fredag 12 augusti 2022

Prey (2022)


"If it bleeds, we can kill it."

Kul! När jag hörde om "Prey", en prequel till "Predator" blev jag glad! Visst, risken att den inte skulle vara bra var överhängande men jag var ändå optimistisk. Av de tidigare sex filmerna har jag ändå gillat tre. Och nu var denna regisserad av Dan Trachtenberg som gjorde "10 Cloverfield Lane". Jag tror att han är bra helt enkelt.

Glädjande nog kan jag nu sälla denna film till de tre tidigare lyckade Predator-filmerna. Vi får följa en ung comanche-tjej som vill bevisa sin skicklighet men som hela tiden verkar falla i skuggan av sin storebror. Hon är den i stammen som börjar misstänka att ett farligt rovdjur är på besök. Frågan är bara om hotet kommer från rymden eller från andra sidan Atlanten?

Filmen är en renodlad, men överraskande snäll, actionfilm. Den har ett enkelt manus. Det är så vanligt att denna typ av action förstörs av ett överdrivet komplext eller tokigt manus. Filmen är ganska snäll som sagt, och då tänker jag på att den undviker att visa det mest grafiska våldet. Men drar inte ner speciellt mycket. Fler gamla skräckklassikers visar ju inte heller våldet... Man kan skapa spänning ändå.

Huvudkaraktären spelas förträffligt av Amber Midthunder. Jag kände igen henne från den annars så svaga Liam Neeson rullen "The ice road". Såvitt jag kommer ihåg tyckte jag att hon var det bästa med den sömniga rullen. Nu är hon här igen och gör bra ifrån sig.

Jag gillade också Trachtenbergs regi. Filmen har inte överdrivet mycket "smörigheter". Den är ganska rättfram, men som med alla andra uppföljare kommer den inte upp i originalets nivå som bjöd på fler bra karaktärer och allmänt en tyngre stämning.

Dessutom var det några grejer med produktionen som inte var supertajt. En del cgi var inte så bra. Tänker på en springande björn. Sen verkar den ha blivit klippt ganska hårt också. En av de första krigarna som togs av Rovdjuret kommenterades inte ens av de övriga. Saknas en sekvens där. Det var i den sekvensen Naru var uppe i trädet. Eller så missuppfattade jag hela scenen vilket också är mycket möjligt!

Jag gillade filmen och den kan starkt rekommenderas till de av er som gillar filmserien eller genren i övrigt! Och den kan säkert växa med en omtitt. Nu får den en stark trea!

Betyg: 3+/5 

Så många filmprojekt och så lite tid, men nu blev jag sugen att se om alla Predator-filmer. Får se om det blir av. Den första är bäst, tvåan vet jag inte ens om jag sett, tror inte det. Crossover AvP är jättebra medan tvåan är för mörkt filmad, man ser ju knappt något, trist. Predators kommer jag ihåg som svag och The Predator var rolig men kanske inte så spännande...




2 kommentarer:

  1. Inte alls tokig. Tycker det var ett kul grepp att låta det hela utspela sig på 1700-talet och med indianer. Känns på så vis inte så upprepande som vissa andra remakes på originalet. Dock är det en bra bit upp till originalet från 1987, men det var inte oväntat.

    Sant, en del CGI är inte tillräckligt bra. Är inne på samma sak i min text. Och så visar man Predator lite för mycket för min smak. Men överlag funkade filmen till stor del, speciellt första timmen.

    https://moviesnoir.blogspot.com/2022/11/prey.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände en viss fräschör runt denna film. Gillade skådespelerskan som spelar Naru. Intressant setting.

      Radera