onsdag 10 juli 2013

Dag - Season 3 (2013)


Det är livet.

Den norska tv-serien Dag fortsätter att förbrylla och underhålla. Den är som alla bra serier inte helt lätt att kategorisera som den blandning av drama, humor och svart tragedi den är. Jag fann årets säsong mycket bra, precis som säsong två var det lite ojämnt men annars i samma nivå om inte ännu lite bättre kanske. Det kommer nog vara svårt för serien att någonsin komma upp i samma briljanta nivå som första säsongen, men det är det få humorserier förunnat.

Dag förhållande och familjeliv med Eva (Tuva Novotny) gör att han inte befinner sig i betraktarens roll längre, och hela serien har därmed ändrat karaktär (från hur det var i första säsongen). Livet gör sig påmint. I denna tredje säsong riktas fokus mer mot Dags bästa vän Benedict, detta yrväder  till förvuxet och översexualiserade barn. Benedict är också numera favoriten i serien. Det går inte med ord beskriva den karaktären, eller hans gärning. Måste ses!

Benedicts pompöse styvfar Ernst tar också stor plats under säsongen och konstigt vore annat då han spelas av den gigantiske Rolf Lassgård. Ernst är lite för mycket "over the top" ibland, men man vänjer sig vid hans stil. Ett annat udda inslag under säsongen är förstås Juanita spelad av danskan Iben Hjejle (ni kommer ihåg henne från High fidelity). Årets säsong var fylld med fler bisarra händelser då Dags sekreterare Malin till exempel hinner med att bli författare, schizofren och botad. Allt under en säsong.

Dag går inte att beskrivas, måste ses med egna ögon. Serien är ett litet guldkorn, kanske inte den mest betydelsefulla serien i världen, men för oss fans är den ett måste. Efter att jag spridit tipset om serien på jobbet har dess fanbas mångdubblats i min bekantskapskrets, och nu är det sådana som Jonas som bär fanan högst. Det är både kul och oroande.

Jag antar att serien fortsätter minst en säsong till och jag applåderar.

Ha de!

Betyg: 3/5

4 kommentarer:

  1. Är det DÄR jag ska ha dom, i badrumsskåpet? Vilken otroligt bra idé! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och fyllda med Valium som Dag har det? :)

      Radera
    2. Njääääe. Såna piller är inte riktigt min grej. :)

      Radera
  2. Kan du tänka dig att sälja säsong 3?

    SvaraRadera