fredag 2 september 2016

Return of the Seven (1966)


Det kommer snart en remake på The magnificent seven från 1960 och jag såg just en blänkare om den. Då kom jag att tänka på uppföljaren till originalet. Jag såg ju den första filmen i våras. Det finns tre uppföljare och jag har nu klippt den första som passande nog kom ut på hösten 1966 den också. Vad var mina förväntningar inför Return of the seven? Eftersom Yul Brunner är den enda av skådespelarna från den första filmen som också är med i uppföljaren hoppas jag att han är lika stencool som i första filmen. Några av de okända skådespelarna måste också lyckas ersätta sådana som Steve McQueen, James Coburn, Charles Bronson och Robert Vaughn. Det är sannerligen lättare sagt än gjort. Jag hoppades att denna uppföljare kanske skulle bli lite brutalare, den första filmen var trots allt ganska oförarglig som actionfilm.


Ack, inget gick vägen. Mina förhoppningar grusades. Detta är en extremt usel film. Jag läste, tyvärr efter jag redan slösat tiden att se filmen, att Steve McQueen var påtänkt för filmen men att han tackat nej... "decided the plot was too absurd and turned the film down." Sannerligen, handlingen är helt absurd. Return of the seven är långsam, mjäkig, helt utan intressanta karaktärer, totalt ospännande och till detta har den en absurd handling. Jag är inte imponerad. Det blir inga fler uppföljare i denna filmserie för min del kan jag lova.

Inget av styrkorna i första filmen finns här. I den förra fick vi lära känna flera intressant karaktärer med för genren ovanligt komplexa och genomarbetade bakgrunder. Jag kommer ihåg dem alla då de var specifika och unika karaktärer. I denna film går det inte att se skillnad på dem. Ingen förutom Yul Brunners återvändande karaktär Chris sticker ut. Deras skäl till varför de följer med på ett "omöjligt" uppdrag är grumliga.


När man ser meningslösa westerns som denna från eran runt 60-talet förstår man varför en film som Sam Peckinpahs The wild bunch blev uppmärksammad för dess hårdhet och våldsinnehåll. Return of the seven är patetiskt dålig då det gäller den ganska långa och ihärdiga shoot outen mellan de sju och de mexikanska banditerna. Inget känns på allvar, det är en total avsaknad av realistiska detaljer som blod, och folk dör så övertydligt och teatraliskt att det inte ens skulle funka på en teaterscen!

Handlingen då? Jag vet inte! Trots att jag just såg filmen kan jag inte formulera vad som hände. Det var något om en galen markägare som hatade sina söner för att de var så veka att han hade offrat dem och nu sökte han hämnas dem genom att döda alla män i tre byar genom att tvinga dem bygga en kyrka för en prälle som inte ville ha en ny kyrka om det skulle gå till på det viset. Klart som korvspad!

Jag hatar inte filmer. De är döda ting. Men jag hatar denna film med emfas.

Betyg: 1/5


2 kommentarer:

  1. Ack ja. Ouch!! Denna har jag icke sett då jag efter den första (väldigt bra rullen) nånstans snappade upp något i stil med det du skriver här.
    Nu fick jag ju bara en bekräftelse på detta. Skönt!

    Ha en väldans trevlig helg! Och GRATTIS!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den här filmen ska du ge FAN i!

      Tack för hälsningen och god helg till dig också. :)

      Radera