fredag 26 augusti 2022

Everything Everywhere All at Once (2022)


Ibland poppar det upp snackisar i den popkulturella världens sociala medier. "Stranger Things" säsong 4 och Kate Bushs låt "Running up that hill" är ett sådant exempel. Men redan tidigare i våras var det filmen "Everything everywhere all at once" som var på allas läppar. Jag såg den hyllas överallt som det kändes. Det är lockande och man blir nyfiken, men när den började jämföras med "The Matrix" som det största som hänt filmen på över 20 år började jag bli lite lätt undrande.

Så nu har jag sett filmen och den var väl ok men också ganska tråkig och alldeles för lång. Någon ny "The Matrix" var det sannerligen inte i alla fall. Jag har till och med lite svårt att förstå varför alla hyllar den så. Till att börja med måste man vara ett stort fan av martial arts-filmer för att gilla denna tror jag. Vilket jag inte är. För det andra kan det kanske hjälpa om man gillar en viss typ av humor, prutthumor och lite mer åt buskishållet.

Ja, det var ju några veckor sedan jag såg filmen och jag har redan glömt det mesta. Jag fattade nog aldrig riktigt vad filmen handlade om. Var det att Evelyn (Michelle Yeoh) riskerade hela världen för att kunna få umgås mer med sin dotter Joy (Stephanie Tsu)? Eller? Någonstans där inne i alla dimensioner, fajtscener och svarta hål i form av en donut försvann filmens handling för mig.

Humorn var barnslig i mina ögon. Skatteagenten Deirdre Beaubeirdre (Jamie Lee Curtis) var underhållande. Hon var en paragrafryttare utan dess like, ni vet "a tight ass", och jag roades av skämtet då hon med stolthet visade upp sina priser som såg ut som ett sexhjälpmedel av något slag. Skämtet var underbart underspelat vilket gjorde det roligt. Jag tänkte att om regissörerna hade slängt skämtet upp i ansiktet på oss hade det tappat sin elegans... Tja, ni som sett filmen vet hur det blev med den saken... Ridå.

Så, jag var kanske inte filmens målgrupp. Men det är synd för jag skulle vilja tro att jag kan uppskatta vilken genre som helst så länge det är en bra film helt enkelt. När filmen också hade en hysteriskt tempo tappade jag tålamodet. Inte min grej heller. Men annars gjorde väl de flesta bra ifrån sig. En helt ok film, men givet hypen upplevde jag den som en rejält stor besvikelse.

Betyg: 2/5




2 kommentarer:

  1. Ajdå, vad synd! Men som alltid, livsfarligt att se en film efter den hajpats till sådana proportioner. Själv tyckte jag tom att den höll för en omtitt och då är bajs- och sexskämt verkligen inte min favoritgenre. Men jag fastnade verkligen för den lilla familjens vedermödor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omtitt till och med? Ja, då är du något av ett mega fan. :-D

      Radera