måndag 20 januari 2020

Stage Fright (1950)


"Stage frigh"t är en riktig film noir med en "femme fatale", en olycksalig man som snärjs i hennes väv och ett mordfall, men med en twist. Inspelad i England för Warner Brothers återgick Hitchcock till mer kända marker. Filmen är i svartvitt, den handlar som det förfaller om en oskyldigt anklagad man på flykt från rättvisan som får hjälp av en skön dam.

Marlene Dietrich spelar teaterdivan som är filmens "femme fatale". Jane Wyman, känd från Falcon Crest att ha varit gift med Ronald Reagan ett tag, spelar den kvinnliga huvudrollen. Den oskyldige mannen och polisen spelas av Richard Todd och Michael Wilding respektive. Den senare såg vi senast i "Under capricorn". Han kom senare att gifta sig med Elizabeth Taylor.

Spoilervarning! Läs inte mer om ni vill undvika att bli spoilade.



Nöjet med filmen är en massa roliga birollsfigurer med fyndig dialog. Det var vederkvickande att Alfred och Almas dotter Patricia här gör sin skådespelardebut som Chubby Bannister.

Det jag tar med mig från filmen är den falska "flashback" vi får se i inledningen av filmen. Denna återblick tar man som en sanning men mot slutet får vi veta att det var ett falsarium. När filmen spelades in ansågs sådana "flash backs" som visades i bild beskriva sanningen och att bryta mot den regeln var inte ok. I modern film anses en otillförlitlig berättare i tex "flash backs" som modernt och vågat. Hitchcock hävdar i intervjuer att han gjorde det mer eller mindre av ett misstag och att han tyckte att det var hans näst största misstag i karriären, det största var att den lilla pojken dog i bussexplosionen i "sabotage". Personligen tycker jag att tekniken med en falsk "flash back" gör filmen intressantare.

Tyvärr kunde jag inte riktigt skaka av mig bilden av den gamla Jane Wyman, hon var Angela Chase från Falcon Crest hur jag än vände och vred på det.

Lyssna på veckans avsnitt av Shinypodden där jag och Frasse pratar om filmen i mer detalj. Ni hittar avsnittet här.

Betyg: 3/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar