måndag 28 oktober 2019

Rebecca (1940)


En ny säsong av Shinypodden om Hitchcock är nu igång och den andra filmen jag och Frans har sett är Rebecca från 1940. När jag satt mig ner för att se filmen var det andra titten på mindre än ett år. Jag hoppades att den skulle falla mig i smaken bättre vid andra titten, men ack så blev det inte.

Rebecca är en bra gjord film, det är solklart. Den har bra foto och en tydlig och tung stämning. Men jag har svårt att hitta en enda karaktär som jag finner intressant eller som jag känner för. Det handlar inte bara om att "hejja på" karaktären eller om den är god eller ond, det är mer komplext än så. Det är ibland svårdefinierat men jag känner helt enkelt inte för den nya mrs Winters, Mr Winters eller Mrs Danvers.

Dessutom tycker jag att filmen är ganska seg. Frans nämner i podden att boken är skriven ur en första person-perspektiv och att mycket av känslorna huvudpersonen har inför den nya situationen kommer fram på ett bra sätt i boken. Jag antar att det har sina utmaningar att göra en film på en bok där mycket av dramat utspelas i huvudet på berättar-jaget.

Filmen är i vilket fall hyllad som ett mästerverk. Den vann två Oscars för bästa film och bästa foto och var dessutom nominerad i nio ytterligare kategorier som bästa regi, bästa manus, bästa manliga och kvinnliga huvudroll samt bästa kvinnliga biroll. Suck, vad är det alla andra ser som jag missar??

Gå gärna in och lyssna på vår podd om filmen.

Betyg: 2/5






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar