tisdag 9 juli 2013

Olympus Has Fallen (2013)


Det är lite lustigt när Hollywood släpper två filmer om samma tema nästan samtidigt. 1998 var det Armageddon och Deep impact, medan 1993/4 var det Tombstone och Wyatt Earp. Och i år är det Olympus has fallen och White House down. Om du har några andra exempel skriv in dem i kommentarerna!

Filmen har en lovande inledning. Aaron Eckhart, han med fitthakan, spelar USA's president. Den ljuvliga Ashley Judd spelar The first lady. Tuffingen Gerard Butler spelar ledare av presidentens Secret Service detalj och tillika presidentens förtrogne. Olycksbådande musik och ett snabbt tempo ger en lovande inledning, men snart märker jag att dialogen är lite off och musiken förstärker inte stämningen på ett bra sätt utan på ett billigt sätt som är så vanligt i b-filmer.

Detta mina vänner är en risig b-actionfilm. Och det kan man komma långt med. Om man är sugen på lite pang-pang. Men om man väntar sig något med kvalité blir man besviken. Jag såg nyligen en actionfilm med Jason Statham och Jennider Lopez. Oj vad mycket bättre den var. Actionscenerna är minst lika bra i Olympus men Statham har Butlers nummer varje dag i veckan.

I denna film intar listiga nordkoreaner The White House och tar självaste presidenten som gisslan. Den sekvensen, en lång actionfylld del då nordkoreanerna tar över är filmens bästa del. De onda har bland annat ett Herkulesplan med en fet stor kanon som pepprar stora delar av Washington D.C. Efter det första dammet lagt sig finns inte många kvar från Secret Service och resten av filmen är en Die Hard rip off, med Butler som ensam cowboy och Vita Huset istället för skyskrapan. Tyvärr bär inte Butler en film på sina axlar som en Bruce Willis, eller vågar jag säga, en Jason Statham.

Slutet av filmen blir sötsliskigt så att man skriker rakt ut. Den amerikansk flaggan vajar i motljus och stråkar sätter in. Morgan Freeman hoppar in som tillfällig president och det är enligt formulär A. Melissa Leo är badass som vanligt och Robert Forster spelar den obligatoriska idiotiska generalen. Inget överraskar i denna film. Förutom att Aaron Eckhart var så dålig.

Denna film är en 13 på dussinet, men om man vet vad man vill ha och det är hjärndöd action så passar denna. Jag ger Olympus has fallen två fallna obelisker av fem möjliga.

Betyg: 2/5


10 kommentarer:

  1. Ja, jag såg denna när jag var utomlands i våras och kan inte annat än hålla med till punkt och pricka. Börjar lovande, men utvecklar sig till en b-film i actiongenren. En tvåa är det enda rätta betyget till denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sannerligen, vi har ju nästan identiska texter! Kul.

      Det enda som var överraskande i hela filmen var väl att presidentens son INTE blev tagen av koreanerna...

      Radera
  2. De två filmerna om trollkonstnärer, en av han som gjorde inception. Den stora frågan är dock: vad i hela friden fick dig att se denna film?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det, The Prestige och The Illusionist.

      Varför? För att den fanns där. Action utan slut är aldrig fel.

      Radera
  3. Capote och Infamous
    Dante's Peak och Volcano
    Truman Show och EDTv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det Sofia! Och Daylight får hänga på Dante's Peak och Volcano, eller hur?

      Bra hittat! Finns där fler?

      Radera
    2. Ja, jag kan vara med på att haka på Daylight.

      Kom inte United 93 och den där brandmannafilmen med Nic Cage ungefär samtidigt också?

      Radera
    3. Ja just det, det dröjde 5 år tills de gjorde World Trade Center och United 93. You're on fire! :-)

      Radera
  4. Jag drar av mig handsken och slänger den på marken framför dig...!!!

    Med detta gentlemannamässiga vilda drag vill jag säga att jag ämnar gå upp i en match mot dig där jag tänker påstå att detta är en riktigt rejält underhållande smällkaramell till rulle!
    Allt det som man ville att den såsiga Die Hard 5 SKULLE vara...

    Fortsättning följer inom kort... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En garde! Men vad trevligt med lite motstånd. Vad kan du ha funnit i filmen som jag missade? Nåja, det är väl en typ av film som kan bli fågel eller fisk beroende på humör och dagsform hos betraktaren... Bring it on, man!

      Men du, pensla inte in mig som en Die Hard 5 försvarare. Den filmen var riktigt risig, några schyssta actionscener men resten absurt, 1/5.

      Radera