fredag 20 mars 2020

The Peanut Butter Falcon (2019)


"The Peanut Butter Falcon" är en härlig amerikansk road movie om en omaka trio som av ödets nyck satts samman. Det är en dramakomedi som är oväntat rolig och oväntad dramatisk. Filmen har jämförts med "Little miss Sunshine" och jag förstå varför. Men jag skulle ändå heller säga att den är som en blandning mellan "Mud" för miljöerna och "The station agent" för dess känsla.

Shia LaBeouf står i filmens centrum och han är suverän i denna roll. En roll som jag lätt hade kunnat se favoriten Sam Rockwell i. Ben Foster var tilltänkt först men det känns bra att det blev LaBeouf. Jag har sett honom i flera filmer men aldrig uppskattat honom som nu. Jag får kanske helt enkelt omvärdera honom efter denna film.

Filmens huvudperson Zak spelas av Zack Gottsagen som har Downs syndrom. Zack träffade regissörerna Tyler Nilson och Michael Schwartz på ett läger för ungdomar och berättade då att han ville bli filmstjärna. Nilson och Schwartz skrev då ett manus baserat på honom och hans drömmar. Så filmen både är och känns semidokumentärt. Zack är bra i denna film även om det är lite svårt att bedöma. Vissa delar av dialogen är tydligen improviserad och allt känns väldigt autentiskt.

Den tredje i trion är Eleanor spelad av Dakota Johnson. Hon är mycket bra hon också. Här visas hon i alla färgnyanser förutom grått. John Hawkes och Bruce Dern har små biroller och de gör dem ypperligt bra.

Min spaning var att sista scenen antagligen var en önskedröm. Regissörerna förnekar detta bestämt. Fegisar!

Filmen är bra och den berörde mig mer än väntat. Det är mycket mer fokus på dramat än humorn och då är humorn ändå mycket välfunnen och känsligt utförd. Det blir dammigt i rummet flera gånger under visningen så glöm för all del inte näsduken när ni går och ser filmen på bion.

Jag ger "The Peanut Butter Falcon" fyra livsdrömmar av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Lyssna på Shinypodden Special om de bästa filmerna från 2019: Del 1 (där denna film kommer upp), Del 2 (creme de la creme från 2019)

Andra revyer av filmen:
Jojjenito




2 kommentarer:

  1. Trevligt att den gick hem så pass bra och kul att du upptäckt Shia nu också. Minns du förresten att han var med i Lawless (den med Tom Hardy i kofta) som vi såg på för evigheter sen? Han var helt ok där men jag minns att jag var skeptisk innan visningen.

    Bra referenser till The Station Agent och Mud. Lite samma stämning.

    *
    *
    *
    *
    *
    S P O I L E R
    *
    *
    *
    *
    *

    Slutet då? När jag såg det så tolkade jag det som att det vi fick se var det som faktiskt hände. Men jag minns även att jag tyckte det var synd att Shias rollfigur uppenbarlig dog där på sjukhuset eftersom Dakota satt och grät. Men, vips, var han plötsligt där i baksätet. Hmm. Hon kanske bara var ledsen och trodde han skulle dö?

    Jaha, och regissörerna själva har alltså sin bild klar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det lite oväntat att Shia skulle visa sig vara så bra! Det var min "main take away" i alla fall. :-)

      Svårt med slutet där. Kommer inte ihåg var jag såg regissörernas kommentar. Tycker du att jag spoilar i min text? Ska kanske lägga upp en spoilervarning. Det är möjligt att regissörerna, som ju också skrivit manus, såg slutet som en lurig twist, men i detta fall får det mig att tro på det mer sorgliga slutet oavsett vad deras eventuellt ogenomtänkta tanke var. Så kan det ju också bli.

      Radera