fredag 9 juni 2023

Ted Lasso - Season 3 (2023)



Tredje och sista säsongen av Ted Lasson är över och det blev ett ganska fint slut tycker jag ändå. Ted for hemåt och alla var ledsna men allt blev bra. Som det sig bör i sagornas värld.

Personligen tycker jag att serien har tappat en hel del sedan första säsongen och denna tredje var seriens svagaste. Från komedi med lite drama har serien blivit drama med lite komedi. Jag tänker att komedi med lite adderad drama ofta blir ännu bättre än dess ingående delar, mer än summan, men detta gäller inte lika ofta när det är drama med lite extra komedi. Det är en spaning jag har i alla fall.

Serien var som bäst när den skojade med kulturkrockar, det engelska samhället och "vanlig" fotboll sedd ur perspektivet från en jänkare van med amerikansk fotboll. Detta och att serien allt som oftast överraskade mig gjorde att den firade stora triumfer.

Denna säsong hade flera lite mer allvarliga sub-plottar som inte var så kul helt enkelt. Var och en för sig hade varit ok men nu blev det för lite fokus på Ted Lasso och de närmast runt honom. Det var ändå Ted som var mest kul i serien! Vid sidan av honom gillade jag Beard, Trent och Rebecca.

Alla turer kring Keeley var rent ut sagt trista. Hon passade mycket bättre som en krydda men när hon blev en huvudperson flög det inte riktigt. Också tjatigt om vem hon skulle bli ihop med i slutet, trist och redan gjort. Är inget större fan av Roy Kent eller Jamie Tartt heller. Då var det roligare att följa Sam, Van Damme och Oscar från laget. Hughes problem med att komma ut ur garderoben kändes adderat för att fylla i en checkbox, men det var säkert en fin sak de gjorde. 

Men tristast av alla plottar var den om Nathan Shelley. Mest orimliga tråden som hade funkat om de spelat den för komedi hela vägen, men nu när det blev till en såpa om hans problem med självförtroende och hans relation med Ted blev det bara tråkigt, och inte "bara", utan extremt tråkigt. Serien överraskande mig negativt med en tråd som inte alls överraskande mig.

Det var helt enkelt lite trist att serien blev så tillrättalagd och smörig mot slutet.

Jag önskar Ted all lycka med det nya laget och att Trents bok blir en succé.

Betyg: 2/5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar