måndag 30 mars 2020

Agatha Christie's Poirot - Series 5 (1993)


Säsong fyra bestod av tre långfilmer, men här i säsong fem gick man åter till korta avsnitt om 50 minuter vardera. Säsongen har åtta avsnitt. Vid det här laget är karaktärerna och deras inbördes relationer så väl etablerade att det är en ren fröjd att följa Hercule, Captain Hastings, Miss Lemon och Inspector Japp på deras äventyr.

Jag vet inte om det är vanan av deras sällskap som gjorde det men jag fann denna säsong den starkaste hittills. I det andra avsnittet intresserar sig Poirot av en klients belgiska bronsminiatyrer, mycket lustigt. Det tredje avsnittet "Yellow Iris" är riktigt bra, ett mysterium som löper över flera år och Poirot blir helt klart känslomässigt involverad i fallet, något som kommer bli än mer tydligt senare under säsongen. I Iris diskuterar Captain Hastings och Hercule den brittiska maten, jag skrattar högt över Poirots spydiga kommentarer. Avsnittet avslutas dock med att de båda avnjuter varsin "fish and chips".

"The case of the missing will", det fjärde avsnittet, är ett av de bästa korta avsnitten i hela serien. Våra hjältar blir involverade i ett fall där jämlikhet mellan könen och dolda familjerelationer gör mysteriet till ett extra svårlöst fall.

Men det är det sjätte avsnittet "The chocolate box" som firar de största triumferna. Vi tas tillbaka 20 år till en ung Poirot hemma i Belgien. Den ljuvliga och platoniska kärleken mellan Hercule och Mademoiselle Virginie är mycket fin. Hennes fina brosch syns i flera avsnitt, se bilderna nedan för scenen när Hercule får den i present. Fint.

Hur de fått honom att se yngre och smalare ut fattar jag ej!

Allt som alt var säsongen den starkaste hittills även om de två sista avsnitten tappade lite och håller den från att hämta in ett finare betyg.

Betyg: 3+/5

Hercule 20 år smalare, med den älskvärda Virginie

Virginie ger Hercule en brosch

20 år senare, samma brosch, men nu med en liten blå blomma

4 kommentarer:

  1. Ska erkänna att jag suktar efter denna box men tvekar lite pga priset. Köpte dock Miss Marple boxen för en struntsumma under blackfriday. Inte lika bra dektektiv som Poirot men förnöjsamt i små portioner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta är underbart och en lisa för själen.

      Jag har dvd-boxen ju och den köpte jag för ett mycket fördelaktig pris. Jag har för mig att det var via brittiska eller tyska amazon. Nu verkar den vara dyr. Träligt.

      Nu har jag kommit fram till den punkt där alla återstående säsonger består av oftas fyra långfilmer om 90 minuter styck. Sista och trettonde säsongen består av hela fem filmer. Totalt sett är det 29 avsnitt kvar, alla i filmformat. Jag vet inte om jag ska skriva revy per film eller per säsong? Vad tycker du? :-)

      Radera
  2. Säsong blir nog bäst då historierna inte skiljer sig år så värst mycket - åtminstone till de yttre ramarna. Kan vara svårt att plocka fram det unika i en serieproduktion av detta slag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter rimligt. Japp så får det bli. :)

      Radera