lördag 28 maj 2016

Dirty Grandpa (2016)


Jag var sugen på något simpel och roligt och valde mellan två filmer. Båda var komedier och båda hade en åldrande Robert De Niro i huvudrollen. Ibland är man sugen på skräp. Ni vet de där filmerna som är precis så bra och precis så dåliga som man kan tänka sig. Därför fick klassfilmen The Intern vänta på bättre dagar och jag valde den förväntat svagare men kanske också lite mer hejdlösa Dirty grandpa.

Komedi är ju en svår genre. När det är som bäst finns inget bättre men samtidigt kan det vara så lite som skiljer mellan toppen och botten. Dirty grandpa försöker nog så gott den kan. I princip alla skämt är från regionen under bältet och de är alla mer eller mindre politiskt inkorrekta. Det är kul tycker jag, men då måste man också komma ihåg att det är inget självändamål att vara politiskt inkorrekt. Ibland ser man folk som missuppfattat det där och tror att det är likhetstecken mellan ett politiskt inkorrekt skämt och ett roligt skämt. Det är fel. Däremot kan roliga och bra skämt bli ännu bättre om de testar gränserna och kliver över linjen för vad som anses som politiskt inkorrekt i en ängslig och smal åsiktskorridor. Att skriva usla skämt, med usel leverans och sedan tro att det räcker med att man inte är PK är bara lurendrejeri och sablans kasst.


Som vanligt startar filmen frejdigt. Den är lite rolig i början, men sedan avtar det långsamt under hela löptiden. Man kan sitta och småle och glo på filmen eller surfa på mobilen. Ungefär lika underhållande. Mot slutet är inte filmen det minsta utmanande och när de slänger in en smetig moralpredikan, oavsett hur rätt den egentligen är, så blir det bara för tråkigt.

De Niro är inte jättekul i dessa komedier som han verkar göra i massor nu för tiden. Zac Efron är helt menlös. Av tjejerna var väl Aubrey Plaza roligast antar jag. Ingen stack ut speciellt mycket.

Jag fick vad jag förväntade mig. En film som är precis så dålig och precis så bra som jag gissade. Med tanke på hur mycket ännu sämre en film kan vara så måste jag ändå ge den något mer än en etta. Får bli etta med plus.

Jag ger Dirty grandpa en snuskgubbe av fem möjliga, fast med ett plus!

Betyg: 1+/5


4 kommentarer:

  1. Riktigt usel. jag tycker han kan vara ok i komedier (t ex den andra nartida) men detta var bara... bizarre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var riktigt usel! Dina varningsrop var in vain... Tycker inte ens att De Niro är speciellt bra anpassad till denna typ av film. Gör en tankelek och byt ut honom mot en silvergrånad Pierce Brosnan i filmer som denna. Visst skulle det bli mycket bättre och antagligen roligare?

      Däremot har The Intern Anne Hathaway, och hon är allt som oftast bra. Jag har dock inte sett den än då de senaste 10 dagarna spenderats med Castle och Beckett. Har du sett säsong 8? Sista säsongen blev riktigt bra till slut. Revy kommer inom kort.

      Radera
  2. Ja Brosnan ar ju en forbattring pa det mesta! Han hade dock knappast kunnat radda denna filmen. Man undrar varfor deniro gick med pa att gora den; ett forlorat vad? Slutet pa den serien var mycket likt harry potter eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte ens Brosnan hade räddat denna. Ett tips på helt annan genre men som Brosnan är bra i är den där No escape från 2015.

      Låt oss diskutera Castle mer under den revyn så slipper vi spoila för intet ont anande läsare...

      Radera