fredag 20 januari 2012

Middle Men (2009)


If I've learned one thing, it's that business is a lot like sex. Getting in is easy, pulling out is hard.

När jag valde denna film gjorde jag det mycket för att Luke Wilson spelade huvudrollen. Jag gillar honom skarpt. Dessutom hade jag för mig att Frans hade rekommenderat den, men vid närmare eftertanke var det nog "The company men" han hade pratat om. Båda filmerna har 6,8 på imdb idag så det kanske inte hade någon betydelse vilken film jag valde...

"Middle men" är regisserad av den för mig okände George Gallo. Den är en BOATS-film, Based On A True Story. Luke Wilson spelar Jack Harris en street smart businessman som blir mer eller mindre ofrivilligt inblandad i ett av de första företagen som förmedlar betalningar på internet. De säljer inte något utan löser bara "betalningsproblemet", de är mellanhanden. Som så mycket annat på den kära interwebben var det porrindustrin som var early adopters. Firman som Jack ska hjälpa är i knipa och inblandade med ryska maffian och oseriösa spelare på den lukrativa porrmarknaden. Allt detta medan de alla har FBI i hälarna.

Filmen är en blandning av thriller, drama och komedi. Den är ganska intressant för sitt historiska innehåll och Luke Wilson är som alltid en skön snubbe. Jag upptäckte Luke via filmen "Bottle rocket", Wes Andersons lilla pärla till debutfilm som Josqen tog med till en filmfest för många år sedan.

Åter till revyn för handen, "Middle men". Detta är inte en oumbärlig film, och jag antar att dess rating på imdb är ganska rättvis, men jag tycker att den ändå kan underhålla en och annan filmintresserad. Om man gillar Giovanni Ribisi (trots hans obligatoriska överspel) eller James Caan kan man välja denna film. Även Kelsey Grammer, Frasier ni vet, dyker upp i en liten men kul roll.

Jag ger "Middle men" tre kreditkortsapplikationer av fem möjliga.

Betyg: 3/5


6 kommentarer:

  1. Jo, nej, jag har inte rekommenderat denna, stangde av den efter tio minuter ungefar, kanske ett misstag?

    SvaraRadera
  2. Nej, denna behöver du inte se klart. Återgå till Agatha Cristie-maratonet istället! :)

    SvaraRadera
  3. Jag är också rätt svag för Luke, men den här har jag inte sett. Ofta dyker han ju upp i rätt anonyma men lite småroliga filmer, typ Idiocracy. Tyvärr gör han också en hel del dåligt, typ Vacancy... Han kanske skulle liera sig med brorsans agent?

    SvaraRadera
  4. Sofia: om du samlar på Lukes ska du absolut leta upp denna film. Den är långt ute på kanten, men ändå mer in än out.

    SvaraRadera
  5. Jag gillade Giovanni Ribisi, tyckte han och hans kompis var stört sköna karaktärer. Men jag tyckte filmen också var helt okej.

    SvaraRadera
  6. Markus: jo jag kan se att vissa skulle tycka att Ribisi och kumpan är filmens höjdpunkter, lite åt "Brad Pitt i True Romance"-hållet...

    SvaraRadera