lördag 23 maj 2015

Insomnia (2002)



Damn, vilken hög lägstanivå Christopher Nolan har! Jag gillar karln. Nu tog jag tabberas på långfilmer regisserade av honom. Insomnia är hans remake på den norska filmen från 1997. Det är en supersnygg thriller. ett mordfall uppe i Alaska, ovanför polcirkeln där solen lyser hela tiden under den årstiden. Al Pacino spelar den ärrade FBI agenten som jobbar på fallet, Martin Donovan är hans partner, Hilary Swank är den unga polisen som bistår och Robin Williams är den misstänkte. Ännu en dramatisk roll för Williams. Han är mer intressant som potentiell mördare eller störd ensamvarg än när han spelade i fåniga komedier. Insomnia påminner lite med ""One hour photo" i "feeling" och bildspråk, även om de utspelas i vitt skilda miljöer.



Al Pacino är ju filmens stora stjärna och han brukar sluka allt och alla runt sig med sina bombastiska rolltolkningar. WOAH! Men här är han lite mer dämpad i alla fall. Jag kan acceptera honom och han förstör inte filmen i alla fall. Han har en intressant karaktär som ska brottas med hans intre demoner om vad som är rätt och fel. Det framgår helt ok, men det är klart att det hade varit intressant att se en mindre dominant skådespelare i rollen.


Hilary Swank var bra. Ok, hon lär inte gå till historien som en ny Marge (blink, blink alla Fargo fans) men hon gör sin oerfarna och i inledningen lite naiva polis bra. Hon står för filmens hjärta och det är en tacksam roll. Måste vara tämligen oduglig för att fucka upp en roll som denna.


Det jag tar med mig från denna film är den grymma stämningen. Nolans säkra hand har en del i detta men också naturen och den fantastiska miljön från Alaska. Dit vill jag åka! Scenen när Pacino jagar Williams över ett vatten fullt med timmer var en av filmens starkaste scener. Känns mycket rimligt att originalet handlade om norra Norge. Miljöerna påminner om varandra. En annan vibb jag fick under filmen var från Twin Peaks...


Som vanligt var det dock inte speciellt mycket glimten i ögat nu när det gäller en film från Nolan. Man får ta det onda med det goda när det gäller honom. Detta var bra men den är ändå i undre halvan av hans filmografi. Äsch, jag slänger väl ihop en topplista då. På allmän begäran...?

Jag var mycket nöjd och jag ger Insomnia tre ljusa nätter av fem möjliga. Med ett plus!

Betyg: 3+/5 

Ok, nu har jag sett Nolans nio filmer... Här kommer en flyktigt ihopsatt topplista över hans filmer:

1. Interstellar
2. Inception
3. The Dark knight
4. The Dark knight rises
5. Batman begins
6. Memento
7. Insomnia
8. The prestige
9. Following

12 kommentarer:

  1. Och jag svarar med en lista naturligtvis för vem kan motstå en lördagslista :) Har dock ej sett Following.

    8. The Dark knight rises
    7. Memento
    6. Interstellar
    5. Insomnia
    4. The Dark Knight
    3. Batman begins
    2. Inception
    1. The prestige
    men som du säger Nolan har en väldigt hör lägsta nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vilken present på lördagsmorgonen. En lista! ;-)

      Du kan nog kanske gilla The following har jag en känsla av. Ett litet tips.

      Radera
  2. Jag har inte heller sett The Following men gör gemensam sak med Filmitch. Gillade inte Insomnia så där värst som synes

    8 Insomnia
    7 Memento
    6 Batman begins
    5 Interstellar
    4 The Dark knight rises
    3 The prestige
    2 Inception
    1 The Dark knight

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar. Ännu en lista. The Dark knight. Hmmm. Den är ju riktigt fin. Men över Interstellar? Världen är galen! ;-)

      Radera
  3. Denna såg jag fram emot efter Memento och blev inte besviken. En klart bra film av Nolan och bättre än det norska originalet. Tät och stämningsfull med en minnesvärd Robin Williams i en skurkroll.

    En notering i din text. Du skriver "24 Hour Photo". Men du menade nog "One Hour Photo" med Robin Williams? Håller med om jämförelsen, båda är lite sterila/kalla i looken.

    Ok, min Nolan-lista ser ut på följande vis (med reservation för ändring då jag behöver se om The Prestige, The Dark Knight och Batman Begins):

    9. Following
    8. The Dark Knight Rises
    7. The Prestige
    6. The Dark Knight
    5. Batman Begins
    4. Insomnia
    3. Inception
    2. Interstellar
    1. Memento

    There we have it. Den ultimate Nolan-listan. Topp två är ohotade. Ser fram emot nästa film, vad det än blir. En favoritregissör. Tänk om han en dag får göra en Bond-film också... Alla Nolan-filmer jag skrivit om hittas här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart! Japp, jag menade One hour photo. Har rättat det i min text nu. Tack för rättningen.

      Intressant lista. Du håller Memento över Interstellar? Jag har bara sett Memento en enda gång och kommer bara ihåg den som "helt ok". Kanske dags att se om den rackaren?

      Radera
    2. Lätt hänt med småfel på titlar och namn :)

      Ja, Memento håller jag som en riktig favorit, en given femma. Har sett den kanske fyra-fem gånger och den är alltid lika bra. Interstellar har ju blivit bättre med varje titt (tre), men sista biten gör att den aldrig kommer vara "perfekt" i mina ögon, även om den är jäkligt bra ;)

      Radera
    3. Har inte sett om memento. Har alltid trott att den levde allt för mycket på sin gimmick med att hoppa i tiden. Men vem vet. det blir kanske en omtitt någon gång.

      Radera
  4. Jag har bara sett den norska och den var ganska spannande tyckte jag. Tyvarr minns jag ungefar hur den slutade sa jag kommer nog inte att se denna pa ett slag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns du slutet? Du måste verkligen ha gillat den filmen då... Jag kan inte sia om vilken av versionerna som är bäst. Jag kommer ihåg slutet på Nolans version väl, så jag får väl hålla mig borta från den norska versionen då då.

      Radera
    2. Haha, ja antagligen gillade jag den da. Egentligen vore det mycket battre om man inte mindes bra filmer for da kunde man ju njuta av dem igen plus att man skulle kunna anvanda det med aldern mer och mer begransade utrymmet till nagot viktigare. Det ar ett exempel pa trogheten i evolutionen och det drojer val nagra hundratusen ar innan vi som art optimerats i detta avseende.

      Radera
    3. Hehe, optimerats...? För att genen som gör att vi glömmer bra filmer enklare är viktig för artens överlevnad? Survival of the fittest genes?

      Radera