tisdag 13 september 2016

Den Ultimata Årsbästalistan - 1984



Bloggen tuffar på trots storfester och annat som stör postandet av nya inlägg. Bloggen som aldrig sover kan tydligen försova sig trots allt. Så här kommer en dag sent den Ultimata Årsbästalistan för filmåret 1984. Detta är ett filmår som många anser tillhöra forntiden, medan vissa av oss ser på det i ett nostalgisk skimmer. Flera experter ser det som ett starkt filmår. Personligen tillhör jag dem som håller 1984 och 1985 som en peak, creme de la creme. Men det kan ju har att göra med min egen filmkonsumtion. Jag har sett otroligt många filmer från dessa år.

Men vilka är då de tio filmer från 1984 som man inte fick missa? Tio bloggare som också kallar sig spanare har låtit publicera sina favoritfilmer i listform, och bara en av oss fuskade med formatet! Nedan kommer min sedvanliga sammanställning där poäng delats ut, summerats och sammanställts. Har du sett alla på UÅBL? Om inte är det bara att gå till videobutiken och hyra en moviebox och några videosar (vhs!) och se ikapp.

De lyckliga tio som gemensamt skapat förutsättningar för denna sammanställning är; Fiffi, Jojje, Movies-Noir, Filmitch, Sofia, Flmr, Filmfrommen, Film&Media, Absurd Cinema samt herr Fripp21 aka 50-åringen.


Tio görbra filmer från 1984


1. The Terminator (James Cameron) 63 poäng (9 listor, två förstaplaceringar)
2. Once upon a time in America (Sergio Leone) 44 poäng (sex listor, två förstaplaceringar)
3. Blood simple (The Coen brothers) 40 poäng ( fem listor, en förstaplacering)
4. Amadeus (Milos Forman) 38 poäng (sju listor, en förstaplacering)
5. Paris, Texas (Wim Wenders) 30 poäng (fyra listor, en förstaplacering)
6. Mannen från Mallorca (Bo Widerberg) 29 poäng (fem listor, en andraplacering)
7. A nightmare on Elm Street (Wes Craven) 25 poäng (fem listor, två tredjeplaceringar)
8. Beverly Hills cop (Martin Brest) 24 poäng (tre listor, en förstaplacering)
9. Indiana Jones and the Temple of Doom (Steven Spielberg) 17 poäng (fyra listor, en andraplacering)
10. This is Spinal Tap (Rob Reiner) 16 poäng (tre listor, en andraplacering)

Listan skapades måndagen den 12:e september 2016.


Totalt sett nämndes 48 filmer på de tio listorna. Här följer plats elva och uppåt i poängordning; Ghostbusters, Gremlins, Sixteen candles, Birdy, Rhinestone, Broadway Danny Rose, Uppdrag sex, Nausicaä från Vindarnas Dal, Shanghai blues, Karate kid, Against all odds, Star Trek III: The search for Spock, The killing fields, 2010, Den gula jorden, Streets of fire, En färd till Indien, Ronja Rövardotter, The little drummer girl, Falling in love, Vad har jag gjort för att förtjäna detta?, Love streams, Romancing the stone, Top secret!, Efter repetitionen, 8 diagram pole fighter, Body double, The bounty, Footlose, Wheels on meals, The Neverending story, The times of Harvey Milk, The natural, Ghost warrior, The company of wolves, The flamingo kid, Korpen flyger, Åke och hans värld.










14 kommentarer:

  1. Jag kanske måste ha invändningar mot årets fina omdöme med tanke på att jag inte håller vare sig no 2, 3, 5 eller 9 som särskilt starka filmer? Men de övriga är förstås guld :) Extra roligt att Spinal Tap lyckades ta sig in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, smaken är såklart olika...

      Jag tycker ändå att filmerna platsar, även om jag bara hade med fyra av de tio från min egen topp 10.

      Once upon a time in America är ett testosteronstint epos med tydliga vibbar från Leones storslagna men säregna westerns. Jag måste nog se om den för att avgöra hur den står sig idag.

      Blood simple är brödernas debutfilm och jag håller den som en av deras svagare. Men visst kan man se drag från deras unika touch. Den såg jag så nyligen som i Decennier-projektet men känner att jag borde se om för att en film som den kan växa vid andra titten. Har dock svårt med noiriga filmer ibland.

      Paris, Texas är kanske lite för mycket pretto... Men jag kommer ihåg att jag älskade den då.

      Indiana Jones... Tvåan. Jo men den är ju skräpig i vissa delar men Indy är alltid Indy! :-)

      Radera
  2. Det här året är det i alla fall inget snack om saken att jag sett alla filmer på UÅBL. Jösses vad filmer från 1984 som passerat näthinnan! Bra etta på listan (även om min etta är bättre ;)) Har du sett Rhinestone förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag har icke sett Rhinestone! Är det inte den som är någon slags musikal? Kanske något för Sofia och Filmitch då? :-)

      Radera
    2. Kanske det kanske :) Kanske till och med så mycket att vi redan sett den :)

      Radera
    3. But of course you have! :-)

      Radera
    4. naturligtvis har jag o Sofia sett Rhinestone - märklig film

      Radera
  3. Det här såg inte så dåligt ut. Topp åtta återfanns alla på min topp tio, så det tackar jag för.

    Största överraskningen för egen del var (vad jag kunde se) att toppfilmen The Killing Fields inte fanns på någon annan lista än min. En av 80-talets erkänt bättre filmer dessutom, så det var konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat. Ofta har du flera filmer som inte återkommer på andras listor. För detta år låg du mer i mittenfåran kanske. Eller vice versa, alla andra låg i din fåra! :-)

      The Killing fields må vara hyllad men den är så deprimerande att jag tror att många försöker glömma den så fort som möjligt!

      Radera
    2. Detta år hade många riktigt bra filmer i toppen som var omöjliga att förbise för de flesta.

      Jo, det var det jag också tänkte med The Killing Fields. Det är inte en film man känner för att se ofta, men för egen del är det en riktigt bra klassfilm och en stark fyra (i princip lika med topp 100 någonsin för mig). Därför hade jag trott att åtminstone någon annan skulle ha med den på sin lista (även om det inte var i topp).

      Radera
    3. Man kan bli väldigt förvånad när en favoritfilm inte dyker upp på andras topplistor! Välkommen i klubben... ;-)

      Radera
  4. Ett starkt år och en bra lista här. Jag fick med sju st. Det som överraskar mig är att Ghostbusters inte kom med, men jag antar att den nu upplevs som lite... barnslig kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett riktigt najs år. Ghostbuster hade allt sina fans. Den kom elva med 15 poäng och var med på fyra listor av tio. Precis på håret att den missade topp 10.

      Radera
  5. Jag tycker nog att 84/85 är lite sisådär men toppfilmerna på mina personliga listor är däremot otroligt bra. Fem på listan jovars - helt ok.

    SvaraRadera