fredag 19 oktober 2018

Brit Floyd, Stockholm (2013 och 2018)



Highlights: kliniskt, opersonlig, behovet av ett bra koncept för sk tribute band

Jag antar att det kanske låg i luften... Efter tre helt fantastiska konsertupplevelser under hösten råkade vi ut för en sämre variant. Vanilla, opersonligt och själlöst.

Det var lite överraskande för senast vi såg Brit Floyd, detta Pink Floyd tribute band var det en mycket häftig konsert. Vi hade därmed relativt höga förväntningar inför konserten på Cirkus. På väg till Djurgården undrade Sveko vilket tema eller koncept de skulle köra på denna turné. Ingen av oss hade kollat upp information om vilka låtar de skulle köra. Sveko förkunnade insiktsfullt att han hoppades att det inte bara skulle bli en kavalkad av hits. Tyvärr blev hans, och min, förhoppningar inte uppfyllda.

Vi två såg dem, Brit Floyd, på Annexet 2013 och jag kollade efter min revy av konserten men det verkar som jag glömt skriva om den konserten. Låt mig därför skriva några korta ord om den showen först.

Brit Floyd, Annexet, Globen, Stockholm, måndagen den 30:e september 2013

Konserten var mycket häftig. Bandet är tajta och bra musikaliskt och de framför Pink Floyds låtar på ett träffsäkert och igenkännbart sätt. De kör också med film projicerat på stor duk och till det en sprakande ljusshow, som ibland påminner om de spektakel Pink Floyd själva brukar bjuda sin publik på.

Under denna konsert hade de ett otroligt häftigt koncept. De spelade mestadels LP-sidor från olika kända Floyd-albums. Bad ass! Mellan sektionerna fick man se film med en man som sitter i sitt vardagsrum om natten och dricker whisky och lyssnar på musik. Vi får se honom går fram till hyllan, välja ut ett album och lägga vinylskivan på spelaren och lyfta fram pick up:en. Sedan speladede  just den sidan av den LP-skivan live. Så fränt!

De spelade tre LP-sidor sedan var det paus. Andra halvan bestod av två LP-sidor plus en drös blandade låtar i slutet. De LP-sidor vi fick höra var i ordning: The Wall sida A, Wish you were here sida A, The dark side of the moon sida B, Animals sida A samt The division bell sida B. set list underst i detta inlägg.


Brit Floyd, Cirkus, Stockholm, måndagen den 15:e oktober 2018

Efter att ha sett två livs levande medlemmar från Pink Floyd i konserter under hösten, Roger Waters i augusti och Nick Mason i september, krävdes något extra från "wanna be" tribute bandet Brit Floyd. Alla planscher och tour-memorabilia från årets turné "The Eclipse World Tour 2018" andades The Dark Side of the Moon. Jag såg det som helt givet att de skulle spela skivan i sin helhet och det kunde bli ganska bra tänkte jag. Men jag hoppades att de skulle ha tänkt ut ett innovativt koncept även denna gång. Minnena från 2013 var fortfarande mestadels positiva. Men ack det vi bjöds på var en kavalkad av hits. Som anpassat för de mest "vanilla fans" som finns. Det känns som att jag är elitistisk här, men när publiken jublade när Another brick in the wall part 2 eller Wish you were here startade suckade jag högljutt.

Bandet är duktiga, ingen tveksamhet där. Det är nog svårt att spela riktiga Floyds låtar på ett trovärdigt sätt. Problemet är att de trots allt spelar alla låtarna lite, lite sämre och helt utan personlighet. De visar filmer tagna från olika turnéer från Pink Floyd, men vänta nu! Det är inte de autentiska filmerna! Alla Pink Floyds filmer, varav många är animationer av Gerald Scarfe, är återskapade i ett 3D animationsprogram. Det är extremt sunkigt gjort som om någon suttit hemma på kammaren och gjort egna filmer. Javisst, jag känner igen motiven men detta suger. Mycket bättre att bara visa ljusshowen eller ha med egna filmer, som de hade 2013, men att ha med usla kopior av originalen är värdelöst.

På många sätt var de usla filmerna symptomatiska för hela kvällen. Sången och musiken var bra men tillräckligt mycket sämre än originalet för att bli oengagerande. Och i övrigt är bandet väldigt okarismatiskt. Brit Floyds stora "fail" var dock att inte ha en egen vinkel, ett eget koncept. Nu blev det en "best of"-konsert med sämre musiker än i Pink Floyd. Konserten saknade själ och hjärta! Vad var deras idé? vad tänkte de att de bidrar med med sin show?

Kvällens höjdpunkt nummer ett blev när en av körtjejerna "nailade" The great gig in the sky, den utmanande sången för de kvinnliga sångerskorna som alltid är med när den ska framföras. Den andra höjdpunkten var de två låtarna från skivan The Final Cut. Mestadels för att de framfördes innerligt, men också för att jag sällan hört låtar från det albumet live.

Tyvärr blev Brit Floyd anno 2018 ingen hit för mig. Jag var uttråkad mest hela tiden och satt och drömde mig bort och tänkte på andra saker. Det blev som en kväll av meditation samtidigt som några brittiska snubbar stod och spelad Floyd lite halvdåligt en bit bort. Jag tror att Sveko upplevde samma sak. När Comfortably numb klingade ut i en personligt tolkad gitarrorgie kollade jag snabbt upp vilka låtar som skulle spelas under extranumret... Jag menar jag ville kolla så det inte skulle spela Echoes eller något sådant. Men ack nej, åter igen det helt förväntade och uttjatade, så vi enades snabbt om att skippa extranumret för att slippa köa och komma ut ur arenan obehindrat för en snabbare hemfärd...

Setlist Brit Floyd, Cirkus, 2018:


1. Shine on you crazy diamond (Parts I-V)
2. Arnold Layne
3. High hopes
4. Another brick in the wall, part 2
5. Mother
6. Sorrow
7. Money
8. Pigs (three different ones)

Intermezzo

9. Speak to me
10. Breathe
11. Time
12. Breathe (reprise)
13. The great gig in the sky
14. Take it back
15. A great day for freedom
16. The dogs of war
17. Have a cigar
18. Wish you were here
19. One of these days
20. Southampton Dock
21. The final cut
22. Comfortably numb

Encore:

23. Brain damage
24. Eclipse
25. Run like hell


Setlist Brit Floyd, Annextet, Globen, 2013:


The Wall, side A
1. In the flesh?
2. The thin ice
3. Another brick in the wall, part 1
4. The happiest days of our lives
5. Another brick in the wall, part 2
6. Mother

Wish you were here, side A:
7. Shine on you crazy diamond (Parts I-V)
8. Welcome to the machine

The dark side of the moon, side B
9. Money
10. Us and them
11. Any colour you like
12. Brain damage
13. Eclipse

Intermezzo

Animals, side A:
14. Pigs on the wing (Part 1)
15. Dogs

The division bell, side B
16: Take it back
17: Coming back to life
18. Keep talking
19. High hopes

Blandad kompott:
20. Time
21. The great gig in the sky
22. Wish you were here
23. One of these days
24. Comfortably numb

Encore:

25: Run like hell





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar