onsdag 18 februari 2015

Fifty Shades of Grey (2015)



Filmspanarna hade månadens träff på självaste Alla hjärtans dag och självklart valdes en film på temat - "Fifty shades of Grey". Filmen är väl omtalad i massmedia och på de sociala nätverken. Jag tycker att det är kul när vi ser filmer som är aktuella och omtalade, dvs filmer som folk vill läsa om. Varför var då filmen så omtalad? Jo, den handlar om sex. Och inte bara om sex utan konstigt sex där folk piskar varandra och tycker om det. Hua, alla gamla stofiler (japp jag pekar på dig Jonas Hallberg) blir indignerade och skämtar bort filmen och ämnet.


Trots att jag hade försökt hålla mig någorlunda ospoilad inför filmen hade jag uppfattat att den inte hade fått så bra kritik. Den kallades för "tantsnusk" med starkt nedsättande ton. Mina förväntningar var så låga de kan vara. Jag såg ändå fram emot filmen och var lite nyfiken på vilken typ av folk som går och ser på filmen. Det visade sig vara alla möjliga typer. Det var inte en majoritet av unga tonårstjejer som någon i min bekantskapskrets trodde. Det var en hel del stiligt klädda kvinnor i tjugofemårsåldern, en och annan muskelbyggare(!) och medelålders par som såg ut som om de just stigit av weekendbussen från någon håla på landsorten. Och sen var det vi, Filmspanarna som satt i mitten på den bra raden.


Filmen överträffade mina förväntningar med bred marginal. Jag fann den till och med ganska bra en lång stund tills den tappade mig mot slutet då den tyvärr blev lite för lång och på gränsen till tråkig. För att var en film som handlar om ett bdsm-förhållande hade den oväntat lite naket och än mindre grafiska sexscener. Det var i och för sig bra tycker jag. Det intressanta är ju ändå förhållandet och dynamiken mellan Christian och Anastasia. Den subkultur som filmen utspelas i (bdsm-världen) kan man känna sig lite nyfiken på och jag såg fram emot att publiken skulle utmanas med en titt in i den världen. Filmen "Secretary" som kom för drygt 10 år sedan var en frisk fläkt på samma tema men det var en liten amerikansk independentfilm som inte nådde ut till speciellt många. Med säljsuccén för boken i ryggen var chansen med dagens film större. Frågan var bara om de skulle våga utforska denna värld på ett så insatt och utmanande sätt som jag hoppades?


Svaret är nej. Filmen blir långsamt mer och mer ointressant. Mot slutet vred jag på mig mer av uttråkning än av känslor av det som hände på duken. I mina ögon beskrev filmen ett ojämnt förhållande där han ville ha en typ av förhållande och hon ett annat. Det låter inte riktigt som ett ömsesidigt givande och tagande via rollspel som bdsm-kulturen ger utrymme för. Jag fann mig sitta och tänka på att en dokumentär film hade varit mer intressant än denna ganska dåliga romantiska saga.

Karaktärerna är orimliga i filmen. Även om man som biobesökare kan bortse från en hel del i vissa genrer, blir orimligheter påtagliga när filmen i övrigt inte täcker upp för dumheterna. Som publik fick man aldrig riktigt grepp på Christian. Ok, det kanske ska vara en del av grejjen med honom. Men vad värre är är att vi inte heller får chansen att förstå Ana och hennes förälskelse. Så som romantisk historia är den blek. Som utflykt i dominans-underkastelse-världen är den tyvärr helt förvriden. Jag tolkade slutet som att Christian gjorde bort sig när han gick med på hennes önskemål. Flera i gruppen läste sista scenen helt annorlunda. Det var i och för sig lite intressant att det faktiskt var en så stor variation i gänget hur den scenen tolkades, men frågan är om det berodde på smart filmskapande eller bara dåligt filmskapande? Och mest intressant av allt blev till slut kanske att boken startades som en fanfic om Bella och Edwards relation i "Twilight".


Det "lustiga", men i denna kommersiella värld inte konstiga, är att det faktiskt finns en dokumentärfilm om bdsm-kulturen ute på bio just nu. Den heter "Ceremonin" och den är vad jag hört bättre än "Fifty shades of Grey".

Jag ger "Fifty shades of Grey" två sexkontrakt av fem möjliga.

Betyg: 2/5





Det var en trevlig dag med the Spaners som avslutades på Vapiano med ivriga diskussioner om Fifty shades, paneler, England, USA och meningen med livet... Hoppa nu över som en lydig pojke/flicka och läs mina bloggarkompisars åsikter om filmen vi såg:
The Velvet Café
The Nerd Bird
Jojjenito
Den perfekta filmen
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis Filmtajm

22 kommentarer:

  1. Jag är glad att se att du inte fallit i BDSM-fällan som så många verkar göra.

    50 Shades of Grey är alltså INTE BDSM. Det är en historia om övergrepp; fysiska och psykiska. Av någon (skrämmande) anledning verkar många kvinnor tycka detta är romantiskt.
    Det märks att detta är baserat på Twilight som också handlar om samma tema om än mindre tydligt.


    Undrar om detta kommer skapa en negativ trend precis som Pretty Woman gjorde? Kommer kvinnoövergreppen öka pga av denna bokserie/film?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, äntligen kom kommentaren in!

      Jovars, detta var långt från en vettig beskrivning av BDSM-världen. Känns trist för chansen fanns där. Hade varit kul om en vanlig biopublik, för att inte tala om alla trista filmkritikers, hade utmanats rejält i hur mycket "annorlunda" de kunde ta in.

      Nu blev det en beskrivning om ett övergrepp istället. Samt en film där Chrstians böjelser förklaras med trauma i barndomen och något som lilla söta Ana måste hjälpa honom att bli frisk från... Trist.

      Har du sett filmen, Halo? Läst boken?

      Radera
    2. Nej, jag har varken läst eller sett 50 Shades (vilket vanligtvis borde diskvalificera mig från göra omdömen), men jag har pratat med flera som läst boken (vissa av dem fick tom sluta läsa för att språket var så fruktansvärt dåligt).
      Jag har även läst många kommentarer om filmen/böckerna som skrivit från BDSM communityn.

      Så lite påläst är jag iaf.

      Radera
    3. Klart du måste se filmen! Ser fram emot att höra din åsikter om den. :-)

      Do it. Do it, man!

      :-)

      Radera
  2. Just det där med _varför_ de faller för varandra tror jag är en brist som hänger med från Twilight där dragningskraften mellan Bella och Edward är lika obegriplig den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ändå är dragningskraften mellan C och A ungefär en miljon biljon gånger starkare än den mellan Edward och Bella. Minst.

      Radera
  3. Halo och Henke: Jag förstår inte riktigt vad ni menar, vad är det för övergrepp filmen handlar om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många kommentarer om filmen på nätet om hur 50 Shades får begreppet BDSM helt fel - och hur Grey tvingar (oerfarna) Ana dit han vill, inklusive ha sex med henne mot hennes vilja (aka våldtäkt).

      Jag är på jobbet nu så jag kan inte riktigt leta upp dem, men tom veckorevyn hade en rätt bra krönika om det:
      http://www.veckorevyn.com/Kronika/Fifty-Shades-of-Grey


      En positiv sak om 50 Shades (den enda?) är dock att böckerna/filmen har fått kvinnor (och män) att experimentera med sex, vilket alltid är bra.

      Radera
    2. @Halo:
      Jag har inte läst boken så jag kan bara uttala mig om filmen men där finns det inte ens susning av övergreppskänsla, inte en millisekund av en tanke att hon gör någonting mot sin egen vilja, hon vill ha sex med honom lika mycket som han vill ha sex med henne, dom har bara lite olika preferenser (to say the least). Men att få någon scen i filmen till våldtäkt är rent larv.

      Jag läser krönikan du länkade till. "En av de absolut viktigaste beståndsdelarna i BDSM är kommunikation. Att tillsammans komma fram till vilka regler som gäller, vilka ord som ska användas och vilka förväntningar som finns. Mellan huvudkaraktärerna Ana och Grey sker cirka noll kommunikation."

      Om det är någonting denna film handlar om så är det kommunikation och en okejad överenskommelse. Herregud, dom förhandlar sitt framtida sexliv genom ett dokument där hon får kryssa i det hon är okej med och stryka det hon inte vill. Hur många "jämnställda" förhållanden har det så?

      Radera
    3. Sista scenen var ett tämligen klart övergrepp i mina ögon. Kanske inte i lagens ögon, men sannerligen inom det förhållande som beskrivs i filmen.

      Radera
    4. I princip allt jag har läst på nätet har handlat om böckerna (då filmen precis haft premiär), men att det låter ju inte helt oväntat om filmen är mer nedtonad.

      Radera
    5. Angående kontraktet de skriver så har jag fattat det att han låter henne skriva på detta då hon är sexuellt oerfaren (oskuld) då hon egentligen inte vet vad hon gillar och inte gillar och sedan skall detta vara gällande för resten av förhållandet.

      I de flesta förhållanden så experimenterar och utvecklas man tillsammans med tiden. Aningens mer jämställt i min mening.

      Radera
    6. LOL. Får mig att tänka på en av filmens roligaste repliker. Från kontraktsgenomgången

      Ana: "What is a butt plug?"

      (det blev roligt i scenen...)

      PS, C lyckades ducka frågan och den kontraktspunkten fick passera...

      Radera
  4. Jag fick känslan av att det var något form av "standardkontrakt" han använt i alla sina tidigare relationer, alltså inget specifikt just för att Ana var oerfaren.

    Vad gäller det här med att utvecklas tillsammans så går (ju) Christian med på en del som Ana vill - också. Inte enbart när det gäller "dinner and a movie".

    SvaraRadera
  5. Så du blev inte sugen ett pröva då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då. Självklart! Att du ens behöver fråga... :)

      Radera
  6. Det är intressant hur olika man kan tolka en film (vissa utan att ens ha sett den), och jag kan inte förstå varför Fsog har ett ansvar att ge en "korrekt" bild av BDSM, som för övrigt aldrig ens nämns i filmen även om det är uppenbart BDSM som Christian inspireras av. Jag upplevde också scenen i slutet som rätt otäck, ett övertramp, men varför förkastar man filmen utifrån detta? Det här är ju knappast första filmen med otäcka inslag, man kan ju tycka att filmen är bra just för att den visar upp en viss problematik kring kärlek, sex och relationer? känns nästan mer som att det är tolkningarna som är utsatta för kritik, dvs om man inte tolkar allt som Christian gör som övergrepp är man helt enkelt förd bakom ljuset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar inte ha förstått kritiken mot filmen alls. Det får vi ta någon gång över ett glas rödvin. Blir nog svårt att diskutera filmen via kommentarfältet på en blogg. Tycker att efterbehandlingen av denna intressanta film är värd en mer seriös hantering... Deal?

      Radera
    2. Sorry för sent svar, har varit lite bortkopplad senaste tiden.

      Din kritik har jag nog förstått, att du blev uttråkad mot slutet och inte alls sympatiserar med hur BDSM framställs i filmen?

      Men jag riktade mig nog framför allt till Halo – vilket kanske var otydligt – som skrev att det var skrämmande att kvinnor upplever detta som romantiskt och verkar övertygad om att det begås övergrepp, utan att ens ha sett filmen. Tyckte att den formuleringen var ganska uteslutande mot andra tolkningar, därav min kommentar.

      Har inget emot att fortsätta diskutera, men egentligen är det ju Halo jag borde diskutera med :)

      Radera
    3. Hmm, du får nog nöja dig med mig! ;-)

      Ses på lördag!

      Radera
  7. Vad är bdsm-fällan?

    Tolkade också, precis som Fiffi, kontraktet som ett standardkontrakt han alltid använde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halos kommentar? BDSM-fällan att tro att filmen visa BDSM på ett korrekt sätt...

      Huruvida om kontraktet var standard eller om det hade använts tidigare har ju absolut inget att göra med det som diskuteras ovan...

      Radera