måndag 8 oktober 2018

The Ring (1927)


The ring är ett romantiskt drama om en boxare och hans käresta. Detta är en av Hitchcocks tidiga filmer som också är en stumfilm. Storyn om boxaren, frun och antagonisten som försöker förföra kvinnan är simpel. Handlingen lämnar mig inte speciellt berörd och samtidigt är det ju sällan handlingen i en film som denna som är poängen. Jag hade gärna sett mer charmiga skådisar i rollerna eller att dramat spelat med någon form av tvist, en glimt i ögat eller varför inte en stänk tragedi. Nu blir det en simpel story utan något extra.

Filmen är speciell för att det är den enda filmen i Hitchcocks hela produktion där han skrivit manus själv. Jag antar att filmen är ett bevis på att manusförfattande inte var hans forte. Det är ett ungdomligt försök i alla fall som vi försöker bryta ner och analysera i veckans avsnitt av Shinypodden.



Boxarens tränare spelas av Gordon Harker som återkommer i fler stumfilmer från Hitchcock. Han är ganska kul med ett uttrycksfullt ansikte, något av ett gummiansikte som används för farsartad humor.

Vissa filmtekniska detaljer underhöll. En scen där tränaren var berusad var bra då Hitchcock visade berusningen med surrealistiska bilder. Jag lär mig också imponeras lite av den avslutande boxningsfajten som var mer avancerad än vad jag hade väntat mig från en sådan gammal film. Inte något speciellt egentligen men filmen är ändå från filmens barndom.

Lyssna på mig och Frans prata om filmen på Shinypodden.se!

Betyg: 1,5/5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar