onsdag 11 mars 2020

Justice League (2017)


Efter den positiva överraskningen med Batman v Superman var jag lite peppad inför Justice League, speciellt med tanke på att det verkade som att Gal Gadot hade fått en större roll.

Men ack, så snart korthuset föll ihop. Med en extremt dålig big bad, Steppenwolf, och en ganska trist grupp hämnare blev detta bara tråkigt. Gal Gadots Diana Prince är klart bäst i filmen. Clark Kent är helt ok, det var intressant att se hur de behandlade hans återuppståndelse. Inte lika djupt och intressant som de gjorde i Buffy men för att vara DC får det väl anses som bra, så är det i de låga förväntningarnas land.

Ben Affleck och hans Bruce Wayne var däremot inte alls lika bra i denna film. Jag vet inte vad det var, att han kanske redan tröttnat? Dessutom hade de inte alls lyckats med hans kläder, hans "Batman-kostym". Ofta såg den ut som en dräkt av skumplast köpt på Buttrix. Jag jämförde i huvudet mot Captain Americas dräkt i Avengers: Endgame och såg den tydliga skillnaden för mitt inre.

Ok, så detta var filmen som Joss Whedon fick ta över då Zack Snyder på grund av mycket tragiska privata problem var tvungen att hoppa av? Jag kände ingen större skillnad från Wonder woman eller Batman v Superman.

Tydligen ska Joss ha skrivit till en del scener och spelat in de nya. Hur stor andel och vilka scener kunde det vara? Hans största jobb var kanske att överse en ny klippning? Oklart. Jag såg den två timmar långa bioversionen och den var i alla fall lika jämntråkig hela tiden. Tyvärr, Joss, ingen "save" i sista minuten här som det verkar.

Alltid trevligt att får beskåda Gal Gadot "in action". Aquaman försöker och försöker, men jag känner det inte. Gadots Diana är den enda med glimten i ögat.

Betyg: svag 2/5






6 kommentarer:

  1. Ungefär samma låga nivå som Batman v Superman för mig. Som vanligt är det Gal Gadot som är bäst men det kan inte hjälpa filmen som helhet till nåt bättre betyg än 1/5.

    https://jojjenito.com/2019/06/28/justice-league-2017/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, nu är det du som är digital! Men jag förstår. Den är rimligen inte värd mer än en etta! :)

      Radera
  2. Yep, Gal är det enda som i någon mån räddar detta haveri. Sedan kunde jag tycka att Ezra Miller var bra ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp Hi5 på Gal Gadot.

      Supergerm indeed... :(

      Radera
  3. Hjältarna är ok men deras största fiende är inte den mediokra Steppenwolf utan ett haveri till manus. Aquaman och Shazam härnäst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, det dröjer nog. Tror inte Gal Gadot är med i någon av dem. Aquaman från denna film lockade inte direkt...

      Radera