söndag 2 juni 2013

Bond, James Bond: Tomorrow Never Dies (1997)

 


Bond nr 18: Tomorrow never dies

Utgivningsår: 1997
Regissör: Roger Spottiswoode
Locations: London, Hamburg, Saigon, Kinesiska sjön, Ryssland

Plot: Ett brittiskt krigsskepp försvinner utanför Kinas kust och MI6 misstänker att någon har fibblat med skeppets GPS-koordinater. Bond skickas att undersöka mediamogulen Elliot Carver då han har satelliter i sin ägo som misstänks använts i brottet. Bond stöter då på en gammal flamma och gör en ny bekantskap med en röd kvinnlig agent med sprattliga ben.

Cast
James Bond - Pierce Brosnan
Elliot Carver - Jonathan Pryce
Dr. Kaufman - Vincent Schiavelli
Mr. Stanmper - Götz Otto
Henry Gupta - Ricky Jay
Paris Carver - Teri Hatcher
Wai Lin - Michelle Yeoh
Miss Moneypenny - Samantha Bond
M - Judi Dench
Q - Desmond Llewelyn
Jack Wade - Joe Don Baker


Revy
Tomorrow never dies gör mig förbryllad. För att oavsett om bondfilmerna i min genomtittning har varit av det bättre eller det sämre slaget, har de allra flesta känts som "Bond" då de har haft den distinkta stilen som ligger till grund för serien. Den omdebatterade Licence to kill är väl enda katten bland hermeliner än så länge. Tills nu.

För även Tomorrow never dies är en lurig en. Vid sidan av rena dåligheter har den en ton som inte riktigt passar in. Detta var Pierce Brosnans andra film som Bond och den borde kunnat följa feelingen bättre. Jag tycker till exempel att M får en konstig roll i denna film. Är M verkligen med och skjuter one liners från höften och gnabbas med Bond och Miss Moneypenny med sexuella undertoner? Och dessa undertoner var ju inte speciellt subtila ens. Are you kidding me? Är M öppet fientlig mot det militära ledarskapet och deltar hon i en pissing match mot Admiralen? I filmen förlöjligas militären till fördel för de smarta agenterna i MI6. Detta följer inte stilen som är etablerad.

Det finns en del mycket bra eller roliga delar i denna film och jag kommer till dem senare, men det var några saker som inte funkade. Jag tänker bland annat på flörten med martial arts som introducerades i och med Bonds kinesiska kollega. Funkade inte tycker jag. Som action var filmen tyvärr allt för naiv. Sedan när finns det helikoptrar som kan stå i princip stilla med nosen rakt nedåt några meter ovan markytan? Och det finns mer.

Totalt sett blir detta en bondfilm som har sina ljusa stunder men som inte håller ihop som en hel film. Det blir som ordspråket lyder, varken hackat eller malet. Tyvärr.



Prologen: 2

Det är en ganska trist prolog. De går för en "kamp mot klockan"-actionsekvens som tyvärr inte är speciellt spännande. Och redan här i prologen början det orimliga kivandet mellan MI6 och militären. Jag vet inte riktigt vad producenterna ville med denna osämja på britternas sida, men jag tycker att den kändes helt malplacerad. Här använder M Bond som någon slags Superman. I de flesta andra bondfilmer med Judi Dench som M är det helt omvänt, hon trackar Bond till en grad som nästan gränsar mobbningen. Hur vill de ha det? Kontinuitet?




Bondlåten + Titelsekvensen: 4

Sheryl Crow kvider fram titellåten. Jag finner den tråkig även om den har det pompösa som oftast bör finnas i en bondlåt, men tyvärr som mycket i denna film når den inte upp i förväntad nivå för en bondfilm. Titelsekvensen är dock ganska snygg med siluetter blandat med genomskinliga pistoler. Ser ni penisen förresten?



Storyn: 1

Storyn är obefintlig och vi får bara se ett antal scener staplade på varandra med mer eller mindre bra actionscener. Hur MI6 kom på att Elliot Carver kan vara en skurk nämns endast i förbifarten och sedan drar Bond iväg. I denna film spelas brittiska militären ut mot MI6 på ett sätt som jag känner går helt emot den struktur och feeling Bond brukar ha. Men med detta får producenterna till en kamp mot klockan, så att Bond som en annan Jack Bauer har en dead line att jobba mot, eftersom militären hals över huvudet ska starta ett tredje världskrig om 48 timmar. Krystat och inte alls passande med övriga filmer i serien. Mycket besvärande.



Bondskurkarna: 6

Elliot Carver har uppenbarligen planer att ta över världen och han bjuder på en god portion galenskap, men jag tycker ändå inte att han är en bra storskurk. Jag läste någonstans att Sir Anthony Hopkins skulle spela Carver men att han hoppade av inspelningen då de inte hade ett färdigskrivet manus när de startade. Han hade varit ett mycket bättre val än Jonathan Pryce.


Men filmen bjuder i alla fall på två bra hench men. Först och främst måste vi hylla Vincent Schiavelli i rollen som Dr. Kaufman. Visst han är over the top och skulle inte passat i de flesta andra filmerna, nåja han skulle säkert passat in i Roger Moores filmer, men här i denna ojämna och redan sönderhackade bondfilm är han ett välkommet tillskott. Scenen mellan honom och Bond på hotellrummet är nog filmens bästa scen.


Muskelknutten och Dr. Kaufmans lärjunge är Mr. Stamper. Han verkar inte kunna känna smärta och är en värdig motståndare till Bond. Kanske en tidig prototyp till Renard?



Bondbrudarna: 7

Som jag ser det har vi två bondbrudar, även om Wai Lin är en av dem som kan passa in både som bondbrud och medhjälpare. Den kinesiska agenten Wai Lin spelas av Michelle Yeoh och med henne får vi en en massa martial arts i denna film. Suck. Fel, fel, fel. Passar inte i en bondfilm. Tröttsamt, orimliga scener, ologiska val. Det är så kasst att jag inte ens orkar tänka på det. Nåja, ett exempel då. Bond och Lin ska borda och sänka Carvers stealth-båt i slutet. Varför envisas Lin med sina sparkar och tjoande när hon både har pistol, kniv och kastvapen till sitt förfogande? Patetiskt.


Den "riktiga" bondbruden är dock Teri Hatcher som Bonds gamla flamma och Elliot Carvers fru. Hon är otroligt het, sexig, vacker, säga vad ni vill. Tyvärr är hon med väldigt lite, jag såg henne bara i en två eller tre scener i hela filmen! Jag kompenserar er, och mig, med flera bilder på henne i denna revy istället. Hon försvinner ut ur filmen efter första timmen och den lilla story arcen kunde de gjort mycket mer av. Bond visar lite känslor, men de kastas snart åt sidan för att hoppa över till Asien och gymnastikboxning. Trist på en sådan tillgång och möjlighet för filmen.



Medhjälparna: 1

Jag har varit inne på det flera gånger ovan. M är annorlunda i denna film jämfört de övriga. Jag gillar det inte och filmen dör långsamt med alla dessa "fel". Det beror givetvis inte på Judi Dench, hon gör väl det som manus säger får man anta. Det manus som skrevs under filminspelningen (nähä?). En av de mest störande scenerna med "den konstiga" M är i bilen med M, Penny och Bond. Alla tre (!) sitter och drar kommentarer med ohejdade sexuella anspelningar! Ofattbart, som om producenterna inte har sett en enda bondfilm förut. Sexuell spänning mellan Bond och Miss Moneypenny, javisst, en jargong som går ut på att hon retar honom för hans lättsamma leverne och han retas tillbaka om huruvida hon ska få chansen att dejta honom någon gång. Men M, oavsett vilken M vi pratar om är alltid höjd över detta. M brukar snarare fräsa att de ska sluta gnabbas och jobba på. Här är M plötsligt på en så låg nivå som Bond själv? Orimligt!


En rolig detalj i bilen är dock när Bond måste skriva på reseordern inför sitt uppdrag. Tala om The Evil Queen of numbers! Hehe.



Actionscenerna: 2

Inte bra här heller. Jag gillar inte när Bond och Lin gör saker bara för att det ska bli en bra actionsscen för filmen. Jag vill inte att Bond och Lin ska veta att det är en film. Hemliga agenter dödar på snabbast och mest effektivast sätt. De håller inte på att fjanta sig med sparkar som om de vore med i en Hong Kong-rulle av John Woo!


En kul scen är då Wai Lin blivit fångad av Mr Stamper, trots hennes frenetiska sparkande. Hon kämpar emot och han lugnar henne genom att kasta upp henne i taket och halvt knocka henne. Kul scen. Äntligen tänkte jag.

Bästa scenerna är de i Hamburg. Det är ett kul skämt där om en dyr satellit som Bond välter. Sämsta scenen är den med Bond och Lin på motorcykeln när de jagas av helikoptern. Suck. Man kan ta ganska många orimliga och osannolika scener i en bondfilm, det är något man skriver på när man börjar titta. Men det måste väl finnas en gräns? För det första så måste killen i helikoptern ha brutit världsrekordet i antal missar med sina maskingevär. Han lyckas skjuta på båda sidorna om motorcykeln gång efter gång efter gång. Försök att missa istället och då skulle han inte kunnat undgå att träffa fanstyget!


Den andra saken som var smärtsam är när helikoptern ställde sig på nosen och långsamt åkte framåt mot en panikslagen folkmassa. Vad tusan var det? Gravitationen satt ur spel här eller? Och hur långsamt kan en panikslagen hög med människor springa egentligen? Och slog helikopterns rotorblad in i saker bland stånden längs sin färd? Patetisk scen.


Gadgets: 1

Ericsson mobiltelefoner hade uppenbarligen produktplacering i denna film. Trist bara att det görs så osnyggt då det bara blir fånigt. Och på tal om både fånigt och produktplacerat. BMW. Filmens sämsta scen! Bond sittr bilen med en fjärris från baksätet och kör sedan som värsta rallyföraren i ett välfyllt parkeringshus. Scener som denna gör det helt säkert att åskådaren absolut inte kan vara kvar inne i filmens värld. Jag kastas ut ur filmen och betraktar den utifrån. Tvärtom vad som borde ske när man ser en fantasifilm som Bond.


Det roliga under denna kategori var den tyska kvinnliga rösten i BMW'n som pratade med Bond. Stundtals mycket underhållande.

She: Attention, engine running, please shut door NOW.



Quotes: 7

Det finns en hel del roliga citat i denna film. Speciellt om man studerar dem som stand alone.

James Bond: [Whilst being in bed with his Scandinavian language tutor] I always enjoyed learning a new tongue.
Moneypenny: You always were a cunning linguist, James.
Moneypenny: [M walks up from behind Moneypenny] Don't ask.
M: Don't tell.




Admiral Roebuck: With all due respect, M, I think you don't have the balls for this job.
M: Perhaps. But the advantage is, I don't have to think with them all the time.

M: I believe you once had a relationship with Carver's wife, Paris.
James Bond: That was a long time ago, M... before she was married. I didn't realize it was public knowledge.
Moneypenny: Queen and country, James.
M: Your job is to find out whether Carver or someone in his organization sent that ship off course, and why. Use your relationship with Mrs. Carver, if necessary.
James Bond: I doubt if she'll remember me.
M: Remind her. Then pump her for information.
Moneypenny: You'll just have to decide how much pumping is needed, James.
James Bond: If only that were true of you and I, Moneypenny.



Elliot Carver: There's no news, like bad news!

Elliot Carver: The distance between insanity and genius is measured only by success.

Elliot Carver: Mr. Jones, are we ready to release our new software?
Jones: Yes, sir. As requested, it's full of bugs, which means people will be forced to upgrade for years.
Elliot Carver: Outstanding.

James Bond: Another Carver building. If I didn't know better, I'd say he developed an edifice complex.


Jack Wade: You know that, officially, Uncle Sam is completely neutral in this turkey shoot.
James Bond: And unofficially?
Jack Wade: We have no interest in seeing World War III - unless we start it.






Master Sergeant 3: [prepping Bond for jump] You free-fall for 5 miles and use your oxygen or you will die of asphyxiation.
Jack Wade: Sounds like my first marriage!


Dr. Kaufman: My art is in great demand, Mr. Bond. I go all over the world. I am especially good at the celebrity overdose.

James Bond: It won't look like a suicide if you shoot me from over there.
Dr. Kaufman: I am a professor of forensic medicine. Believe me, Mr. Bond, I could shoot you from Stuttgart und still create ze proper effect.

Elliot Carver: According to Eastern philosophy, the body has seven different chakra points. The Energy centers, like the heart, or genitals. The purpose of these implements is to probe those organs, inflicting the maximum amount of pain whilst keeping the victim alive for as long as possible.
Mr. Stamper: Dr. Kaufman's record was fifty-two hours. I'm hoping to break it.
James Bond: I would have thought watching your TV shows was torture enough.



Bond: Very novel.

Observera Brosnans och Yeohs miner i den scenen. Jättelustiga.


Sista scenen: 2

Bond och Wai Lin har överlevt sänkningen av Carvers båt och HMS Bedford letar efter dem men de bestämmer sig för att bättra på relationerna mellan väst och öst. Nä. Trist. Dåli. Fail.

Hade hellre velat ha en sista scen med Teri Hatcher!



Jakt i udda fordon
Vi har den dåliga scenen med helikopter som jagar Bond på motorcykel, men båda de fordonen har varit med tidigare. Vad är det med Bond och helikoptern förresten, den är ju alltid med? Istället lyfter jag upp den udda kombinationen med jagare som jagar en konstig båt, Carvers stealth båt, ni vet det upp-och-nervända U:et.



Sammanfattning

Med några roliga hench men och en hel del kul citat kämpar denna film sig upp ur skämsträsket, men som bondfilm är den riktigt risig. Jag gillar inte M i denna film, hon är inte sig själv. Jag gillar verkligen inte flörten med martial arts, i varje fall inte på detta viset, och jag tycker att vissa av actionscenerna hör till hela seriens sämsta. Filmen får med nöd och näppe ett godkänt betyg. Men nu gott folk är det bara fyra filmer kvar och alla fyra förväntas leverera på en mycket hög nivå.


Totalsumma: 33
Betyg: 2/5


Trailer
Trailer (fan made)



16 kommentarer:

  1. Inte Brosnans bästa Bond direkt...

    Precis som du säger är det mycket upp och ner, vissa saker är bra, mycket är dåligt.
    Jag gillar martial arts filmer, men det passar illa i en Bondfilm (i vilken agentfilm som helst egentligen).



    Sheryl Crow's låt är dålig.
    Tanken var från början k. d. Lang skulle ha gjort titellåten, men bolaget som distribuerade musiken lade in veto och såg till att "deras" artist Sheryl Crow skulle få äran.
    k.d. Langs låt döptes om till "Surrender" och finns med i soundtracket (bland annat under eftertexterna). Man kan även höra melodin i filmens övriga soundtrack.
    Denna låt är bra mycket bättre.

    Detta var även David Arnolds debut som Bondkompositör. Enligt mig så är han den hittills bästa efterträdaren till John Barry. Han har gjort alla soundtracks sedan dess, förutom i 'Skyfall' då Mendes tog in sin egna hovkompositör.


    Håller med dig om att scenen mellan Kaufman och Bond i hotellrummet är filmens bästa. Lysande!


    Angående Teri Hatcher så anser jag att hon är för med i för många scener.
    Hon är så bedövande tråkigt.
    Scenen där i Bondhotellrum är så pinsam dålig. Man hurrar ju när hon dör eftersom man slipper se henne mer.


    Och jag såg penisen!!
    Jag har aldrig sett den innan, men nu kommer jag antagligen alltid att se den då jag ser om denna film. Tack för den liksom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, underbart att lilla jag kan uppmärksamma dig på en eller annan sällsam sak i filmen.

      Men jag är så nyfiken på vad du tycker om mina tankar om M's karaktär i filmen. Vad tycker du om det?

      Och vad tycker du om Pryce som Carver? Ganska bläh va?

      Förutom Dr Kaufman, vad mer gillar du med filmen?

      Den har ju tex ganska många lustiga citat måste jag säga...

      Och du gillar inte Hatcher? Obergripligt! Skandal! ;-)

      Radera
    2. Jag tycker du har helt rätt med M's karaktär och striden med deras flotta. Det hela kanske ligger bättre med den Moore-eska riktning som Brosnans filmer tog, men i det stora sammanhanget funkar det inte alls.

      Pryce funkar ibland - och ibland inte. Det blir tex OK i scenen när han "skapar" sina rubriker - och hans martial arts imitation.
      Hal karaktär som inte är bland de mest minnesvärda.

      Jag gillar ju musiken som jag nämnt, Stamper funkar också. Sedan är ju Colin Salmon alltid bra.

      Radera
    3. Salmon, Bonds strame skrivbordskollega? Eller är det en överordnad?

      Jag tyckte att det var lite kul att se Hugh Bonneville, Bernie från Notting Hill, som en av sjömännen på HMS Bedford!

      Radera
    4. Salmon spelar M's Chief of Staff så det är väl ingen överordnad på det sättet.
      Dock heter hans karaktär Robinson. Varför de inte använde den redan etablerade Tanner (Chief od Staff i böckerna + vissa filmer) är för mig en gåta.
      Tanner återkom senare i QoS & Skyfall.

      Radera
  2. Haha, så olika det kan vara... Minns inte mycket från den här om jag ska vara helt ärlig utom tre saker: Jag gillar titellåten, jag gillade Michelles kickar (även om jag kan hålla med om att martial arts egentligen inte platsar i en Bond-film) och jag tyckte Teris karaktär bara blev konstig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det kan mycket väl vara så att jag bara är nugen på Teri Hatcher. Sånt händer ibland. :)

      Radera
  3. En av mina favoriter fast samtidigt haller jag med om det du skriver sa dar finns ingen logik. Jag tycker Yeoh ar superb och det fallskarmshoppet ar maktigt, en kandidat for basta scen i hela bondsagan, och doktorn ar ju himla rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, smaken är ju som baken, delad. Som jag sa ovan, blir man nugen så blir man. Du gillar Yeoh.

      Fallskärmshoppet, du menar 5 års äktenskap? Jo det är spektakulärt. En kandidat för listan av actionscener helt klart.

      The doctor, is ze bezt in ze movie.

      Radera
  4. Även jag har lite problem med den här.
    Ok att den är ganska raffigt gjord på sina ställen, men den engagerar inte lika mycket som en rejäl Bond-rulle borde.

    Lite synd, när nu Brosnan ändå kommit in i serien som en ny frisk fläkt..
    Inte den sämsta av hans insatser som 007 dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, det är fasen frågan. Den är en stark kandidat till sämsta Brosnan-filmen. Har inte riktigt funderat klart i den frågan.

      Radera
  5. Du skriver att detta var Brosnans tredje film som Bond, men det var väl hans andra? Goldeneye (1995), denna 1997, The World Is Not Enough (1999) och Die Another Day (2002).

    Bondlåten - Gillar den inte särskilt mycket. Eller rättare sagt, den är inte direkt minnesvärd.

    Bondskurkarna - Tycker ingen av dem är särskilt bra. Dr. Kaufman hade kunnat vara bra, men är inte tillräckligt cool enligt mig. Finns inte mycket att tillägga.

    Bondbrudarna - Båda funkar, men jag håller med om att Teri Hatcher används alldeles för lite. Sen gillar jag inte heller hela martial arts-grejen - passar inte i Bond.

    Lite överraskad att du gav den så pass bra betyg. Men å andra sidan håller jag med, gav den också 2/5 :) En av de sämsta Bondfilmerna är det.

    Så här skrev jag om filmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, en felräkning. Tack för att du noterade det, jag rättar till det i texten ovan.

      Ja du ger inte filmen speciellt mycket beröm. Jag kan se de bra delarna och filmen får ett godkänt betyg av mig (tvåa), men de dåliga sakerna tar överhanden och hindrar filmen att bli bättre.

      Och jag håller med dig till hundra procent att handlingen i filmen är särdeles svag, jag gav den en etta, Carvers idé är hjärndöd.

      Radera
    2. Nej, jag håller den här som lite bättre än Die Another Day, men för mig är det faktiskt en film för botten tre i Bond-serien.

      Radera
    3. Och hur den hamnar i min lista kommer du få veta. Men du får hålla dig ett litet tag till. Jag kommer jag köra en orgie av topplistor i ett gäng avslutningsinlägg. Sista inlägget blir en strikt topplista av alla 23 filmer!

      Radera
  6. Har ungefär samma betyg som dig - lite högre däremot gillar vi och ogillar helt olika saker. Prologen gillar jag - spänning fart o fläkt. Biljakten med mobiltelefonen och helikoterjakten farfyllada men lite väl överdrivna men men det är ju Bond.
    Stamper kunde jag dock ha klarat mig utan har vi inte sett honom i oräkeliga Bondfilmer vid det här laget?
    Jag kan dock ha varit en anings för snäll i mitt betyg när jag såg filmen men det kan man vara ibland.

    http://filmitch.wordpress.com/2011/08/14/bondtema-tomorrow-never-dies-1997-storbrusa/

    SvaraRadera