måndag 5 september 2016

The Eiger Sanction (1975)



The Eiger sanction är en måhända lite bortglömd Clintanfilm. Herr Eastwood spelar huvudrollen som Dr. Hemlock och han har också regisserat denna blandning av kalla kriget-thriller och bergsklättrarfilm.

Där! I bakgrunden.
Sommaren resa gick till Schweiz och det mäktigaste berget jag fick nöjet att se på nära håll var Eiger och dess mytomspunna norra vägg. Därför var det extra kul att se denna film. Den är inspelad på plats, "on location" som de säger. Dr Hemlocks klättrarträning hemma i USA är bland annat inspelad vid den spektakulära The Totem Pole i Monument Valley. Filmen styrka ligger i scenerna med bergsklättring. Clintan gjorde nästa alla sina stunts själv, inklusive sista scenen på Eigers norra vägg. Bad ass!

Clintan dinglande utanför tågtunnelutgången mitt på Eigers vägg
Filmen bygger på Trevanians bok med samma namn från 1972. Den påminner om en Alistair McLean eller en Robert Ludlum med det kalla kriget i fokus där ljusskygga organisationer som oftast pular i det fördolda. Dr. Hemlock är som om man blandar ihop en del Rogert Langdon med en del Jason Bourne. Han är en konstprofessor som också extraknäcker som statligt anställd lönnmördare!

Clintan på The Totem Pole
Dr. Hemlock söker en förrädare bland ett gäng klättrare som ta sig upp för Eiger. Där är en fransos, en tysk, en österrikare och så en jänkare. Under hans förberedelser hotas han också av motståndarna i form av den lustige Miles Mellough (Jack Cassidy). Actioninnehållet i filmen har dock lite väl mycket sjuttiotalsstil för min smak. Fulla rallarsvingar i luften och överdrivna ljudeffekter. Sådana små saker får man ta med äldre och mindre realistiska filmer. Stämningen i filmen var så där nervigt som äldre kalla kriget-filmer ofta är. Detta tillsammans med det färglösa fotot gjorde att filmen känns väldigt gammal.

På tal om stil så gick det inte att undgå att lägga märke till manus som både var rejält sexistisk, ett frejdigt våldtäktsskämt av Clintan mitt under en förförelsescen!, och en släng av "blaxploitation". Jag höjde ögonbrynet ett snäpp eller två i alla fall. Tiderna förändras och åskådarnas acceptans med dem.

Träningen...
...var slitsam, men...
... belöning delades ut!

Kul att se så många scener från Kleine Scheidegg och Eiger måste sägas. Klättring lyfte filmen. Kan inte avsluta min revy utan att nämna The Pope, Dr. Hemlocks uppdragsgivare, albinot som inte kunde vistas utanför sin "villains lair". Kul typ.

Jag ger The Eiger Sanction tre döda klättrare av fem möjlig.

Betyg: 3/5


Glasögonen!


Eigers norra vägg sedd från Kleine Scheidegg

4 kommentarer:

  1. Minns faktiskt inte känslan av Blaxploitation i denna, men det var ett tag sedan jag såg den. 3 är väl ungefär vad den landade på hos mig med senast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten vibb av blaxploitation tyckte jag mig uppleva. Både i relationen mellan Dr Hemlock och den kvinna som The Pope skickat ut för att förföra honom och mellan honom och hans träningsinstruktör i bergen, se bild... Den andra kvinnan var iofs indianska men ändå.

      Jag är sannerligen inte en expert på ämnet dock så jag kan ha helt fel lika gärna! :-D

      Radera
  2. Jag gillar denna film. Tyckte den faktiskt även var bättre vid senaste titten. Mycket 70-tal, ja, men det är bara positivt i det här fallet. Flera intressanta karaktärer, en del oväntade vändningar, spännande, rolig och med bra klättringsscener. Ett skönt actionäventyr med andra ord.

    Jag ger The Eiger Sanction en fyra i betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag kunde mycket väl tänka mig att du gillar denna film. Du är ju svag för sjuttiotalsestetiken! :-)

      Radera