måndag 11 maj 2015

Syriana (2005)



Syriana är den tredje spionfilmen här på bloggen på kort tid. Detta är också som en John le Carré-bok. Men i så fall en av hans mörkaste och mest pessimistiska böcker (En perfekt spion?). Syriana är seriös, allvarlig och politisk korrekt. Ambitionen måste varit att visa hur verkligheten egentligen är. Detta är en anti-bondfilm. Till och med anti-Spy Game.

Casten är vass. Vi har Clooney, Matt Damon Matt Damon, Amanda Peet, Jeffrey Wright, Chris Cooper och Christopher Plummer i framträdan roller. Filmen är ett argt upprop mot oljeindustrins oheliga pakt med politikers och militären. Allt som är gott dränkt i det svarta guldet och allt som är ont är klätt i små gröna pappersbitar (dollars! fattade du den?).


Filmen är bra gjord. Det finns inget att klaga på. Första halvan är riktig bra, högt tempo, en intressant intrig, en George Clooney som spelar en CIA-agent på låg nivå. Det känns befriande att se honom i en "looser-roll" för en gång skull. Han blir till och med brutalt torterad av en fiende i Libanon. Naglarna plopp ut. Ont. Aj. Det svider.


Men allt längre in i filmen tappar jag intresset mer och med. Dels blir handlingen orimligt rörig, dels blir det så tröttsamt pk. Det känns inte kul eller fräscht. Denna film lider lite av samma svagheter som The constant gardener lider av. Det blir ointressant. Dumma kapitalisterna. Dumma borgarna. Dumma militärerna. Yada, yada, yada.


Nej, detta var inte mer än "helt ok". Jag ger Syriana två fördömda själar av fem möjliga.

Betyg: 2/5


12 kommentarer:

  1. Minns inte om jag också tyckte den tappade ju längre in man kom, men annars är jag överens med dig om att den inte var något speciellt. En av behållningarna var dock George Clooney som jag innan denna roll inte riktigt tog så seriöst. Han är fortfarande inte någon favorit, men nu respekterar jag honom som en klart duglig (och i vissa fall bra) skådespelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid gillar Clooney men det hjälpte tyvärr inte i denna film.

      Radera
  2. Tyckte Constant Gardener var bättre än den här mest för att Syriana inte gav något utöver det förväntade. Och så var den väldigt rörig, det håller jag helt med om. Den fixade inte det här flera-berättelser-greppet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rörig handling samt mörk på ett sådant där jobbigt mästrande sätt. Synd på en bra premiss.

      Radera
  3. Inte helt otippat älskar jag Syriana. Det är få filmer som så ambitiöst beskriver de rationella mekanismer som förhindrar att världen blir bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt otippat! :-)

      Jag hade höga förhoppningar om filmen. Jag förstår dynamiken den vill beskriva. Jag förstår hindren och hur komplexa dessa frågor är utan filmens "hjälp". Men jag hade ändå velat ha en bättre film, inte minst för att den behandlar så intressanta frågor och med en bättre film hade kanske fler brytt sig...

      Kan du förstå min kritik mot filmen?

      Radera
    2. Delvis. Det var ett tag sedan jag såg den, men jag vill minnas att den inte var så värst spännande att se men att den växte i efterhand. Jag tycker däremot inte att den är så politiskt billig. Budskapet är att det finns strukturer som är tillräckligt komplexa för att de som kan påverka väldigt mycket inte har grepp om alla konsekvenser. Visst är det väldigt förenklat i filmen, men den är rörig nog ändå.

      Radera
    3. Jämförelsen med Traffic är relevant. Komplexa frågor med underliggande strukturer som inte är det lättaste att förstå och än mindre lätta att bryta upp. Men också en rejält bra film. Den gillar jag mer än Syriana. Bara mina 2 cents.

      Radera
  4. Håll i hatten Henke. detta är faktiskt en mellanösternfilm jag tänkt mig att se - så småningom. Det betyg avskräcker mig inte denna gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska ge den chansen om du är det minsta sugen på den. Låt inte mitt betyg avskräcka. Se filmen, håll med mig eller sabla ner mina åsikter, oavsett blir det intressant att läsa vad du tycker! :-)

      Radera
  5. Jag är på Carls sida. Gillade denna. Men så gillar jag ju alltid filmer där USA kritiseras. ;)

    https://jojjenito.wordpress.com/2012/04/16/syriana/

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, var det en bekännelse?

      Men denna film var väl iofs inte specifikt USA kritisk. Den är kritisk mot globaliseringen om något. Visst det är ju amerikanska bolag och CIA som är inblandade, men att den endast riktar sig emot USA kände inte jag. Kunde lika gärna handlat om BP eller varför inte Lundin Oil? :-)

      Tror mer som Carl är inne på att den riktar sig mot de som tror att dessa frågor är enkla och som inte ser helheten...

      Jag hade gärna sett samma frågeställning behandlas i en film som var lite bättre bara. Traffic, som du nämner i din revy, behandlade en mycket komplex fråga men var också jättebra. Det behöver inte vara antingen eller.

      Radera