måndag 15 oktober 2018

Champagne (1928)


Champagne är den första av två filmer i veckans poddavsnitt. Men vänta nu, vad är detta? Ännu en klämkäck romantisk komedi? Jag som trodde Hitchcock gjorde thrillers!!

Här i början av karriären styrdes han enligt utsago mer av filmstudion än av egna artistiska instinkter. Han ville göra ett tragiskt drama om en kvinna från landet som arbetade i champagneindustrin som beger sig till Paris för att se folket som dricker drycken hon sålde. Det går illa för kvinnan, hon hamnar på samhällets botten, prostitution sker och hon vänder åter till hembyn och återgår till sitt gamla liv. Det låter som en helt klart intressantare historia än den vi nu fick. Studion krävde att han skulle återupprepa framgången med The farmer’s wife. Hehe, ni kommer ihåg filmen från förra veckan som jag gav betyget 1/5?

Nu får vi en knasig historia om en rikemansdottern som vill gifta sig med en fattig man och hur hennes far lägger krokben för dem. Dottern lyckas dock till slut få sin fars medgivande och sin älskades hand så alla lyckliga i slutet. Jag halvsov mig igenom denna film. Mycket dålig.

Men dålig film behöver inte per automatik betyda tråkigt poddavsnitt.

Jag ger Champagne en överskattad dryck av fem möjliga.

Betyg: 1/5

Gå in på Shinypodden.se och lyssna på avsnittet eller hitta äldre avsnitt att avnjuta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar