tisdag 13 augusti 2019

52 Directors: Doug Liman


Doug Liman är en amerikansk regissör och filmproducent som berikat oss med några riktiga pärlor men som också har en och annan medelmåttig film på sitt samvete. Tanken var att jag skulle se ikapp en film eller två som jag hade siktat in mig på, men så blev det nu inte. Därför får jag lista de fem filmer jag sett, vara fyra i alla fall är listvärdiga. Den femte är välgjord men jag var inte speciellt imponerad av storyn.



Without further ado...



Doug Liman topp 5




5. American made (2017)


BOATS om en amerikansk knarksmugglare med en av de sista riktigt stora stjärnorna, Tom Cruise. Bra gjord och borde varit mer intressant, men jag belv aldrig helt engagerande.



4. Mr. & Mrs. Smith (2005)


Var inte detta filmen där "Brangelina" skapades? Stjärnornas privatliv hade kanske större påverkan på den popkulturella samtiden än filmen själv. Jag fann den underhållande.



3. Swingers (1996)


En dramakomedi med yngre versioner av Vince Vaughn, Jon Favreau och Ron Livingston. Kul och träffande i sina bästa stunder.



2. Edge of tomorrow (2014)


"Live, die, repeat". Måndag hela veckan fast i krigsformat. Storstjärnan Tom Cruise igen, denna gång väl uppbackad av Emily Blunt. Otroligt frejdig film. Klart underskattad när den kom ut. Av mg i alla fall.



1. The Bourne identity (2002)


Starten på en ny era av actionfilm, borta var de skojfriska actionrökarna från 90-talet. Nu gällde snabba och brutala våldsscener som kändes ända in i märgen. Hade vi ens fått Daniel Craigs Bond-filmer utan Bourne? Tror denna film influerade mycket av de sista femton årens actionfilm.



Jag har bara sett fem av Limans tio filmer:

  1. Swingers (1996)
  2. The Bourne identity (2002)
  3. Mr. & Mrs. Smith (2005)
  4. Edge of tomorrow (2014)
  5. American made (2017)



Hoppa nu över och kolla in vad Mr. Christian tycker om Mr. Liman.

10 kommentarer:

  1. The Bourne Identity är som du säger skyldig till att ha fördärvat en generation av actionfilmer, så jag har svårt att helt uppskatta Liman. Däremot älskar jag Swingers, och hans filmer med Tom Cruise är riktigt bra.

    Kan man se Liman som en auteur? Jag har själv svårt att se någon röd tråd från Swingers via Bourne till Edge of Tomorrow, vare sig tematiskt eller stilistiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag ser honom inte alls som en auteur, snarare en "anti-auteur" med tanke på hur spretig hans korta filmografi är...

      Trist att du inte gillar Bourne. Det är en av de filmer som jackade upp "actionfilmen" från action-komedi till lite mer allvar. :-)

      Radera
  2. Doug Liman. Där har jag inte mycket att gå på ser jag när jag går igenom hans filmer. Jag har bara sett tre stycken, och det lustiga är att Fair Game faktiskt är en av dem (apropå vårt lunchsamtal). Samtliga filmer har fått 3/5-3,5/5 i betyg.

    Du, var är brudarna? har jag inte sett. Denna klockrena svenska titel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har väl sett Bourne Identity va? Och Edge of Tomorrow såg vi ihop. Båda har 4/5 eller högre hos mig. Edge har jackats upp efter omtittar på tv'n... :-)

      Radera
  3. Japp, det är just de som är de andra två jag sett. Tror kanske Edge edgar ut Bourne men har bara sett den en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jämnt dem emellan. Edge är kanske mer underhållande och Bourne är lite mer inflytelserik. :-)

      Radera
  4. Ingen regissör jag lagt märke till men han har gjort en bra bunt med filmer.

    1 Go
    2 Bourne
    3 Edge
    4 Swingers
    5 American Made

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, Go?! Den rackarn har jag inte sett. Tack för tipset.

      Såg om delar av Edge när den gick på tv'n i somras. Mycket underhållande! :-)

      Radera
  5. Det är bara att instämma i det mesta. Det är som Filmitch är inne på, Go bör man absolut kolla in då det är en av hans bästa, trevlig film. Sett om den och den höll även då.

    Sant som du är inne på att Bourne satte ribban för kommande actionfilmer, inklusive Bond. Lätt att glömma bort att det var Doug Liman som faktiskt gjorde denna då Greengrass gjorde tvåan och trean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sätter upp Go på listan (den låååånga). Tack för din input om tipset!

      Bourne är alltid lika trevlig att se när den fladdrar förbi på tv'n. :-)

      Radera