onsdag 23 augusti 2017

The Expanse - Season 2 (2017)


Andra säsongen av The Expanse tar vid direkt där S1 slutar. Det hade dock gått drygt ett år sedan jag såg S1 och jag var extremt desorienterad under inledningen av den nya säsongen. Det hade underlättat om jag set om de sista avsnitten av S1 före starten... Jag kommer dock ihåg Shoreh Aghdashloos knarrande basröst. Den glömmer man inte i första taget!

När jag väl kom in in den nya säsongen var det mycket bättre. Det är ett driv i berättandet i S2 och det känns tydligt att serien bygger på en bokförlaga. Man får följa ett antal parallella händelsetrådar mot ett gemensamt slut. Under S1 hade serien en mer mystisk framtoning där de olika trådarna föreföll vara oberoende av varandra för att tvinnas ihop mot slutet.


Känslan av mysterium och överraskning saknas tyvärr under S2. Som kompensation får vi återigen möta karaktärer som vi investerat en del tid med. Det jämnar ut sig i långa loppet. Säsongerna är jämnbra även om jag håller S1 som snäppet bättre. Serien är en hyfsad ny sci-fi som inte excellerar med special effekts. Det känns tydligt att den går på en kanal som inte har lika stora resurser som HBO eller Netflix, men serien har en schysste story som jag gärna ser till dess slut. Serien visas på Syfy som ägs av NBC. De har redan bokat en tredje säsong som kommer ut nästa år.

Hur kan vi sammanfatta detta? Inte nödvändigt tittande men en bra serie för oss som gillar gritty sci-fi som utspelas i rymden. Notera dock att detta inte är som Star Trek med aliens som pratar engelska. Detta är sci-fi från en tänkt nära framtid då människan befolkat planeter och asteroider i solsystemet. Mer likt Stargate Galactica eller Firefly alltså.

Säsong 2 avklarad, väntar på S3.

Betyg: 3/5




2 kommentarer:

  1. Har sett Expanse S1, helt okey. S2 kommer 8 september på Netflix.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan S2 kanske passa för dig! Tips, läs på vad som hände i slutet av S1 innan du börjar titta... :-)

      Radera