tisdag 31 augusti 2021

Deliver Us from Evil (2020)

 

Här har vi en hårdkokt och actionfylld koreanare som för en gångs skull inte blandar tokroliga scener med seriös tonalitet! Fasen vad kul att det finns sådana ändå. 

Men hur är filmen då? Tja, den fick mig i alla fall att tänka på flera riktigt bra eller intressanta filmer som Man on fire, Extraction och The Raid. Och denna film kan mycket väl konkurrera med någon av de tre, The Raid nämligen, men den tar sig dock inte upp i de allra högsta stratosfärerna på filmhimlen. Men det är en klart underhållande film som alla som intresserar sig av genren borde uppskatta. 

Jung-min Hwang spelar Lönnmördaren In-nam som åker till Thailand för att leta rätt på kidnappad dotter till ex-flickvän. I släptåg har han Ray the Butcher (Jung-jae Lee) som svurit på att han ska döda In-nam. Därefter drar en katt och råtta-lek igång som inte slutar förrän de båda bankat, sparkat, huggit, skjutit och sprängt varandra så många gånger att de båda borde dött minst tio gånger vardera. 

Så nej, detta är inte lika dystert seriöst som Man in fire. Filmen liknar The Raid mer med tanke på hur mycket våld oskyddade kroppar får tåla under filmens gång. Detta är som en serietidning på film, en superhjältefilm kanske. Men den har heller inte stjärnglansen och glimten i ögat som den bäste Chris erbjuder i en film som Extraction.

Filmen är regisserad av en herre vid namn Won-Chan Hong som tidigare gjort Office. Denna andra film från regissören är klart bättre och det är ju ett bra tecken.

Deliver us from evil är sannerligen inte en tråkig film, men när jag nu många veckor efter titten skriver min text om filmen kommer jag knappt ihåg några detaljer alls. Den har inte satt sig i mitt minne som riktigt bra filmer nästan uteslutande gör. Jag ger filmen en trea.

Betyg: 3/5

4 kommentarer:

  1. Cool filmaffisch, även om den zebrarandiga skjortan ser för dum ut. Men den håller kanske flugor borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske det!

      Väl värd att ses också!

      Radera
  2. Kul att du sett och gillade denna. Jag fann den klart bra och underhållande. Ser att jag nämner Man on Fire, Taken och The Chaser i min text. Den är åtminstone bättre än Man on Fire i mitt tycke ;)

    Den letade sig till och med in på min lista över mina favoritfilmer från 2020. Det var kanske där du fick nys om den?

    https://moviesnoir.blogspot.com/2021/04/deliver-us-from-evil.html
    https://moviesnoir.blogspot.com/2021/05/mina-favoritfilmer-2020.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, den är underhållande.

      Och ja, jag såg att den låg på din topp 10 och blev nyfiken på den. Helt ok, så tack för tipset! :)

      Radera