torsdag 14 november 2019

Deerskin (2019)



Quentin Dupieux är mannen för dagen. Han har regisserat Deerskin, eller Dajmen som vi kallar den. Detta är en helt galet vrickad film. Dupieux gör alltid vrickade filmer, det är hans grej. 2013 hakade jag på Fiffi och såg hans film Wrong cops som gick på filmfesten det året. Det var en underbart vrickad komedi med Eric Roberts, Eric Wareheim, Ray Wise och självaste Marilyn Manson i rollerna. Jag blev väldigt förtjust i filmen. Året efter gick flera av filmspanarna på Dupieuxs Reality vilken jag inte var lika imponerad av. Den var mest konstig. Och nu fem år senare var det dags igen. På filmspanardagen valdes Deerskin som en av filmerna.

Detta är filmen där Jean Dujardin åker omkring i en för liten skinnjacka som han köpt begagnad för 7500 euros. Han är en man på gränsen till vansinnet, gissar jag, och han är en amatörfilmare med ambitioner att bli den enda i världen som bär en jacka.

Allt är så absurt att det inte ens går att beskriva. Filmen avslutas i ett blodbad och seriemördare. Hehe, galet galen film. Men den är kort! En filmlängd om 77 minuter var perfekt för denna idé. Mycket mer fanns nog inte att vrida ur trasan. När dessutom lilla Sture 2 var packad till näst sista plats och värmen påslagen var jag helt urlakad efter filmen, överhettad, törstig, huvudvärk och längtade efter att åka hem. Jag skippade sista planerade filmen för dagen.

Deerskin var bitvis lika hysteriskt underhållande som ni kan tänka er, bitvis lika meningslös som det låter. Jag lämnas med en tanke att det var ett mycket högt pris för en för liten jacka!

Betyg: 2,5/5

Filmen sågs med flertalet filmspanare, om man har tur finns mer att läsa:



2 kommentarer:

  1. Det där våldet i slutet överraskade mig lite. Det kände jag inte igen från de andra Dupieux-filmerna jag har sett. Men det kanske förekommit i några som jag inte har sett. Rubber handlar väl om ett våldsamt bildäck...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo våldet var uppiggande. Men samtidigt passerade de scenerna förbi som en del av strömmen av galna scener bara. En film som var mer kul som kuriosa än riktigt bra, triggade hjärnan mer än hjärtat eller magen helt enkelt...

      Radera