måndag 22 maj 2017

MCU rewatch: Iron Man (2008)


Första gången jag såg Iron Man såg jag den bara som en humoristisk actionfilm i en för mig ganska apart serietidningsvärld. Jag var och är ett stort fan av Robert Downey Jr så filmen var underhållande för stunden på grund av hans insats. Men om jag ska vara ärlig såg jag nog alla filmer i MCU fram till och med The Avengers med en glimt av överlägset förakt i ögonvrån. Jag har inte läst en enda av de serietidningar filmerna bygger på och jag hade ingen förankring i världen som spelades upp. Den kändes barnslig för mig i början. Alla karaktärer som introduceras i film efter film i Phase 1 var nya bekantskaper för mig. Det var helt andra referenser och intryck från andra filmer som dikterade mycket av mina åsikter om filmerna. Men det var då, Nu är jag mycket mer bevandrad och "investerad" i denna värld.

Då vi nu poddar om MCU-världen i den nya skinande Shinypodden får jag glädjen att se om alla de första 14 MCU-filmerna under två intensiva månader.


Shinypoddens första säsong är helt vikt åt de sköna hjältarna i Marvels universum och nu när jag ser om filmerna har jag en helt annan förståelse för världen. Det är nästan lika mysigt och nostalgiskt som när jag såg om Buffy Säsong 1 för Buffypoddens räkning. Det är kul att se hur den långa historia som jag känner till så väl vid det här laget startade. Dessutom är det roande att lägga märke till alla kopplingar framåt i serien. Även om filmerna inte alltid hänger ihop lika tjat, speciellt i början, är de ändå sammanflätade på ett sätt som gör att jämförelsen med moderna tv-serier inte är helt dum.

Första Iron Man-filmen är väldigt mycket en "origins story" och som sådan är den väldigt bra. Vi får veta hur Tony uppfann sin dräkt som också blir hans vapen. Filmens "big bad" är en vanlig girig och falsk människa, inget monster som är "over 9000" så långt som ögat når. Dessutom får vi spendera mycket tid med Tony så det läggs allt ner mycket kraft på att etablera karaktären. Och lika självklart som att Tony har en del karaktärsdrag som inte brukar hyllas till skyarna, som narcissism, stolthet, arrogans, och en allmän ovilja att vara till lags, lika självklart är det att jag ser en komplex och intressant personlighet som jag gillar skarpt. Han är en enstöring som ute i massmediala situationer beter sig som den rika världskändis han är. Redan hans far Howard var en av världens kändaste industrimän och jag antar att Tony fick en uppväxt som skolade honom att bli som han är. Likt Spike norde man kanske inte gilla Tony så mycket, men hans charm gör att man förlåter mer än vanligt.


Relationen med Pepper Potts är intressant. Jag upplever inte att Tony endast är elak mot henne. Jag ser honom blyg och lite sökande inför henne. Att deras relation ska utvecklas till en romantisk sådan är givet. Som vi pratar om i Shinypodden är kanske inte Gwyneth Paltrow det bästa valet för den rollen.

Tonen i filmen är perfekt tycker jag. Detta är en underhållsfilm som dessutom är helt orealistisk så att ställa samma krav på denna film med avseende på mänskliga reaktioner och personregi som renodlade dramafilmer är kanske att kräva för mycket? Alla filmer i MCU måste ses med vetskapen att det är "comic book movies".

Detta är första filmen i MCU och jag är nöjd med filmen för vad den är i alla fall.

Jag ger Iron Man treochenhalv fina hus i Malibou av fem möjliga.

Betyg: 3,5/5

Lyssna på oss när vi pratar om denna film i Shinypodden!














4 kommentarer:

  1. Mmmm, står nog mer på Johan/Carls sida i fallet Iron Man, men du gillar ju dina skitstövlar (lex Wolf of Wall Street) ;) När det gäller relationen till Pepper Potts som du beskriver den här, att Stark blir liksom lite blyg och trevande blir det för mig nästan bara ännu värre eftersom det underblåser myten om att den Rätta Kvinnan kan rädda en skitstövel och få honom att bättra sig. När det allt som oftast snarare handlar om att han sliter ut henne och sedan kastar bort henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan gilla dem på film i alla fall. Ibland verkar det som att folk sätter likhetstecken på att gilla en ond karaktär på film med att gilla honom om han fanns i verkligheten... Galenskaper!

      Jag tycker att Tony Stark har flera karaktärsdrag, några positiva och några negativa. Jag förstår inte Carl över huvud taget som bara ser negativa saker i Tony.

      Sen önskar jag att de i filmen fått fram Pepper Potts som en starkare och mer egen person, inte bara ett bihang till Tony. Då hade det hängt ihop bättre och deras attraktion hade blivit mer trovärdig. Man hade också lättare köpt att Tony är lite trevande runt henne. som det är nu vet jag inte hur de vill ha henne och varför hon tar emot skit från honom. Ibland verkar hon vara stark, ibland en svag sekundär karaktär. Dåligt manus och regi. :-)

      Radera
  2. En av favoriterna av Marvelfilmerna när jag såg den första ggn var det liksom WOW - det mesta klaffade (Paltrow är nog filmens svaga kort hon är liiiite fräsigare i serierna, åtminstone de jag läst). Tony som karaktär gillade jag till en början men i senare filmer har hans vitsande blivit ganska så uttjatat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. Men var är uthålligheten? Ge inte upp så lätt! :-D

      Radera