onsdag 6 maj 2015

Fargo (1996)


Filmspanarna Tema #32: Det går åt helvete


Månadens tema var något av en utmaning. Jag kom inte på så speciellt många filmer som passade in på temat och blev därmed inte sugen på att komponera en lista. Istället ville jag se en film rakt upp och ner. Först tänkte jag på After hours från 1985. Den hade ju dykt upp på några topplistor från året. Men den filmen blev det nu inte. Mr Scorsese lockar mig inte så värst mycket. Bland filmer jag redan sett funderade jag på Blue ruin men den såg jag ju helt nyligen. Den kanske mest passande filmen till temat är Falling down med Michael Douglas. Joel Schumacher. Kanske skulle ta och se om den...?  Till slut kom jag på Fargo. En film jag länge velat se om. I den går saker och ting åt helvete så att det ryker om det.


Fargo. En film som jag inte kommer ihåg så mycket från förutom att jag gillade den skarpt. Så mycket minns jag i alla fall. Det är ju vanskligt detta med att se om filmer som man gillade en gång i tiden. Det kan slå fasligt fel. Ämnet kom upp på en filmspanarträff häromsistens. Vi snackade om att skriva en personlig topp 100 över alla filmer. Hur jämföra filmer man sett för länge sedan som endast lever i ett nostalgiskt skimmer med filmer man nyligen sett? Och vill man ens se om vissa av sin ungdoms favoriter? Det är ju inte helt ovanligt att man inser att de är risiga.


Ok. Fargo är i alla fall en film som fortfarande håller och som är ännu bättre vid en omtitt. Puh, faran över! Detta är en av Bröderna Coens absolut bästa filmer. Det är en slags crime-thriller med en stor portion svart humor. Det står i förtexterna att den bygger på en sann historia men det är inte sant. Något som Kumiko borde kollat upp före sin resa.


Filmen utspelas i svensktrakterna uppe i Brainerd, Minnesota. Här säger alla "yeah" med svenskt uttal. Det låter som "jaa". Första scenen med filmens hjältinna Marge Gunderson (Frances McDormand) och hennes poliskollega är hysterisk med alla "jaa". Mycket lustig.

Faances McDormand är filmens juvel. Alla scener hon är med i är helt underbara. Jag sitter med ett stort brett leende i ansiktet. I alla fall efter hon gjort entré en sådär en halvtimme in i filmen. Filmens komiska skurkar Carl Showalter och Gaear Grimsrud spelas förträffligt av Steve Buscemi och vår egen Peter Stormare (som mumlar "jävla fitta" på svenska i en scen). Dialogen är nästan Tarantino-lik när Buscemi öser på. Stormares karaktär säger inte så mycket. Han ser bara spritt språngande galen ut.


Tänkte ni på att Buscemis karaktär såg lite lustig ut, funny looking. Hur då? Just in a general way... LOL.

Scenen på Radisson Hotel? Den med när Marge träffar sin gamle klasskamrat, Mike Yanagita. Skum scenen. Det är just sådan små extrascener som gör filmen till vad den är.

Filmens svagaste del är i mina ögon William H Macy som den tragikomiska tönten som beställer en kidnappning av sin egen fru för att lura sin svärfar på pengar. Samtidigt som jag antar att han i princip är perfekt castad i rollen som Jerry Lundegaard gillar jag honom inte i filmen. Jag har aldrig gillat honom. Han är inte en favorit helt enkelt. Med en lika mesig snubbe men ändå lite roligare att se in action hade filmen kunnat bli ännu bättre.


Vid sidan av skådespeleriet och dialogen har bröderna lyckats med det mesta. En underhållande men inte för rörig story, en helt grym känsla i filmen, det kalla vackra landskapet som påminner om hemma och en vemodig och fantastiskt musik.

Går det åt helvete då? Jamenvisst, filmen passar in på temat perfekt. Jerrys plan må vara korkad även om den skulle gått hem. Det som hände nu hade han aldrig kunnat tänka sig. Allt gick fel. När Carl och Gaear dödar the state trooper startar en händelsekedja som inte slutar förrän frun, svärfar, Carl och några oskyldiga bystanders är döda. Gaear är i fängelse och Jerry likaså. Sista scenen när de tar Jerry på ett motellrum blir pricken över i:et i hur åt helvete allt har gått. Mission accomplished!


Jag ger Fargo fyra flismaskiner av fem möjliga. En stark fyra!

Betyg: 4/5 

Omtitt: I mars 2023 såg jag om filmen i samband med Shinypodden säsong 13 där jag och Carl poddar om bröderna Coens filmografi. Filmen höll upp väl och jag ger den fortfarande en fyra! Lyssna på podden här.





Detta var en revy inom Filmspanarnars temaserie. Denna månad var temat "Det går åt helvete". För fler betraktelser på saker som går åt helvete inom filmens värld föreslår jag att du tar och kollar in följande eminenta bloggar:
Har du inte sett den?
The Nerd Bird
Flmr
Jojjenito
Filmitch
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord


20 kommentarer:

  1. Vilket bra val av film och vilken BRA film! Det går verkligen åt helvete på många sätt vilket det ju även gjorde i Kumiko. Det kanske är DEN filmen som är baserad på en verklig historia? Snart kommer en dokumentärfilm om någon som ska leta reda på liket efter en liten japansk skattletare? Usch vad meta det blev nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag var nöjd med valet. Vill se om alla Coen-filmer i princip så denna passade väl in här.

      Hehe, tror inte Kumiko var på riktigt men vem vet. Verkligheten överträffar ju ibland filmens värld! :-)

      Radera
  2. Kul att den fortfarande höll och som helvetesfilm är den ju perfekt. Själv har jag svårt för Fargo tack vare Macy. Men inte av samma anledning som du -- nej, för min del är han nästan _för_ perfekt i rollen. Jag får ont imagen bara jag tänker på honom och sitsen han försätter sig i. Antagligen för att jag misstänker att jag är lika mycket av pushover som han är :) Absolut en av brödernas bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För perfekt är fina lovord! Och jag kan ju inte annat än hålla med dig om jag försöker se honom med objektiva ögon. Men om jag ser med mina ögon funkar han aldrig riktigt bra.

      Du kan omöjligen vara lika mycket av pushover... :)

      Radera
  3. Detta är ett synnerligen bra exempel på när det verkligen går åt helvete..för vissa!

    Dock känns Macy klockren i rollen som den hunsade dåren.
    Vilka jävelskaper han råkar ut för! Haha!

    Har du sett tv-serien? Om inte...gjört!!!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska gört. Jag har ju funderat på den. Damn, det finns ju så många av dem man vill se... Efter Decennier är klart ska jag ge lite mer uppmärksamhet åt dem. Tv-serierna man "måste" se...

      Radera
  4. Instämmer mycket bra film som jag bör se om. Tvserien ska du se - otroligt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Ett tips - ett höjt ögonbryn. Två tips - då är det bara att slå till!
      :-)

      Radera
  5. Underbar observation att Jerrys plan inte är så värst bra ens om den funkar. Inte min favorit av Coens, men det säger inte så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Idiotisk plan.

      För att alla Coens filmer är så bra?

      Radera
    2. Ja, exakt. De håller en galet hög nivå konstant, trots att de ger sig på olika genrer och utmanar både sig själva och sina tittare.

      Radera
    3. Perfekt. Då förstod jag dig rätt! Najs. :-)

      Radera
  6. Härlig tillbakablick! Känner att även jag kan pusta ut lite nu, trodde du var på väg mot en sågning när du sa att det inte alltid är bra att se om gamla favoriter. Har också tänkt att jag borde se om den efter att ha förälskat mig i tv-serien Fargo, liksom för att se om filmen håller än i dag. Tror inte det hade hjälpt Kumiko att läsa BOATS-texten. She was a lost case...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Tre rekommendationer! Ojoj.

      Nja, vet inte om hon var ett lost case. Men det är klart efter att bli dränkt i en regntunna kan det ju inte varit speciellt roligt... :)

      Radera
    2. Ja, tv-Fargo tycks ha gått hem hos många av oss. Vill dock inte hajpa upp den för mycket för dig, då kanske du blir besviken...Så ta't med en nypa salt och se den om du får lust. Jag tycker Martin Freeman är en stor del av behållningen med tv-serien, han spelar William H Macys motsvarighet. Men också polisen som spelas av Allison Tolman.

      Radera
    3. Martin Freeman är en orsak god som någon att se den. Han är bäst av dem alla i "Sherlock" tex. Javisst, till och med bättre än The Batch!

      Radera
  7. Klockrent val. Önskar jag kommit på det själv istället för URtrista Clockwise. Fargo är en riktigt bra film.

    Förrresten så var ju även Kumiko en BOATS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det blev bra. Jag var sugen på en riktigt solid film och det var just det jag fick.

      Clockwise. Hur tänkte du där? LOL. Jag ska läsa (och kommentera) din text så snart jag hinner.

      Radera
  8. Jo då, det fanns verkliga (och tragiska) händelser i bakgrunden när det gäller Kumiko.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Takako_Konishi_%28office_worker%29

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, jag hade inte koll på detta. Tack för länken. Jag tolkade det som ett självmord i filmen och den wikipediaartikeln får mig än mer att tro att det var det filmmakarna menade med slutet.

      Ok, så filmen är då inte en BOATS utan en filmatiskering av en urban legend som startats av hennes riktiga liv/öde. Nära en BOATS men inte exakt.

      Radera