söndag 25 oktober 2015

Wild Card (2015)


När jag kollade efter filmer i in-flight entertainmentsystemet på en av flygningarna i Sydamerika hittade jag Terminator Genisys. Javisst, jag missade den när den gick på bion. Men liten skärm och allt annat än idealisk ljudmiljö gjorde att jag valde att inte se den filmen vid detta tillfälle. Men suget efter actionfilm hade uppstått. Därför valde jag den alltid stabile Jason Statham och hans nya actiondängare Wild card. Jag hade jag inte hört ett knyst om filmen förut. Var det kanske en film som gick direkt till dvd hemma i Sverige?


Statham spelar en avdankad gambler som super sig igenom tillvaron på Las Vegas bakgator. Han har något diffust jobb som privatdeckare eller livvakt eller något sådant. När en yngre dam som han känner och känner för för blir våldtagen och misshandlad måste han ta sig upp ur spritångorna och göra något åt skiten. Vilken inte är speciellt lätt då förövaren är en ungtupp ur den organiserade brottsligheten, den så kallade maffian.

Statham är stabil i denna typ av roll. Påminner inte hela filmen lite om Hummingbird från 2013? Här är han en dödsmaskin som kan avväpna och döda riktigt stora busar (med automatvapen) med den lokala syltans bestick (typ en sked). Han är som en ninja på speed. Filmen håller sig dock ifrån våldssceneriet för det mesta. Det verkar som att folket bakom filmen har haft ambitioner om en djupare film än en vanlig actionfilm. Emellan våldet spenderas en del tandagnisslande och vridande av händer över livets grymhet och alla tings förgänglighet. Vill han lämna sitt ruttna liv bakom sig eller ej? Hur gör man för ta sig ur mörkret på samhällets botten? Det rimmar lite falskt med hur effektiv och duglig han verkar vara i de scener då han behöver vara det. I andra scener verkar han vara mer eller mindre korkad.


Detta var en allvarsam actionfilm som försöker vara lite för smart för sitt bästa. De flesta karaktärerna är dock sympatiska, förutom de osympatiska då såklart. Filmens bästa scen är den när Stanley Tuccis maffiaboss gör ett kort gästspel.

Actioninnehållet kommer nog heller inte göra Stathams fans besvikna. Wild card är klart bättre än Run all night som jag skrev om i förrgår men den är ändå inte mer än "helt ok för stunden". Jag ger Wild card två gentjänster av fem möjliga. Japp, betyg 2 har ett brett spann i min betygsskala.

Betyg: 2/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar