fredag 9 augusti 2019

Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw (2019)


Jag är sannerligen ingen expert på "Fast and the Furious"-serien, jag har sett sjuan och kanske delar av ettan, men det skulle inte vara något problem att ta mig an denna spin off enligt Joel. Sagt och gjort, jag och Joel pallrade oss iväg till den trevliga lilla biografen Filmstaden Råsunda dagen efter premiären.

Först kan jag säga att det kändes som att man lätt hängde med i filmen trots att jag inte sett alla instanser av serien. Detta var en ren sommaractionunderhållningsskräpfilm. Den är extremt "over the top" då det gäller actioninnehållet och bygger istället på karisma hos huvudpersonerna och personkemin dem emellan. När "Bourne" och "John Wick"-filmerna bygger på brutal och realistisk action och "Mission impossible-serien lyfts av att storstjärnan Tom Cruise verkligen utför de flesta stunten själv känns denna film tunn. Den allra första actionscenen med Vanessa Kirby var nervkittlande men de övriga var mer roliga än exalterande. En film som denna bygger mer på sin humor än sin spänning.

Därmed sagt är filmen ändå inte usel utan faktiskt ganska underhållande. Jag gillar framför allt tre saker med filmen.

Jag älskar Dwayne Johnson som skådis, figur, persona och allt möjligt. Han är charmig utav bara tusen. Det känns som att han kan rädd nästan vilken dålig film som helst från totalt magplask. Dessutom är Statham cool, även om han passar bättre som ensamvarg, och jag gillade Vanessa Kirby som balanserade upp dem båda väl. Kul att hon har en så stor roll också.

Filmen har dessutom två roliga birollsfigurer. Mr Deadpool himself, Ryan Reynolds, är underbar. Vilken stjärna han är! Till det älskade jag de korta inhoppen av Kevin Hart i rollen som Air Marshall Dinkley.

Till sist måste jag erkänna att filmens höjdpunkter var alla glirningar och skämt om Game of Thrones. Jag älskar den typen av popkulturella finesser. Well done, that movie.

Men allt var inte perfekt. Idris Elba som "the big bad" var tämligen tråkig och helt utan charm. Var hans idé att viruset skulle döda hälften av alla människor på jorden? För att skapa en bättre värld? Really? Thanos! Too soon!

Jag var underhållen för stunden och vi hade en mysig och somrig filmkväll i Råsunda. Det räcker en bra bit i alla fall. En svag trea.

Betyg: 3/5 


6 kommentarer:

  1. Elba är alltid Elba i min bok fram tom Samoa funkade filmen. Kirby var bra har haft lite småkoll på henne tidigare i t.ex The Crown och förra M:I filmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, jag har inte blivit förblindad av Elba på det sättet. Johnson dock, där kan vi prata om en stjärna!

      Vanessa Kirby kändes som en ny bekantskap för mig trots att jag sett den senaste M:I. Hon var med där alltså? Jaha. :-)

      Radera
  2. Jo hon var vapenhandlaren som skulle förmedla plutoniumet i Paris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vapenhandlare?? Hehe, jag kommer inte ihåg mycket om den filmen. My fault!
      :-D

      Radera
  3. Haha, vi gillade verkligen (nästan) exakt motsatta saker. Kevin Harts lilla inhopp tyckte jag blev jättefånigt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja så är det. Game of Thrones, Ryan Reynolds och den store Kevin Hart var höjdpunkterna i denna oförargliga komedi. :-D

      Radera