklart de bättre filmerna, men det är känt sen gammalt. Istället väljer jag att lyfta upp en modern personlig favorit. En film som växt sedan jag såg den.

Månadens film april 2010 är: Kick-Ass

Hit Girl in action

3 kommentarer:

  1. En mycket bra film som faktiskt lyckades vara lika bra som förlagan. Läser nu del två men det kommer bara ett nummer i kvartalet så det tar sin lilla tid :(

    SvaraRadera
  2. Jag såg faktiskt om Kick-Ass för bara någon vecka sen och kan med glädje intyga att den verkligen är lika bra även tredje gången.

    Kul med movie of the month, men det hade varit ännu roligare med länkar till de längre texterna du har skrivit. Så att man kan göra ett återbesök.

    SvaraRadera
  3. Addepladde: bra idé, jag länkifierar...

    SvaraRadera