måndag 2 augusti 2021

Druk (2020)

Här kommer ännu en vinnare av en Oscar för 2020 och denna gång är det "Best International Feature Film". Det är Thomas Vinterbergs Druk som heter Another round på engelska. Vinterberg gjorde den drabbande men likväl fantastiska filmen Festen (1998).

I Druk umgås vi med fyra gymnasielärare som efter uttråkning och livströtthet börjar laborera med att gå till jobbet lite salongsberusade för att piffa upp tiden i skolan lite. Detta efter att de läst en forskningsrapport som hävdar att människan blir mer kreativ med en liten mängd alkohol i blodet!

Den obegripligt hyllade Mads Mikkelsen spelar huvudrollen som Martin, övriga skådespelare är mer eller mindre okända för mig. Jag har lite svårt för Mikkelsen och därmed tror jag att en hel del av filmens dragningskraft inte fungerar på mig.

Tyvärr kommer givetvis inte denna film ens i närheten av det ångestframkallande svettiga drama som Vinterberg bjöd på i Festen. Alla som väntar sig något i den riktningen får stilla leta vidare.

Humorn och dramat är dock väl balanserat och mörkret lättas upp med flera lättsammare scener. Filmen bjuder på visdom och kanske en och annan livsvisdom, men för min personliga del kände jag inte att filmen öppnade nya vyer eller perspektiv. Så helt ok mörk dramakomedi, men inget att hetsa upp sig nämnvärt för.

Betyg: 2/5

4 kommentarer:

  1. Det låter inte bra. Jag rekommenderar den mindre pretentiösa svensk-amerikanska Netflixserien Kärlek & Anarki istället.

    Mikkelsen är överskattad, kanske för att han var bra som Bondskurk. Men mycket tror jag att det hänger på att han var en i gänget med Lars Trier och Thomas Vinterberg vid tiden när Trier av etablissemanget lyftes till internationell status. Med rätt kontakter kan till och med en Alicia Vikander bli stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Ja Mads är träig, men Alicia Vikander är riktigt bra. Tänker på hennes insatser i Hotell och Ex machina till exempel.

      Radera
    2. Kan instämma i rek för Kärlek och Anarki, det var en positiv överraskning

      Radera