måndag 2 januari 2012

The Thing (2011)


Brinn i helvete.

John Carpenter's "The Thing" från 1982 är en modern klassiker, och en film som skrämde vettet ur mig då jag såg den för första gången. Direkt efter jag sett filmen på vhs (kommer ni ihåg vhs?), satte jag mig ensam i bilen och åkte upp på Billingen, sent på kvällen, för att gå några kilometer in i skogen till en festplats där några andra kompisar hade fest. Mina sinnen var på helspänn när jag gick där i mörkret...

Nu har det kommit en prequel till denna klassiker. Kan det vara något? Förväntningarna på ett projekt som detta var rimligen rätt så låga, men flera bloggare hade gett den ganska ok kritik, tex Filmitch, Movies-Noir och Flmr. Jag tog mig an filmen med gott mod på en ledig stund mitt under storhelgen.

Precis som i den äldre filmen är denna spännande och allmänt underhållande. Vi får här se vad som händer på den norska forskningsstationen. Det är mycket kul att norrmännen, och dansken, pratar sina modersmål. Jag vet inte om den dialogen var textad i USA eller om åskådarna förväntades att acceptera att de inte förstår vad de säger. För oss skandinaver gick det bra att hänga med i dialogen i alla fall. I en av de största rollerna ser vi dansken Ulrich Thomsen som spelade Christian i den lysande danska filmen "Festen".

Favoriten bland karaktärerna var annars självklart Lars, norrmannen som inte kunde engelska. Han var kul. Men i övrigt var tyvärr inte karaktärerna så fylliga. Är det bara en synvilla, eller var de bättre på att skriva intressanta, galna och roliga birollskaraktärer förr i tiden? Tänk tex på private Hudson i "Aliens".

Något annat man var bättre på förr var att undvika att använda CGI för mycket (det var lite enklare att undvika det eftersom det inte var uppfunnet då). Tyvärr blir filmen inte bättre eller mer spännande bara för att man får se monstret konsumera sina offer i närbild. Nej, mindre bilder på det onda, betyder oftast mer spänning. Bevis A är givetvis monsterfilmen nr 1: "Alien".


Filmens hjälte är en hjältinna, i samma anda som Ripley, men lika bra som Mary Elizabeth Winstead var i "Scott Pilgrim", lika färglös var hon i denna film. Hon funkade inte i denna roll helt enkelt. Vad tänkte de där?

Ett extra plus måste ändå ges för avslutningen då de snyggt knyter ihop denna film med sin efterföljare, eh, föregångare.

Som summering tycker jag att "The thing" var helt ok. Den är spännande och filmen erbjuder lite extra kuriosa med de norska skäggiga forskarna, men till slut får filmen bara nätt och jämnt godkänt. Jag ger "The thing" tre kopierade celler av fem möjliga.

Betyg: 3/5


8 kommentarer:

  1. Håller egentligen med om allt du har att säga om filmen. Tyckte du också att Mary Elizabeth Winstead påminde om Zooey Deschanel ? Tror det är ögonen som fick mig att tänka på henne. Nåja, hon lyckades iaf inte bära filmen på samma sätt som Kurt Russell gör i 1982-versionen.

    Sen håller jag absolut med dig om att "less is more" och Alien är ett utmärkt, nej, det ultimata exemplet på detta.

    SvaraRadera
  2. Vad lustigt, jag tänkte faktiskt skriva något om Zooey Deschanel i revyn. Så ja, jag tycker nog att MEW påminner om henne, fast ZD är mycket större, bättre, sexigare.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag iofs inte sett Scott Pilgrim, men däremot Black Christmas, och för mig var Winstead den stora positiva överraskningen med den här versionen.

    SvaraRadera
  4. Sofia: Har du sett The thing? Jag finner ingen revy hos dig.

    Scott Pilgrim är mandatory viewing, men du ska kanske tagga ner förväntningarna något så att du inte går i "Kick-Ass"-fällan...

    SvaraRadera
  5. Tänk tex på private Hudson i "Aliens". - retas du nu ;)
    Jag gillade nog filmen mer men håller med om att "less is moore" oftast.
    tackar för länken :)
    Scott Pilgrim ja där har vi inte samma åsikt.

    SvaraRadera
  6. filmitch: Nej, inte retas. Hudson är bäst. "Game over, man, game over". "We are doomed"...

    SvaraRadera
  7. Sett den (The Thing, alltså), men ännu ingen text publicerad. Möjligen kommer jag att hålla på den ända tills Halloween. Då kanske den kommer att kännas fräsch igen ;)

    SvaraRadera
  8. Sofia: ja, eller mer rutten? :-O

    SvaraRadera