Visar inlägg med etikett Gavin Hood. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Gavin Hood. Visa alla inlägg

måndag 13 mars 2017

X-Men Origins: Wolverine (2009) Re-watch


Inför den nya X-Men filmen Logan ville jag se ikapp på de två första Wolverine-filmerna. Den första heter X-Men Origins: Wolverine och kom 2009. Jag kom inte ihåg ett jota av filmen men eftersom jag skrev om den på bloggen redan 2011 måste jag ha sett den alltså. Filmen har inte vuxit vid denna omtitt. Den är helt enkelt både dålig och tråkig och kan inte ens med nöd och näppe anses som ok underhållning för stunden. Fokus läggs på action och på Wolverines buttra "brooding". Den är kliniskt ren från humor. Det måste funnits några komiska "one liners" men jag kan inte erinra mig någon enda.

Vid första titten gillade jag tydligen Liev Schreibers karaktär men han var mest jobbig tyckte jag denna gång. Egentligen var jag inte imponerad av någon av filmens skådespelare. Noterade dock en kul detalj att Daniel Negreanu gjorde en cameo och spelade en pokerspelare utan namn i en scen. Hugh Jackman drar ett tungt lass som filmens huvudperson. Han är stabil utan att glänsa. Han är en helt ok skådespelare men jag kan inte komma ihåg att jag blivit positivt överraskad av honom någon enda gång. Trist.


Precis som vid första titten blir det väldigt ospännande när oförstörbara gubbar slåss mot varandra. Kul att inse att det är Deadpool han slåss mot i slutet. Lite konstigt är det dock att han är ond i denna film. Häromåret dök han upp i sin egen film och då hade de hittat på en annan "origins story" för honom. Och då är han på den goda sidan. Kanske inte har så stor betydelse, men om inte ens de som äger X-Men filmserien bryr sig om sådana saker kan man stilla undra varför vi i publiken ska bry oss... Tydligen har till och med regissören Gavin Hood fattat att det blev fel.

Jaja, nu har jag i alla fall hyfsad koll på Wolveriens bakgrund och jag ska nu ge mig i kast att se uppföljaren The Wolverine från 2013.

Jag ger X-Men Origins: Wolverine en silverräv av fem möjliga.

Betyg: 1/5


lördag 4 april 2015

Ender's Game (2013)


Efter att boken blivit färdigläst klippte jag filmen också av bara farten. Det går ju så mycket snabbare att se en film än att läsa en bok. Åtminstone om man inte läser så mycket på kvällarna innan sömnen som man gjorde förr!

Filmen är snyggt gjord och för oss science fiction-nördar är den ett måste. Nu pockar den eviga frågan om hur bra en bok blivit adapterad då den görs som film på min uppmärksamhet. Jag föredrar egentligen att låta verken stå för sig själva, men jämförelsen blir ibland omöjlig att förbigå. De ha tagit med i princip alla viktiga partier från boken, men det är alldeles för tunt. Trots en såtlig löptid tycker jag att filmen bara skrapar lite på ytan av bokens innehåll. Och då kunde jag tycka att boken i sig inte dök in i vissa delar tillräckligt djupt.


En försvarlig del läggs i filmen på combat skolan, men de har dragit ihop olika sekvenser in absurdum och karaktärer likaså. Poängen med boken var mycket att beskriva strategierna och koppla dem till Ender's utveckling. Inget av detta får plats i filmen. De intressanta syskonen får ännu mindre tid och det var kanske lila bra det då de inte heller i boken fick tillräckligt.


Jag tycker nog att slutet av filmen är den del som funkar bäst både filmiskt och i jämförelse med boken. Jag hade gärna sett regissören spela med de vuxnas ansiktsuttryck lite mer.

Harrison Ford var ok som Colonel Graff, men vi kan nog konstatera att hans glansdagar antagligen ligger bakom honom. Killen som spelade Ender var inte speciellt engagerande och på tok för gammal. Boken börjar när Ender är sex år gammal och det hade varit lite kul om de tagit in en riktigt ung skådespelare. Sen att de valde en skådespelare till karaktären Bonzo som var en halvmeter kortare än Ender var mycket speciellt.


De häftiga miljöerna, den generella spänningen och filmens sista timme (eller vad det var) gör ändå att jag lämnade visningen ganska belåten. Den var allt annat än tråkig, även om den lämnade mer att önska.

Jag ger "Ender's game" tre myrsamhällen av fem möjliga.

Betyg: 3/5

PS, insåg först nu när jag skrev in etiketter att Enders storasyster Valentine spelades av Abigail Breslin, ni vet den lilla knubbiga flickan från "Little miss Sunshine". Hon har vuxit upp nu...