tisdag 20 oktober 2015

Top 10 TV-series of all time - part 2




Oj då, detta var betydligt svårare än vad jag trott. Tack till alla som kommenterade det första inlägget. Flera bra serier togs upp där.

Ok, jag hade alltså tjugo serier kvar från igår, det bidde inga wild cards:

24
Angel
Buffy the Vampire Slayer
Californication
Dag
Dexter
Firefly
Frasier
Friday Night Lights
Game of Thrones
Homeland
House of Cards
Jesse Stone
Miami Vice
Seinfeld
Sherlock
The West Wing
True Detective
Twin Peaks
Veronica Mars


Om gallringen från 29 till 20 var tuff var det inget mot att komma ner till tio. Jag börjar med de mest givna som inte platsar på listan på grund av ojämnhet:

True Detective - Första säsongen var ju otroligt bra, helt klart 5/5. Den var som en suverän film om åtta timmar uppdelade på åtta kapitel Ofantligt bra och självklart en av de allra bästa tv-seriesäsongerna genom tiderna. Varför är den då inte med på topplistan? Jo, den föll brinnande ner till oss dödliga med en mycket svagare andra säsong. Nya karaktärer och skådespelare funkade kanske bättre på pappret än i verkligheten? Eller så var det helt enkelt så att seriens skapare inte lyckades återskapa magin från ettan.

House of cards - Ännu en serie där första säsongen var lysande, briljant, 5/5. Men när Zoe Barnes lämnade serien tappade den nästan allt. Tyvärr.

Homeland - Tredje serien som har en sensationellt bra första säsong. S1 av Homeland är som en "companion piece" till en av de senaste årens bästa filmer "Zero dark thirty". Tyvärr har denna serie också tappat en hel del även om förra årets fjärde säsong var något av ett lyft igen.



Sen kommer två gamla favoriter som inte klarar sig i den benhårda konkurrensen:

Miami Vice - Den var najs, men den får trots allt stå tillbaka för nyare alster. Sonny Crockett i sina pastellfärgade kavajer och skor utan strumpor kommer alltid vara där någonstans i arkivet i huvudet. Hoppas aldrig de minnena sugs bort av städpersonalen.

Twin Peaks - En av tv-seriehistoriens mest inflytelserika serier. Hade vi fått True detective utan Twin Peaks? Troligen inte. Men vid min återtitt nyligen tvingades jag konstatera att den inte håller fullt ut. Visst de första episoderna är underbara men sedan blir det för risigt ett tag där. Lite för många av seriens karaktärer är inte upp till par för mig. Tyvärr Coop, Audrey, Harry och Shelley, det räckte inte ända fram denna gång.


Ok, det gick ju bra. Nere i 15 nu. Jaha. Nu då? Fem kvar. Ahh, det börjar ta emot. Jag slänger in ett trumfkort och kör en "Adam Kempenaar", dvs sätter två serier på en och samma placering. Joss Whedon's serier Buffy och Angel ligger på samma plats i mitt huvud. Angel är en spin-off ur Buffy. Jag såg dem huller om buller, ungefär i samma ordning som de visades ursprungligen och de utspelas i samma universum och de korsbefruktar varandra en hel del. Angel har en vuxnare känsla, men serierna är ändå som två kapitel ur samma story. Japp så får det bli. Buffy / Angel blir en post i det fall de platsar på topplistan.



Ja. Då var det bara fyra kvar att klippa bort. Men nu börjar det kännas obehagligt.

Dag - Nästa serie som faller bort blir den finurliga lilla norska komediserien Dag. Snacka om mörker. Första säsongen är otroligt bra. De efterföljande är snäppet lägre men också bra. Atle Antonsen är briljant och vår Tuva Novotny är underbar som Eva.

Jesse Stone - Nej, det gick inte att få med Jesse Stone till de tio hur mysig och bra den serien än är. Åtta långfilmsavsnitt som alla är top notch. Fantastiska miljöer, Tom Selleck, Tom Selleck och Robert Parkers klassiska dialog.


Ding dong. Nu hände något lustigt. Skulle kolla upp något om Jesse Stone och upptäckte då idag den 19:e oktober att en ny nionde Jesse Stone-film med Tom Selleck kom ut igår!! Och om jag förstår artikeln rätt kommer en tionde och sista film ut snart. Wow, vilken glädje och överraskning! Man får hoppas att de kommer ut på dvd som de övriga filmerna.




Ok, åter till ordningen. Två kvar och nu börjar det bli stört omöjligt. Nu handlar det verkligen om att döda sina darlings... Bara två till och sedan har vi rostern för topp 10 klar. You can do it! I can, I must. I will prevail.

24 - Detta är en serie vars första säsong var något unikt. En actionthrillerserie i realtid som utspelades under en 24-timmarsperiod. Jack Bauer var på grund av att hans familj blev kidnappad tvingad till desperata åtgärder och det kändes verkligen som att han aldrig hade någon valmöjlighet till nästa handling i varje enskilt ögonblick. Ett furiöst tempo och otroligt hög nivå på produktionen. Efterföljande säsonger kom givetvis inte upp i nivå med den första men detta var en serie som jag alltid återkommit till nya säsonger med stor glädje. Jag brukade binge watch:a serien om våren.

Game of Thrones - Jag höll en plats för GoT in i det sista. Serien är de senaste årens popkulturella sensation. Den "välter" internet om och om igen. Tyvärr känns den lite för ojämn för att slå sig in på listan. Om de återstående säsongerna kommer upp i nivå med säsong 2 och 4 kommer den såklart ta sig in, men formkurvan var något dalande i senaste säsongen. Jag kommer dock aldrig glömma S03E04... "Dracarys"... Klicka bilden vetja! Varför får jag rysningar varje gång! LOL.




OK då var det dags. Fripps filmrevyer presenterar...



Top 10 TV-series all time (by Henke)





10. Veronica Mars (UPN) - en förtjusande serie som höll extrem hög kvalitet i alla tre säsongerna. Dialogen och karaktärerna är suveräna. Serien hade kanske aldrig blivit till om det inte var för...






9. Buffy the Vampire Slayer / Angel (The WB) - Joss Whedons två första serier innehåller alla hans adelsmärken; bra karaktärer, en stor cast som bildar en stark grupp med familjekänsla, en otroligt fyndig, vass och kvick dialog och långa story arcs som sträcker sig över flera säsonger. Avsnitten kör lite "montser of the week" men det gör mig inget då det är känslan i serierna och den övergripande historien som är guldet i serierna.






8. Dexter (Showtime) - Michael C Halls är fantastisk i sitt porträtt av den asociala massmördaren som lever efter en hederskodex. Jag hade Dexter i mitt huvud under många år. Få serier har följt mig på detta sätt, som om den vore en bokserie nästan.






7. Californication (Showtime) - David Duchovny som helt hejdlös författare på glid från sitt liv i Los Angeles dallrande värmebölja. Showen är snuskig, underbart uppkäftig och helt orädd. Hank, Karen, Becca, Charlie Runkle och Marcy, snart har jag er på blu ray!






6. Seinfeld (NBC) - Komediernas komedi. Smart igenkänningshumor och en massa referenser till allt vi känner och älskar. Underbar kvartett plus alla dessa härliga bifigurer! Man hands! Min favorit är Elaine.







5. Frasier (NBC) - Jag kunde i princip inte skilja på Seinfeld och Frasier. Kunde Seinfeld kommit femma och Frasier sexa? Javisst, det var en coin toss. Frasier har kanske en lite mer sofistikerad humor och den har helt klart en mer akademisk aura. Karaktärerna är nästan lika starka serierna emellan men Frasier har starkare relationer. Var det kanske Niles som gjorde att jag valde Frasier över Seinfeld? Nej, det måste varit Maris!
Jag kommer se om både Seinfeld och Frasier och därefter avgöra vilken av dem som är starkast!






4. Sherlock (BBC) - Bara nio avsnitt? Javisst men långfilmslånga avsnitt. Benedict Cumberbatch är såklart otrolig i rollen som Sherlock, men min favorit är ändock Martin Freeman som Dr John Watson. Manuskripten är fantastiska. Den kärleksfulla uppdateringen av originalmaterialet är exceptionell.







3. Friday Night Lights (NBC/The 101) - När jag sett klart första säsongen av FNL var jag helt paff. Jag kommer fortfarande ihåg att jag tänkte att det går inte att göra en serie bättre än detta... Jag var förstås helt uppfylld av den så märkliga sagan om en liten stad i västra Texas. En serie som överraskade mig i nästan varje ny scen. Showen tog aldrig de vägval som jag trodde den skulle. Vilken resa. Andra säsongen blev tyvärr avbruten på grund av författarstrejken i Hollywood 2007. Sedan blev den nedlagd bara för att bli återuppväckt igen av NBC och partnern The 101 Network. Totalt blev det fem säsonger av fantastisk story telling.






2. The West Wing (NBC) - Sju säsonger. Josh Lyman rules. Mycket bra serie. Dialogen från Aaron Sorkin. Hela den underbara casten. Mumma. Jag har skrivit om alla sju säsongerna på bloggen. Låter er läsa vidare där






1. Firefly (FOX) - Western in space. Joss Whedons kärleksprojekt där han fick till det på ett enastående sätt. Medproducenten Tim Minear ska ha en stor eloge också. Största styrkan med Firefly är att de satt castingen så osannolikt bra. Alla nio huvudkaraktärerna spelas av skådespelare som verkar vara födda att spela sina karaktärer i Firefly. Skådisarna umgicks som vänner och hänger fortfarande med varandra. Under inspelningen användes Serenity inte bara som inspelningsplats. Skådespelarna stannade kvar i skeppet då de hade paus då de kände sig så hemma där. Allt detta kommer fram tydlig i rutan. Ett unikum.
Serien går att se om ett otal antal gånger. Jag vet. Den är som bäst vid femte omtitten ungefär. Varje avsnitt är fyllt med detaljer, lustig dialog, hänvisningar framåt och bakåt i serien och Joss patenterade stora hjärta. Nya saker kommer fram vid varje ny tittning. Serien är som en lök. FOX stängde ner den bästa serien som flugit genom luften efter en halv säsong (14 episoder finns plus en långfilm).
Damn you FOX for cancelling Firefly!







21 kommentarer:

  1. Aldrig hort talas om Firefly men visst ar han lite lik Castle?

    Sherlock fyra far man vara nojd med, en lycked sasong till sa kanske den kan klattra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, då har vi ett långt och kärt samtalsämne när jag kommer och hälsar på i nyår! Vet du vad, vi kan till och med se den ihop... ;-)

      LOL, för er andra, Frans den spjuvern är mycket väl insatt i tv-serien Firefly.

      Sherlock, fyra. Ja var det inte lite fint ändå att den kom så högt upp? Det är den väl värd. Vad väntar vi oss? Två säsonger till? Eller ännu fler? Men när?

      Radera
  2. Prickade in ettan och trean. Det får jag vara nöjd med.

    Det är ju väldigt mycket jag inte har sett här. Ja, typ det mesta. Vad har jag sett? Seinfeld och ganska mycket av Vita Huset. That's it. Jag är uppenbarligen inte en tv-serie-snubbe eller åtminstone inte samma typ av tv-serie-snubbe som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du var riktigt vass i din prediktion.

      Kan du få ur dig en egen top 10 över tv-serier? En första draft, bara för skoj skull? Vore kul att se vilka som fallit dig i smaken!

      Radera
  3. Då ska vi se: 10 - ej sett.
    9 Började se då dottern har boxarna men nej alldeles för tramsigt.
    8 Såg aldrig sista säsongen bra men alldeles för ojämn serie för åka upp i tio i topp
    7 Kul i små portioner
    6 På min lista plats 2
    5 ej sett
    4 Absolut listvärdig men mitt kriterium var att serien måste vara avslutad
    3 ej sett
    2 Bra fram till 9/11 då serien ändrade ton och blev lite väl "amerikansk" för min smak.
    1 Ej sett men Serenity är bra.
    Kul lista och nr 3 samt 5 ska jag ta mig an ngn dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta en sådan här lista för vad den är. Detta är mina högst personliga favoriter. Jag har inga ambitioner att säga att detta är de tio bästa serierna objektivt sett... :-)

      Vore jättekul att höra vad du skulle tycka om Frasier och inte minst Friday Night Lights. se dem och skriv några rader på bloggen!

      Sen borde du faktiskt se Firefly om du tyckte att Serenity var bra. Tror inte på rak arm att jag hört en enda person säga att de tyckte att Serenity är bättre än serien... Ett tips kan man säga.

      Radera
  4. Men tänk så här -- är det inte bättre att ha denna uppenbarligen perfekta säsong av Firefly istället för att ha fem, sju eller tio säsonger som successivt blir sämre och sämre och därmed även drar med sig den första ned i skiten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag hade hellre haft fem fantastiska säsonger med Firefly än bara en. =)

      Det är ju Joss Whedon så jag förutsätter att det skulle fortsätta med samma kvalité eller högre!

      Radera
    2. Håller med Halo! :)

      Jag tror att Joss hade haft en stor chans att hålla uppe kvalitén i Firefly om han hade fått fortsätta. Och om skådespelarna fortsatt vara tillgängliga (där kan alla fantasier om en fortsättning nu 13+ år senare falla, tillgängligheten av de nio huvudkaraktärerna).

      Eftersom det funnits så många fans som skrikit efter mera stories från the 'verse har det till slut slipprat ut små antydningar här och där om vad Joss hade i kikaren. Har sett info om att han hade hela story arcen för de två första säsongerna utstakad. Denna story kokade han ner till filmen Serenity när han fick chansen att berätta klart det som visade sig vara Rivers story.

      FOX's chefer tyckte ju att Firefly var för mörkt... De hade antagligen fått panik om några av Joss idéer om nya avsnitt nått dem. (Eller så var det just det som hände!) Tänker specifikt på ett avsnitt som Joss har berättat om som skulle centreras runt the Reavers, Inara och hennes spruta och som skulle kunnat bli världshistoriens sorgligaste tv-serieavsnitt...

      Radera
  5. Jag vill inte ens försöka göra en lista på TV-serier så jag tänker inte ens försöka.

    Ungefär som att göra en lista med bästa filmerna.

    Mission: Impossible!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Good one. Ja tänk om man vore så störd att man satt sig ner och satte ihop en favoritlista med Top 100 filmerna genom tiderna. Usch ja. Get a life.

      Men du, jag tror vi alla vill veta vilka serier du gillar ändå. Kan du inte få ihop en orankad lista av riktigt bra serier. Fritt val hur många (minst 10). :-D

      Radera
    2. Det var banne mig inte lätt, Jag har sett extremt många TV-serier i mina dar.
      Som referens så följer jag _för tillfället_ runt 35 serier. Som tur är sänds de på olika tider på året. :)



      Efter att ha rensat bort många riktigt bra TV-serier (vilket var jobbigt) så kom jag till något sånt här:


      TV-serier jag måste ha med i en Topp 10-lista (alfabetisk ordning efter de två översta placeringarna):
      1) Buffy the Vampire Slayer
      2) Firefly

      Angel
      Dr Who
      Farscape
      Roswell
      Spooks



      Bubblare (som kanske tar sig in på en topp 10 - eller hamnar strax utanför):

      Archer
      Attack on Titan
      Black Mirror
      Carnivàle
      Dexter
      Friday Night Lights
      Game of Thrones
      Misfits
      Sherlock
      Star Trek: Deep Space 9
      Stargate SG1
      Veronica Mars

      [med reservation att jag glömt någon serie helt]

      Radera
    3. Wow, kul med en listning! Mycket här jag inte har sett... Men alla jag har sett som du har med är också med högt på min lista, om än inte ända uppe på topp 10. Inte en enda av dina best of the best kan jag säga att jag inte älskar! Mmmm.

      De jag sett är ju Buffy, Firefly, Angel, Dexter, FNL, GoT, Sherlock och Veronica Mars. Bara åtta av dina 19.

      Det här är en intressant lista, blir en bra källa till vilka serier man ska ge chansen... Nästa serie i pipen, efter The fall, är Black Mirror och sedan blir det kanske att ta och kolla in Doctor Who 2005...

      35? :-O

      Radera
  6. Kolla där, jag fick rätt med Firefly!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, du fick rätt, super-duper-rätt. Well done! :-)

      Radera
  7. Har inte sett någon av dina topp 3. 😳

    Min topplista:
    1 That 70's Show (Kalasbra! Men dom borde inte försökt fortsätta när Grace o Kutcher lämnade)
    2 Remington Steele (Brosnans bästa roll)
    3 Veronica Mars (Blev väldigt besviken när den lades ner. Kristen Bell är perfekt i titelrollen)
    4 Seinfeld (Börjar trevande men när dom väl hittade rätt så...)
    5 Deadwood (Synd bara att det inte blev ett ordentligt avslut)
    6 Broadchurch (Bara 2 säs. men dom är högklassiga)
    7 Justified (Hittar rätt spår ungefär halvvägs in i 1a säs. och därifrån är det jäkligt underhållande)
    8 3rd Rock From The Sun
    9 Buffy The Vampire Slayer (Synd att sista säs. är så usel bara)
    10 Magnum P.I.
    11 Coupling
    12 The Macahans
    13 Family Guy
    14 Damages
    15 The Killing
    16 Frasier
    17 The Vicar Of Dibley
    18 Monk
    19 Spin City
    20 The O.C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till bloggen, LJH H.

      Tv-serier är ju härligt och alla har vi olika favoriter. Som du förstår kan jag rekommendera mina 1-3. Mycket nöje om du tar dig för dem... :)

      Några kommentarer på din lista...

      1. That 70's show: Mila Kunis är ju härlig!
      2. Remington Steele gillade jag på 80-talet
      3. VM yay!
      5. Deadwood, inte sett, det ska tydligen komma en film som knyter ihop storyn
      6-7 känner jag inte till
      9 är sista säsongen usel säger du? Nja, är inte enig... :-)
      10 Magnum är mysig
      13 aldrig fastnat för de där tecknade komediserierna, förutom South Park
      16 för lågt för Frasier! ;-)
      19 jättebra så länge MJF var med i alla fall...

      Radera
    2. Får se om jag kollar in nån av dom, kollar mest film just nu dock.

      Remington Steele tycker jag håller bra fortf..
      Inte så fast i 80-talet när det gäller kläder, musik och så. Och alltid kul med lite whodunnit.

      Justified är en western i modern tid typ. Timothy Olyphant är supercool som US Marshal Raylan Givens.

      Jag tycker Buffy var bäst första 3 säs..
      4e säs är ojämn. Ett del avsnitt är helt briljanta men sen är det inte så kul när det är mycket med "Initiative".
      5e håller rätt jämn nivå.
      6e överlag bra, men Buffy själv är lite deprimerande.
      7e känns det som dom försökte hitta tillbaka till en lite lättsammare ton men jag tycker inte det funkar. Och dom har lyckats få Spike att bli trist, skandal! ;-)

      Radera
    3. Det är väl inget fel med att vara fast i 80-talet! Bara kul ju...

      Har du lyssnat på min och Johans podcast om Buffy the Vampire Slayer? Vi har sommaruppehåll nu men är åter inom några veckor och fortsätter då med säsong 5. Du finner oss på www.buffypodden.se :-)

      Radera
    4. Nepp, inte lyssnat men tack för tipset!

      Radera
    5. @LJH H: kul om du lyssnar! Glöm inte att kommentera på vår webbsida. 😃👍

      Radera