onsdag 17 juni 2015

Jurassic World (2015)



Jurassic World blev månadens filmspanarfilm. Portarna slogs upp till den magnifika parken som John Hammond jobbade så hårt med i Jurrasic Park (1993). Det var första träffen för mig på några månader och trevligt nog var det en stor grupp som slutit upp för att se denna äventyrsfilm, tillika en av sommarens förväntade blockbusters. Efter en trevlig visning på Saga intogs middag på Vapiano då ytterligare en spanare anslutit. Det krävdes ett långbord för att alla skulle få plats. Jag valde en pastarätt med scampi i tomatsås och den var fantastiskt god. Till pastan tog jag en liten sidosallad och den var också jättegod. Mycket nöjd med mina val denna gång. Under slutet av middagen gled samtalet in på Game of Thrones. Jag, Cecilia, Jennifer och Carl vände och vred på alla trådar som hängde löst inför säsongens sista avsnitt (som gick i söndags, revy kommer imorgon). Mycket trivsamt samtalsämne!

Nedan följer några tankar om filmen som innehåller vissa spoilers. Varning!

Hjälte
Vad kan man säga om Jurrasic World då? Det är en riktigt risig film. Ok, ok, ok, ok (med Joe Pesci-röst) den är "fine" som matinéfilm. En rackarbajsare som man kan ha en skön stund med om man inte har allt för högt ställda krav på karaktärer, spänning eller logik.

Ingen hade blivit gladare än jag om den hade lyckats med bedriften att återskapa magin som fanns i den första filmen. Jurassic World saknar dock det som gjorde originalfilmen så bra. Jag fann ingen av karaktärerna jättebra. Dalla Bryce Howard är helt ok och förvillande lik Jessica Chastain i vissa scener. Men tyvärr är det något off med henne. De behandlar inte hennes arc från att sätta företaget i centrum till att bli "god" speciellt bra. Och vad var det med hennes högklackade skor? Vad var det bra för? Filmen sätter fokus på hennes skoval men det rinner ut i sanden. Ingen pay off där inte. Hon framstår bara som korkad. Filmens manliga hjälte spelas av Chris Pratt som tydligen är superhet enligt internet. Jag tyckte att han gav ett vagt intryck och mest stod bredbent och såg tuff ut. Hans karaktär var extremt tunt målad.

Smart skoval? Så tokigt de tänker, "kvinnorna"...
Jurrasic World har ett antal konstiga saker för sig. Den försöker blända oss med en metahumor som jag fann inte fungerar. Ett exempel är att den kommenterar produktplacering men kör med densamma fullt ut själv ändå. Hur många olika modeller av Mercedes-Benz såg vi i denna film egentligen? Det blir inte roligt bara för att de blinkar åt det hållet om de inte fullföljer "skämtet". En annan misslyckad meta-grej är då Claire förklarar för de potentiella sponsorerna i filmens inledning att publiken vill ha större, farligare och mer tänder. Det är en blinkning till oss i publiken och en kommentar om filmen i sig. Filmbolaget ville ju på samma sätt göra Jurrasic World större, farligare och med mer tänder. Men även den metahumorn föll platt då de inte gick en annan väg utan föll i exakt den fällan hon pekade på. Denna film har en massa mer tänder men det är inte antal tänder som gjorde den första filmen bra. Till slut blir Jurassic World mer lik en Godzilla-lik monsterfilm. Två monster som slåss i en lång, lång cgi-fajt är inte speciellt spännande.

Manlig huvudperson = hjälte, kvinnlig dito = dum och bitchig ?
Trots att det gått 22 år sedan första filmen känns denna film inte bättre med avseende på "special effects". Den känns lite plastigare om något. De har använt modeller och byggt riktiga huvuden i några fall och det är bra, men både monorailbanan och den stora dino-fisken såg väldigt cgi-aktiga ut.

En äventyrsfilm som denna måste vara spännande, inte som en renodlad skräckis, men den måste vara  "thrilling" som de säger på engelska. Jag fann den aldrig speciellt "thrilling". Trots att filmen är överlastad av Spielbergska element får jag aldrig upp pulsen. Det är barn i nöd, onda män som tänker på pengar och tar fel beslut, hjältar som står bredbent och reder ut allt. Ingredienserna finns för en "riktig" Spielberg-film men kockarna bakom denna soppa får inte ihop varken helheten eller kryddningen. Var är nerven och hjärtat som Spielberg har i överflöd när han är som bäst? Tänk scenerna om natten i regnet i första filmen och försök hitta något liknande i denna. Ok, barnen åker omkring i en glaskula men den scenen var långt från lika spännande. Det fanns vissa problem med kameravinklar och klippning i scenens klimax. Blev barnen kluvna på mitten av den vassa eggen i den trasiga glasfarkosten? Nähä, tydligen inte.

Mannen är hjälte i denna world
När filmen inte är "thrilling" eller gav mig en "wow"-känsla över miljö eller dinosaurier blir alla ologiska skavanker med manus påtagliga. Jag kan ta de flesta dumheter så länge en film griper tag i mig. Denna gjorde inte det och då blir dess plot holes mer problematiska. Det är ingen idé att nit picka dessa här men jag vill lyfta några av de mest avgörande. Slagsmålsscenen mellan I-Rex och T-Rex var filmens största actionscen.  Efter filmen vandrade gruppen upp längst Kungsgatan med sikte på Vapiano. Flera i gruppen diskuterade på allvar vilken av de stora dinosaurierna som blev uppäten av dino-fisken. För mig var det helt klart att det var I-Rex som strök med, men de var så lika till utseende och den sista scenen var så rörig att det tydligen gjorde vissa i gruppen osäker. Varför sedan den stora T-rex som överlevde helt plötsligt inte var farlig för människorna längre kan man bara spekulera över. Andra saker som var röriga var alla gånger The Raptors bytte sida. Med människorna, mot dem, med dem. En sista sak (men det finns fler) var det lustiga i att I-Rex snabbt blev kompis med The Raptors för att den hade vissa raptor-gener i sig, men den blev inte på samma sätt kompis med T-Rex trots att de delade ännu mer gener från det djuret. Jaja, sånt får man ta.

Olycklig assistent. Kul skämt tyckte regissören.
Trots att filmen är producerad av Steven Spielberg tycker jag att filmen avviker från hans äldre filmer. Här tar man inte dödsfall på allvar. Flera människor dödas väldigt lättsamt, nästan som "comic relief". Det brukar man inte se i Spielbergs filmer. Jag tänker på en viss assistent och en viss tjock säkerhetsvakt.

I en annan scen påminner filmen otroligt mycket om Aliens. Det är när det första militärgänget avancerar in i djungeln, dör som flugor och man ser från kontrollrummet på deras biodata hur de dör (hjärtfrekvensen blir en rak linje). Den scenen var bra, men mest för att jag fick tänka på Pvt Hudson och Aliens lite grann.

Jurrasic World är en ok matiné-film. Jag tror ändå att nostalgikänslorna i att återbesöka världen (och musiken) räcker långt för många. Jag tror också att fans av den första filmen kanske ser denna film genom ett Jurassic Park-filter och därmed få en trevlig "ride". Men fansen bör dock inte analysera filmen allt för ingående. Det håller den inte för. Ologik och ruttna könsroller förstör lite väl mycket kan jag tycka.

Jag ger Jurassic World ett knappt godkänt betyg och den får två olyckliga assistenter av fem möjliga.

Betyg: 2/5

Hjältinna till slut


Kolla nu in hyllningarna till denna film av mina fellow filmspanare:

8 kommentarer:

  1. Jag köper alla dina argument till varför filmen bara får en 2:a TROTS att jag gillade filmen så himla mycket mer än du. Vilken härlig matinékänsla det var, mysigt att få känna sig som en tolvåring igen och bara ryckas med i knasigheterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att filmen gav dig de matinékänslorna. Då har filmen lyckats! :-)

      Radera
  2. .....eller också är det bara en jävligt smörförpackad, välsaltad, välsmakande, lättsmält och easy-on-the-brain-and-eyes sommar-popcornrulle som får en på gott humör! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den får dig på bra humör är allt gott.

      Jag var aldrig en fanboy av JP när det begav sig så för mig var detta mer som en vanlig film. Men med det sagt har jag ändock sett och gillat JP. Jag skulle vilja jämföra denna sequel/reboot med Prometheus och Terminator Salvation. Två andra filmer som delvis var snygga och som säkert lockade till popcornätande i massor, men som egentligen var långt svagare än de filmer de försökte återskapa. JW kommer likt dem falla tillbaka... About that I am sure! :)

      Radera
  3. Skönt att se att jag inte var ensam i mitt ogillande. Puh!
    Jag hade inte så stora problem mad att filmen helt saknade logik utan mer av att det var ett så risigt manus. Filmen saknade helt spänning och man verkade ha lagt ned allt krut på att storyn skulle förmedla kärnfamiljsbudskapet. Inget fel i det men jag vill inte ha det nedkört i käften när jag tror jag ska få se en frejdig matine :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Desto mer jag har tänkt på filmen desto fler områden är svaga. Framför allt är den inte spännande, vilket jag verkligen hade förväntat mig. Sen kan en familjeorienterad story funka om de bara har intressanta karaktärer som man bryr sig om, men de misslyckades med det. De startade en massa lösa tankar som aldrig ledde till något. Sedan hade jag hellre sett mindre ruttna könsroller. Tänk Mad Max: Fury Road här... Ja, det fanns mer än bara dumt manus med avseende på logiken....

      Det var du och jag som var mest tjuriga denna gång. Men det är sannerligen en intressant film att se och kommentera. Däri är den inte det minsta trist.

      Radera
  4. Mycket bra recension som fångat mycket som jag hann glömma två minuter efter eftertexterna :) Håller med om att den saknade "thrill" förutom i några bra scener med raptorerna (killen som trillar ner, även om man fattade hur det skulle sluta). Och det var lite märkliga grejer som kändes hafsiga, det där med assistenten som blir uppkäkad av vattendinon (ingen brydde sig typ). Men kärnproblemet är väl att den saknade "själ" på det sättet som första filmen hade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-D

      Japp, men en själ och mer thrills hade det ju kunnat bli jättebra. Plus att de kunde bytt Chris Pratt och Bryce Dallas Howards roller rakt av. Ha en töntig snubbe och en bad ass kvinna. Det hade varit fräschare. Bytt är bytt och kommer aldrig igen.

      Radera