lördag 5 oktober 2019

The Seven Year Itch (1955)


Ibland kan man tycka att användandet av "voice over" är lite slappt filmskapande. Vill man inte hellre att filmen ska kunna få fram vad den vill utan en röst som förklarar allt? Jo, kanske, men så var ju "voice over"-användandet i Blade runner mycket lyckat. Så juryn är väl ute fortfarande om den frågan.

Här har vi i alla fall en film som tagit det ett steg till. Den manlige huvudrollen Richard pratar högt med sig själv hela filmen igenom. Det är en besynnerlig känsla att se filmen med honom förklarande och problematiserande hela tiden. Han har en livlig fantasi och en ängslig natur. Till utseende och kroppsspråk påminner han mig inte ås lite om Herr Gunnar Papphammar. Tog ni den åttiotalsreferensen?

Richard spelas av Tom Enwell och han är helt meningslös för filmens väl och ve. Tretton på dussinet skulle kunna spela den rollen är jag övertygad om. Filmen är givetvis Marilyns film. Marilyn Monroe, denna fantastiska stjärna. Här spelar hon "The girl" som bor på andra våningen och som får Richard att bli alldeles till sig i brallorna.

Marilyn är som vanligt magnetisk, förförisk, charmerande, överraskande och helt fantastisk. Jag tror att jag aldrig kommer ge en film med Marilyn ett lägre betyg än trea. Hon är så underbar att se agera att det alltid finns något av värde. Får väl se om denna "regel" får anledning att ifrågasättas någon gång.

I övrigt är denna film ganska svag och utan Marilyns "star power" hade den varit en svag tvåa. Det finns helt klart mycket starkare filmer av MM.

Filmen innehåller en av filmhistoriens mest ikoniska scener, den där Marilyns klänning blåser upp när står på ett ventilationsutsläpp från t-banan i NYC. Filmen har också en mycket lång lista av "movie connections" på imdb. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en så lång lista för någon annan film. Hojta gärna till i kommentarerna om ni hittar en film som slår The seven year itch på fingrarna.

På tal om movie connections (som för övrigt inte är med i listan) så finns det en i Bill Wilders Sabrina (1954). Där sägs det att Sabrina och hennes dejt har varit på bio och kollat på The seven year itch! Lustigt eftersom denna film kom ut året efter Sabrina. Men båda är gjorda av billy Wilder och han måste väl ha inlett arbetet med denna parallellt och gjorde det som ett litet internt skämt.

Supernajs att äntligen ha sett denna kända film. Det var ee nesligt blind spot för mig. Nu är det avklarat.

Betyg: 3/5







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar