måndag 12 juni 2023

Shinypodden Special: Best albums of 1973



Shinypodden Special är tillbaka. Henke och Niklas rankar här de bästa tio albumen från 1973. 

Följ med på en resa femtio år tillbaka i tiden. Till en spännande musikalisk era då "dinosaurien" symfonisk rock samexisterade med glamrock och en gryende hårdrock bland andra musikaliska genrer. 

Vilka album valde vi att ta med? Hade vi några överlapp? Och vilka var musikårets tre bästa album egentligen?


Errata från programmet:

  • Henke säger McCartney II (1980) men menade Flowers in the Dirt (1989)
  • Henke pratar om en ranking av Willie Nelsons albums, det var top 150, icke top 250
  • Klipparna valde att byta ut sistalåten i programmet... sånt händer!

Spellista med låtar som omnämns i programmet hittas här på Spotify.

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.




10 kommentarer:

  1. Kul att få lite kulturell skolning, även om det mesta flyger över huvudet på mig. Pluspoäng för att Willie Nelson fick vara med, och minuspoäng för att Lynyrd Skynyrd inte fick det.

    Jag har nog aldrig riktigt snappat upp Exorcistens musik, och hur mycket Goblin verkar ha inspirerats av den till Profondo Rosso.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gav Lynyrd Skynyrd chansen men de var lite för mycket redneck för mig. :-)

      Radera
  2. Tack för ett mycket trevligt program. De 3 timmarna flöt på i mysig stil. Jag blev inspirerad att börja lyssna på album precis som ni blev. Igår promenerade jag från centralstationen hela vägen hem till Bromma medan jag lyssnade, och avbröt podden halvvägs för att lyssna på Funkadelic - "Cosmic Slop". Och idag lyssnade jag på James Brown - "The Payback", även det från '73.

    Jag tyckte att era lägre placerade album (eller snarare låtarna man fick höra) var bättre än de högre placerade, konstigt nog (ja, med ett undantag förstås). Tydligen är inte tidiga Genesis och Roxy Music riktigt min grej.

    Undantaget är förstås The Dark Side of the Moon. Otroligt album som står i en klass för sig.

    Precis som Carl tänkte jag också på Goblin (och Halloween) i samband med Tubular Bells.

    Roligt att "Cosmic Slop" uppskattades (och tack för avslutningslåten som kom som en fullständig överraskning). Jag kan hålla med om att det är ojämnt vilket P-Funks musik ofta kan vara. De blandar och ger. Parliament-Funkadelic (förkortat P-Funk) är två band med exakt samma medlemmar ledda av Dr Funkenstein (dvs George Clinton) som under 70/80-talet gav ut skivor under dessa två namn. Funkadelic är mer rockigt och gitarrbaserat medan Parliament är mer svängigt med mycket blås. Under deras konserter så blandar de låtar från bägge "banden" så att säga.

    Tipsar om P-Funk Allstars - "Urban Dancefloor Guerillas" från '83.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den vänliga orden. Jättekul att podden kunde inspirera till albumlyssnande. Det värmer mitt hjärta att höra.

      Lyssnar just nu på Urban Dancefloor Guerillas. Utgallringsrundan... :)

      Tja det där med vilka låtar som är bäst är ju alltid svårt. Jag valde inte någon av de mest kända låtarna på Aladdin Sane till exempel. Borde kanske valt The Jean Genie... Har adderat den till spellistan nu! :-D

      The Dark Side of the Moon är verkligen ett unikum. Hi5 på den.

      Radera
  3. Vilket jätteprojekt -- imponerande! Inte minst för mig, som inte alls lyssnar på musik så aktivt :) Roligt att få smakbitar från olika genrer, men generellt är inte era favoriter musik som funkar för min del.

    Däremot var det faktiskt väldigt roligt att få lyssna på Elton John. Goodbye... var en av de få "pop"-albumen som fanns i mitt hem (innan jag och min bror började köpa egen musik), så den är jag väl bekant med. Har av någon anledning alltid föredragit Bennie and the Jets. Candle... är dock en låt som jag inte alls gillat, särskilt inte sedan den blev poppis pga Lady Di. Alldeles för smörig. Men nu, när jag fick den oväntat rakt in genom hörlurarna, blev jag överraskad av hur bra Elton John sjunger den. Det finns en enkelhet och klarhet i hans framförande som faktiskt gav mig en helt annan uppskattning av den. Så det får jag tacka för.

    Möjligen hade jag kunna önska ett uppdykande av Queen, men å andra sidan är deras första album inte något av deras starkaste så det är helt rimligt att de inte var med det här året

    Ser fram emot fler exkursioner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ser för min del fram emot dina kommentarer!

      Som med alla jätteprojekt är det inga problem om det är lustfyllt att ta sig an dem och detta är det i allra högsta grad. Det är resan som är målet med detta projekt.

      Synd att musiken inte föll dig i smaken. Vilka album eller artister från 1973 (eller tidigt 70-tal) förutom Queen saknade du på våra listor?

      Jag har personligen aldrig riktigt fallit för Queen. De har en massa bra låtar men här är det album i fokus så vi får se hur det går. Men jag gav givetvis deras debutalbum chansen.

      Låt oss hoppas att det blir några överlapp med din smak när vi tar oss an andra år; 1983, 1993 eller kanske 2003? Det är så långt vi planerat...

      Fin anekdot om barndomen och album du växte upp med. Sådana känslor är starka och jag har en stor portion av liknande upplevelser, men då är det mestadels Beatles och Beethoven. :-)

      Radera
    2. Nu har jag gjort ett försök att botanisera lite bland 1973-musiken, men det är nog bara att konstatera att det inte riktigt är "mitt" år. Gillar generellt tex Beach Boys och The Who, men inga av deras album föll mig i smaken. Det nästan enda jag skulle kunna lyfta (förutom YBR då) är ABBA:s Ring Ring, men egentligen har jag lyssnat alldeles för sporadiskt för att kunna uttala mig om hela albumet. Gjorde ett försök med The Doobie Brothers men det var egentligen bara låten Long Train Runnin som var riktigt bra

      Radera
    3. Härligt med så hängivna lyssnare som du Sofia. När jag läser vilka band du nämner inser jag att våra smaker inte överlappar under just denna era av musikhistorien. De band du nämner var aldrig nära min lista i vilket fall.

      Jag lyssnade på ABBAs Ring Ring, deras första album, men det var långt från den nivå de hade senare i karriären.

      Men jättekul att du tog dig tiden att kolla upp dessa gamla album! Hoppas att du kommer känna igen dig mer när vi avhandlar bästa albumen från 1983. Specialen kommer ut måndagen den 4:e september (om allt går som planerat).

      Radera
    4. Mittåt! Jag tappade bort att Frank Sinatra kom med ett album 1973 - Ol' Blue Eyes is Back. Det är toppen! :D

      Radera
    5. Ol' Blue Eyes! Sinatra är skön. Jag gillar en del av hans plattor. Men jag är inte ett super-fan direkt. :-)

      Radera