måndag 21 april 2014

Sophie Zelmani, Södra Teatern, Stockholm (2014)



Sophie Zelmani, Södra Teatern, Stockholm, torsdagen den 20:e mars 2014


Imorgon kommer jag lägga ut min Henkes Best of Sophie Zelmani, 35 underljuvliga toner från den spröda Sophies hela karriär. Efter nio studioalbum har hon nu lämnat Sony och startat egen musikförlag. Hon har också släppt en samlingsskiva med namnet Going home och för den skivan hade hon en liten exklusiv release-konsert för den på Södra teatern härom månaden.

Jag och Lars-Ola gick nyfikna till konserten. Vi hade lyckats få tag på ganska bra platser på rad fyra som efter ett visst letande visade sig vara rad fem då första raden heter Rad 0. Konserten hade en mycket intim känsla. Jag har ju sett henne live en 5-7 gånger vid det här laget men jag tror aldrig att hon har pratat så mycket som denna gång. Hon verkar dock fortfarande lida av svår scenskräck vilket är lite överraskande då hon som alltid får ett kraftigt gehör så fort hon öppnar munnen.


Sophie var i alla fall "sprallig" och det gamla vanliga bandet med Lasse Halapi i spetsen var där. Konserten var inte supertajt rent tekniskt men det gav den bara en än mer intim känsla. Detta var en "one off" show. Sophie inbjöd till och med publiken att önska låtar en kort bit in i showen och efter många tillrop valde de att spela en icke repeterad version av Fire. Efter halva låten, precis före den blir så bra bröt hon av låten och mumlade att hon inte kunde texten. Udda inslag som älskas av oss som sett henne genomföra kliniskt perfekta shower men det är ju inte det som är målet alltid.

Denna gång hade hon bytt Hunters-stövlarna mot högskaftade boots, och som alltid var hon tjusigt klädd, skjorta, hängslen, för stora gubbyxor i gabardin, slips, en hatt.

Tyvärr har jag inte hittat någon info om set-list för kvällen. Hon spelade i alla fall några favoriter. Det var kanske inte den bästa konsert jag sett med henne, men långt från den sämsta heller.

Imorgon blir det Henkes Best of-tajm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar