tisdag 1 augusti 2017

Marvel's Agents Of S.H.I.E.L.D. - Season 4 (2016-2017)


 

Efter vi kört klart Shinypodden säsong 1 där vi gick igenom Marvels Cinematic Universe ville jag inte släppa världen direkt och passande nog hade Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. säsong 4 just avslutats. Jag har sett de tre första säsongerna och även om det inte är den bästa serien man sett är den njutbar och den utspelas i ett universa som jag gillar. Favoriten i serien är helt klart Agent Coulson med Jemma och Fitz i andra ledet. Tyvärr har serien inte de starkaste karaktärerna vilket kanske är en viktig anledning till att jag ändå inte hyllar serien.



Säsong 4 är helt ok som underhållning för stunden. Dess största problem är att den är fragmenterad då den håller igång tre händelsetrådar efter varandra. I sista avsnittet för säsongen säger Coulson att det känns som att teamet är samlat för första gången på mycket länge och det är sant. Teamet som i mina ögon inte är den starkaste grupp jag följt i en serie blir ännu svagare när de splittras hela tiden och de flera av huvudpersonerna agerar ensamma under långa perioder.

Patrik nämnde att säsongens bästa grej var att de hade olika "Agenst of SHIELD"-loggor i inledningen av avsnitten. Jag håller med om det! Under säsongen får vi se tre olika loggor plus att näst sista avsnittet (ep 21) har en neutral logga, dvs totalt fyra olika. Det var lite kul. Jag håller nog den första tråden som mest intressant där Marvel-hjälten The Ghost Rider introduceras och har del i handlingen. Det var också lite kul.



Under andra tråden handlar det mycket om en AI som blir ond. Den var inte lika bra som första tråden. Jag gillade varken AIDA eller hon som spelade henne. John Hannah som brukar vara festlig var här bara tröttsam.

Den tredje tråden utspelas inne i "The Framework" och det kändes helt meningslöst. Inte kul alls med alla våra hjältar som spelade alternativa versioner av sig själva som var annorlunda på olika sätt. Och då vi har att göra med svaga karaktärer från början blir det ju inte mer solid när de dessutom ska förändras... Dessutom fick showen en ovana att köra med twistar in absurdum. Vi tittare skulle luras och luras och luras. Problemet när en show använder det tricket för mycket är att "the stakes" sänks när man till slut inte orkar förfäras över något hemskt längre eftersom det ändå bara visar sig vara en twist. Till sist fick vi träffa åter några karaktärer från förr, några som jag tycker lika gärna kunde fått vila stilla i sina gravar.



Jag tycker därmed detta var den svagaste av de fyra säsongerna hittills. Däremot var det skönt att hänga med Coulson i världen ett tag. Säsongen avslutas med en stor "cliff hanger" som verkar lite spännande så jag ser ändå fram emot säsong 5 som jag antar drar igång i höst igen.

Betyg: 2/5








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar