torsdag 24 mars 2016

Community - Season 5 (2014)


Seriens skapare Dan Harmon blev kickad från serien inför säsong 4 vilket slutade i katastrof. Den säsongen var så svag att jag tappade lusten för serien. Ivrigt påhejad av Johan tog jag mig dock an den femte säsongen till slut. Det var något bättre men långt från lika bra som de första säsongerna var. Under S5 försvinner både Pierce (Chevy Chase) och Troy som spelas av Donald Glover. Hoppade han av för att spela in The Martian kanske?

Istället får vi mer av Chang (dåligt), Ian Duncan (bra) och den nya karaktären Buzz Hickey spelad av Jonathan Banks känd från Beverly Hills Cop. Tyvärr tyckte jag inte att Buzz var speciellt kul. Säsongen har en lång story arc om hur den före detta studiegruppen nu startat en kommitté för att rädda Greendale Community College från att säljas. Jeff Winger (Joel McHale) är numera en lärare på skolan. Nej, utvecklingen har inte direkt gått spikrakt uppåt. Eller uppåt alls för den delen.


Men några sköna skämt har de ändå fått in och tre avsnitt stack ut från mängden. I avsnitt 2 "Introduction to teaching" skojas det friskt om Nicholas Cage då gruppen diskuterar om han är bra eller dålig. I sjätte avsnittet "Analysis of cork-based networking" försöker Annie och Buzz få underhållsavdelningen på skolan att sättas upp en anslagstavla på väggen. Allas vår egen Captain Tighpants Nathan Fillion gör en bejublad cameo och Brie Larson dyker upp igen som Abeds kärleksintresse. Det tredje avsnittet som fastnade i mitt minne var nummer 10 "Advanced Advanced Dungeon & Dragons" där vi får följa gänget på ett äventyr mästrat av Abed.


Som helhet var säsongen mindre lyckad än vad jag hoppats med tanke på surret runt Harmons återkomst. Dialogen och skådespelarnas små ansiktsuttryck som var så framgångsrikt i de tidiga säsongerna funkar inte lika bra längre. Men visst, som den "completist" jag är kommer jag klippa säsong 6 också, seriens sista säsong.

Betyg: 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar