torsdag 18 november 2010

Holy Rollers (2010)


"Medicine for the rich people"


Jesse Eisenberg (The squid and the whale, Adventureland, The social network) briljerar i denna drama som bygger på verkliga händelser. Eisenberg spelar Sam Gould som blir indragen i smuggling av ecstasy-tabletter till USA från Amsterdam i slutet av 90-talet. De dåliga killarna har kommit på att unga ortodoxa judar lätt kommer in genom tullen. Ingen söker genom deras putande resväskor och tabletterna upptäcks inte av narkotikahundarna.

"Don't worry, nothing bad gonna happen"

Filmen är ganska intressant. Det är dock mycket dialog, en hel del på jiddisch, och utan textning var det faktiskt lite svårt att följa alla snabba ordväxlingar, tex i scener på nattklubbar med dunkande housemusik i bakgrunden. Jesse var som vanligt lysande. Han är en av de starkaste unga seriösa skådespelarna just nu. Han går från en valpig oskyldig yngling till en ganska hård affärsman. Vi ser också hur han hela tiden brottas med sitt samvete. Att tjäna pengar eller gud.

Filmen är bra, men så här direkt efter jag sett filmen får den endast två gelt av fem möjliga.

Betyg: 2/5


2 kommentarer:

  1. Jag gilla verkligen den här filmen

    SvaraRadera
  2. Jag var kluven. den har potential, mest pga Jesse Eisenberg. Om jag får chansen ser jag gärna om den på dvd, då med textning.

    SvaraRadera